Snabb andning.

Krockodil

Trådstartare
Hästen är ca 20 år, har ingen feber men svettas lite. Pälsen är väldigt lång och man får borra in fingrarna långt in i den för att känna att hon är fuktig längst mot huden. Hon tar ca 40-42 andetag och har en puls på 60/70 slag per minut. Verkar inte speciellt besvärad över detta och äter som normalt. Hästen gör inget väsen av sig normalt så det är lite svårt att se hur allmänpåverkad hon är.

Veterinär är rådfrågad men ägaren valde att inte ta ut denna. Har en mer "vänta och se" inställning.

Jag känner mig själv extremt frustrerad över detta och känner mig orolig över hästens välmående. Så jag tänkte höra med er kloka bukare vad tillståndet skulle kunna bero på? Vad skulle kunna hända om andningen inte går ner? Hur länge kan hästen ha så snabb puls och andning innan det börjar påverka hjärtat? :cry:

Sv: Snabb andning.

Jag skulle ringa och rådfråga annan veterinär.
Även jag tycker pulsen är oroväckande.

Jag vågar inte spekulera kring varför den är så eller hur länge det skulle kunna gå bra eller dåligt.

Men jag hade rådfrågat annan vet! Förmodligen även jagat ut någon.
Men minst rådfrågat iaf.

Det kan ju vara hjärtat i värsta fall, det kan du ju skrämma henne med. Men en häst med så hög puls behöver undersökas av veterinär! Kolik är en vanlig orsak till förhöjd puls.

Andningen kan bero på smärta men även tex akut bronkit/astma. Med tanke på att det normala är 8-10 andetag per minut så skulle jag vara riktigt orolig. :crazy:

Senast ändrad:

Svar till alla:

Veterinären vill komma ut, men ägaren vill inte ta ut den eftersom hen vill vänta och se vad som händer... ungefär. :confused:

Tillståndet dök upp i Torsdags och är oförändrat ännu. Hästen verkar dock inte speciellt illa därran utan beter sig normalt, fortfarande ingen feber eller matvägran. Så det är svårt att försöka få ägaren att ta det på allvar. :(

Har det kommit plötsligt eller smygande? Det skulle kunna vara symtom på cushings syndrom på en så gammal häst. Då brukar det finnas fler symtom, du kan googla.

Nja jag har inte hört eller läst om en enda häst med PPID som haft så förhöjd puls och andning OM den inte även står med ett kraftigt fånganfall, mao förhöjd pga smärta. Eftersom jag ägt/äger 2 hästar med PPID själv så har jag läst en hel del.

Sen kan den ju ha cushing ändå såklart, det är mkt vanligare än folk tror...

TS verkar andningen ansträngt/astmatisk? Annars tycker jag det låter som att hästen antigen har ont någonstans eller har en infektion. Prova att ta tempen igen, den kanske har feber nu?

Jag tycker att det är ännu viktigare att undersöka hästen när man inte har en aning om vad det är! Inte vänta i flera dagar och se, då är risken lika stor att det blir värre som bättre..

Usch jag hatar den där sortens hästägare, brukar sluta med att hästen blir jättesjuk och att man själv får ringa vet och ta hand om allt pga att ägaren är "upptagen". Glad jag inte står inackoredera längre. :crazy:

Det kom plötsligt och hästen har fortfarande ingen feber. Däremot har hon svullnat upp över nosryggen, vilket hon tydligen hade förra året också och är något som ägaren skyller på allergi. Vad exakt hon är allergisk mot mitt i vintern vet de inte...
Andningen låter inte ansträngd eller rosslig. Hon hostar inte heller.

Nu ikväll var tillståndet oförändrat... :(

Låter precis som när vi upptäckte bronkit första gången på vår ponny. Hostade inte eller verkade rosslig,åt som vanligt. Vi åkte till klinik de gick ner och kollade luftrören med kamera,fullt med slem. Fick luftrörsvidgande och slemlösande,vilket inte hjälpte vår ponny.senare fick han cortison som hjälpte så länge han åt det.Men sen va han sjuk igen:( De som till slut hjälpte va rödalger från Algbörjes.se. Vi bytte också till hösilage och lösdrift. Detta bör absolut kollas upp hästen lider ju av så ansträngd andning:(

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 053
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund