Snabb fråga ang. lastning

Sv: Snabb fråga ang. lastning

Kul att det lossnade och gick bra!

Men jag vill ändå höja ett förmaningens finger : )
ponnyn gör precis som det som faller honom in för tillfället och det han känner för. det har nog inte så mkt att göra med dig i dagsläget tror jag tyvärr. det är därför jag verkligen rekommenderar dig att ta hjälp av ngn kunnig som kan göra en bedömning av ponnyns reaktioner och beteende.

sen tror jag mkt ligger i frekvensen av din lastträning. med hästar som är avogt inställda till trailern räcker det tyvärr inte att lasta ngn gång varannan månad eller färre. så ÄR det, och det är bara att inse. lastningen för dessa hästar behöver vara vardagsmat. i början kan det handla om att lasta 3-4 dagar i veckan, och på vissa hästar som har en stark motvilja mot trailern, går det aldrig över utan att man måste lasta iallafall ngn gång i månaden, gärna utan att åka iväg osv, för att de ska "bibehålla" sin nya mer positiva inställning till det hela. så du behöver nog dessvärre ställa in dig på att vill du lösa detta så behöver du kunna lasta oftare och mer frekvent.

Jodå, jag ska lasta mer.

Men hur vet du att han gör som han vill? Och hur ska någon annan veta hur han reagerar? Det borde väl jag göra bäst som har haft honom såpass länge?

Förra gången vi lastade var i vintras, och då var inte jag som jag är idag. Jag har "växt" otroligt i psyket och jag vågar mer och jag vågar visa att jag är ledaren. Min ponny är mycket "snällare" nu än han var för ett halvår sen, han följer med mig överallt, är inte lika bufflig och han lyssnar på mig mer. Idag hade jag ställt in mig på att han SKA in, men jag trodde, och räknade med, att det skulle ta flera timmar. Men det gjorde det inte, och jag tvivlar starkt på att det berodde på att han kände för att gå in.

Så snälla, lär känna mig och min häst innan du skriver något sådant. Jag orkar bara inte..

Senast ändrad av en moderator:

Men snälla vän.
inte menar jag mitt inlägg som ngn kritik till dig.

jag drar en slutsats att ponnyn regerar lite över dig, utifrån att den ibland inte vill gå in och då slipper den, för du vet inte riktigt hur du ska hantera situationen, vilket väl är anledningen att du frågar här? och som idag, så funkade det, den gick in, men du vet inte riktigt fortfarande vad det var eller vad anledningen var eller vad det var du gjorde, som åstadkom det. Jag tror ponnyn gör lite som den själv känner. att den litar på dig är inte uteslutet för den skull, men du måste väl hålla med om att om du är osäker på hur och varför det som sker, sker - så går det att lära sig mer och få mer hjälp som kan hjälpa dig mer konkret i framtiden?

men jag tror att det finns många betydligt mer erfarna som kan läsa hästar och deras reaktioner och kroppsspråk bättre än mindre erfarna rent generellt - ja. Hästar är individer, men de är främst HÄSTAR. de skiljer sig inte ett dyft från andra av samma art, i hur de reagerar och agerar, och sånt kan en erfaren duktig kanske vuxen person med mkt erfarenhet se, betydligt lättare än en själv, som ofta blandar in personliga relationer och sätt att se på "sin" egen häst.

jag förstår inte varför du tar mitt inlägg som negativt? :confused: det är inget fel att behöva hjälp.

Nej, det är inte fel att behöva fråga om hjälp. Men jag har äntligen insett att det inte går att skriva på det sättet jag gör, utan jag måste vara 100 % superseriös med allt.

Jo, klart jag förstår varför han gick in, var ju lite.. eeh.. vet inte vad det kallas! Jag är mer bestämd, han har lärt sig det, han tänker "Jaja, får väl följa med då". För litar inte han på en får han såna där ekorr-ögon och så börjar man se pulsen som skuttar i halsen. Han blir alltså rädd. Och så var han i vintras, han litade inte ordentligt på mig, men jag litade ju inte helt på honom heller.

