Snabb vaccinfråga!

S

Sweet

Min islänning har fått två grundsprutor influensa och stelkramp, visst är det så att den tredje sprutan ska tas innom 12 månader?

Sv: Snabb vaccinfråga!

influensa:
Ur tävlingssynpunkt ja (för tävling enligt ridsportförbundets regler, vad som gäller på islandshästtävlingar vet jag inte). Ur medicinsk synpunkt så kanske du ska göra den tidigare för att få maximalt skydd, hör med din veterinär, det kan vara olika rekommendationer beroende på vilket preparat som används.

Stelkramp:
har ingen betydelse för tävling, hör med veterinären

Senast ändrad av en moderator:

Stelkramp brukar tas vart tredje år.

Gällande tävling så är det samma regler för islandshäst -alltså inom 12 månader. Och liksom FEI har 6 månader för internationella tävlingar så har även FEIF (islandshäst-motsvarigheten) infört detta tidigare i år.

Har för mig att den 3:e tas efter 6 mån!
Är det inte 2 sprutor med 1 månads mellanrum och sen den 3:e efter 6 mån och DÄREFTER 1 ggn/år??? Eller blandar jag ihop det nu?

Så här står det i vårt (SIF:s) reglemente:

Hästen skall vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd skall hållas:
- 1:a grundvaccinering
- 2:a grundvaccinering, minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den att starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

Jag blev osäker, men det tycks räcka ur sportens hänseende i af.

5-6 månader står det att min kille ska få sin tredje spruta...

kan vara lite olika beroende på preparat.
jag har vaccinerat med equilis pro t och då är det först 4-6 veckor till den andra injektionen och sedan 5-7 månader till den tredje.
detta kallas grundvaccinationen.
sedan rekommenderar de 6 månader till nästa (4:e injektionen alltså)och därefter helårsvis.

På sifs sida hittade jag detta:

"Hästen skall vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd skall hållas:

1:a grundvaccinering

2:a grundvaccinering, minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den att starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).
"

Efter det två första sprutorna rekommenderas man att ge den tredje efter 6 mån. Ur tävlingssynpunkt krävs endast 12 mån därefter. Ska man tävla får hästen inte vara vaccad inom 7 dagar innan tävling.

FEI (internationnelt) har andra regler och där ska hästen vaccineras var 6:e mån eller det får inte ha gått mer än 6 mån sedan sista sprutan. I övrigt de 7 dagarna enligt ovan.

Så det beror lite på varför du vaccinerar. Är det för tävling så är det endast de reglerna du behöver rätta dig efter,möjligtvis lägga till den tredje sprutan på 6 mån för att vara säker på ett fullgott skydd.

Dett gäller du influensan.

Stelkramp har annat intervall och behövs inte för att få tävla. Efter grundvacc med stelkramp räcker det med booster var 3 år.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 308
Senast: Badger
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar