snabba lägganden

mandaaa_

Trådstartare
Hur sjutton får man till dom här snabba läggandena när hunden i princip slänger sig ner ?
Har det med HUR man belönar ?

jag är ny på hundfronten :angel:

Sv: snabba lägganden

Fast hur ska jag få henne att lägga sig snabbt ?
När man busar upp henne och busar till kommandot ligg så går det ganska fort, men hur tar man sen med det till träningen ?
Hur får jag henne att lägga sig lika fort under tex läggande under gång som hon gör när vi busar upp allt ?

Du får ju träna jätte mycket på det busiga sättet och lixom ta med det in i träningen. Sedan får du hjälpa henne vid momentet (även fast hon kan).

Jag hjälper alltid alltid min hund vid läggande, även om hon redan är snabb...sen på tävling förväntar hon sig ju "jätte-skoj-och-fort-ligg". Sen har iaf jag den relationen till min hund, och hon vet vad hon ska göra, att jag kan visa ett missnöje om hon gör fel för att sedan göra om det, och då anstränger hon sig liiite mer nästa gång eftersom hon vill ha känslan att jag är tillfredställd med det hon gör.

Det som ofta blir "fel" i träning är att man tränar, man vill göra saker ordentligt och där av så blir det lite stelt och tråkigt. Sen tycker jag att momentet läggande skall inte tränas som moment för mycket, absolut inte flera gånger på raken då tröttnar hunden och segar ur till slut. Roligt-fart-sällan-alltid hjälp har gett mig ett snabbt och bra läggande :)

Jaha, men vad smart.
Så har jag aldrig tänkt förut faktiskt.
Tack för tipset :)

Hej
Jag har gjort så här:
Först har jag lärt in att hon vet vad ligg är och att hon kan det, min hund var jätteduktig på att lägga sig snabbt i början men nu när hon kan det så slarvar hon lite. Jag har tränat med klicker och nu när jag vet att hon kan så höjer jag kraven lite, jag belönar inte när hon lägger sig långsamt utan jag belönar bara de gånger som hon snabbt lägger sig ner, då blir det klick och massor med beröm. Jag höjer alltså kraven lite på vad jag belönar för.

Klicker, jag börjar mer och mer fundera på att gå över till klicker.
Det verkar ge en mer effekt för man kan ju ge belöning i rätt sekund.
Men en hund som inte är van vid klicker och en ägare som aldrig ens klickat på en klicker kanske ska hålla sig till det dom börjat med ?

finns det kurser i klicker ?
Det hade jag ingen aning om haha
fast haha är det inte bara att klicka ?

Ja det finns det ;)
Först måste hunden lära sig att klicket betyder "jättebra/gott/roligt" sen kan man börja använda klickern...
Sen kan man faktiskt använda en klicker fel (anser jag) precis som att man kan berömma vid fel tillfällen ;)

jo självklart får man ju lära hunden vad klicket betyder ;)
jo visst kan man ju klicka i fel tillfälle samtidigt som man kan berömma i fel tillfälle, men man kan väl inte "klicka åt fel håll" osv :rofl:
Det finns säkert massor med knep man kan lära sig men jag fick bara upp en bok där det är en sida med en bild på en klicker och en text "klicka här när hunden gjort rätt" :rofl:

hahaha det var därför jag blev så förvånad över att det fanns en klickerkurs :rofl:

Jag ska nog ta mig en funderare på klicker, använder du det ?

Det är viktigt att man inte använder den fel och börjar använda den som en inkallningshjälpmedel t ex. Jag rekomenderar helt klart en klicker kurs. Denna sidan är väldigt bra: www.klickerklok.se

Men man klickar väl bara när hunden gjort rätt ?

Jamen då skulle du ju lika gärna säga "bra", eller hur?!

Klickern är inget beröm. Den stora skillnaden mellan klicker och ett muntligt bra är att klickern alltid talar om att en primär förstärkare (TEX GODIS) är på väg. Ett bra åtföljs inte alltid av godis eller lek. Klickern markerar bara det önskvärda beteendet, den belönar inte i sig.

Det finns många som säger ett kommando, tex ligg, och sen klickar dom. Då arbetar de ju inte med klickern i inlärningssynpunkt, utan istället för ett vanligt 'bra' bara. Klickern handlar om att hunden får tänka själv och lista ut vad du vill.

Gå en klickerkurs, en bra rekomendation är http://www.klickerklok.se som någon längre upp i tråden rekomenderade:)

Lycka till!

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Men vänta nu, jag har alltid trott det vart såhär

Du lär hunden att klick betyder godis, rätt
Sen säger du tex sitt och när hunden sätter sig så klickar du och ger en godis.
men så var det alltså inte ?

Hur gör man då på tex fjärrdirigering (tror det heter så ?) när hunden ska sitta ligga och stå på ditt kommando.
När klickar man ?
Så fort hunden satt sig, lagt sig osv eller när den gjort alla 3 saker du bett om och när momentet är slut så klickas det ?

När vi klickar så gör vi det efter önskvärt beteende, och de får ALLTID något efter klicket..leksak, godis, bus.. för de måste vilja jobba för sitt klick..så jag tycker allt inte att du är ute och cyklar..!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!