Visste inte alls hur han skulle reagera, eftersom det som sagt var mer än ett halvår sen sist. Skrev därför här för att få lite tips jag kunde använda OM han inte skulle funka med "mina" hjälper :) Sen har jag hjälp jag kan få, om det skulle skita sig.

Jaja, jag är säkert dum i huvudet, men jag är paranoid och klarar inte av kritik just nu för allt säger "sälj din häst för du klarar ingenting" :rofl:

Vad kul att han gick in så snabbt:) Ville bara varna lite för att lägga äpplet/godiset på golvet vid frambommen. Det har hänt att hästar böjt ner huvudet för att ta godiset o sen slagit huvudet i bommen när de har ätit klart och då fått en mkt otrevlig syn på transporter/lastning. Lycka till med din fortsatta lastträning:banana:

Jo, jag var lite nervös för det :p Så äpplena som han fick när han stog längst in fick han av mig från handen. Vågade inte lägga dem så långt in för han är en sån som brukar slå i huvudet bara för att få tag i maten x)

Lastade honom igår igen, denna gång på ett annat ställe och utan linor och vägg som "väg" så att han inte skulle gå förbi.

Han knatade in direkt! :D Och så stannade han där betydligt mycket längre än sist. Jag fick nästan trycka honom ut sen :rofl: Sen när mamma körde upp släpet där vi skulle ha det så såg han det i hagen, och gick ner till grinden och väntade!

Så jag är stolt över mig själv, och honom, ändå :) Att en så svårlastad plötsligt vände och blev glad! :D Ska självklart lasta mer innan jag åker iväg, men det här var ju en bra början! :)

Jag hade problem med en häst som var bråkig när hon skulle in, men stod blickstilla under färd och var okej att lasta ut.

Hur som helst så ska du givetvis inte bestraffa hästen genom att slå på den och liknande (som tyvärr alldeles för många gör). Jag gjorde så att om hästen började backa, då fortsatte jag att backa tills jag bad henne stanna. Sen fick hon gå fram igen, och började hon backa ja då fortsatte jag backa henne tills jag bad henne stanna. Jag använde alltså ryggning (som ju blir ganska jobbigt i längden) som bestraffning för att hon inte gick framåt när jag bad henne.

Håll på med ryggningen tills ponnyn går fram när du ber den. Snart kommer den stå i transporten utan att veta ordet av (förhoppningsvis i alla fall).

Andra tips: hittar du en fungerande metod, återgå till den varje gång du får problem och TITTA FRAMÅT själv när du ska in i transporten. Vänd dig inte om mot hästen!

LYCKA TILL! :)

En nog så viktig sak är att ha inställningen när du leder på hästen; Den SKA på.Att det inte är någon märkvärdig sak. Det är en lika självklar sak som att hästen går in i boxen.

Tänker du däremot;Åh,hoppas hästen är snäll idag och går in i transporten så jag hinner till träningen ,får du genast problem.

Jo, precis så jag tänkte :p Att nu fasan SKA han in även om det tar hela natten x) Och det funkade ju, behövde bara hålla på i en halvtimme :D

Men i vintras gjorde jag fel, för då tänkte jag "jaja, jag kommer bli jätteglad om han går in, men det gör han nog inte". Klart det inte funkar då!

Jag har själv haft ett mkt svårlastat sto som det förut tog 2 timmar att lasta, det tar nu max 10 min. Jag har provat ALLT, ex. ögonbindel, linor, mat, lyfta hovar, ställa transporten intill en vägg osv. Det jag har märkt som fungerat på henne, som jag kom på själv var att jag gick mot transporten, när hon stannade så backade jag henne några steg, och så fram igen, så höll jag på tills hon var innen, efter bara någon gång lärde hon sig att om hon stannar så får hon backa = jobbigt. Du kan ju alltid testa den här metoden =)

Jaa :) Fast nu vet jag ju vilket sätt jag ska köra med :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 592
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur