Smyger försiktigt in...

Jane_Done

Trådstartare
Är helt okunnig på svenska halvblod och halvblodsavel men blir fundersam när jag läser om hästar och stammar. Efter den och den är skarpa/hårda/vassa tycker jag ofta jag ser.

Om jag skulle vilja ha en vänlig, lyhörd, mjuk och behaglig lättklasshäst, vad skulle ni avelskunniga rekommendera?

/Jane

Sv: Smyger försiktigt in...

Jag tycker nog att de flesta halvblod passar in på dina önskemål. Iallafall är våra uppfödningar i allmänhet vänliga, glada och har bra ridbarhet (men förhoppningsvis med mer kapacitet än lätt klass om man så önskar).
Jag rekommenderar att du försöker få träffa mamman och gärna syskon till den häst du ska köpa. Det kanske kan vara svårt om du har tänkt dig en äldre häst, men försöka kan man ju.

Att hästarna blir "tuffare" kommer som ett brev på posten eftersom vi avlar för att få fram tävlingsindivider, men enligt mitt tycke får det inte inkräkta på lynnet och hanterbarheten.

Såna här trådar blir man ofta halshuggen i men jag svarar ändå ;).

Generellt sett skulle jag nog rekommendera en häst utan tyska "kändisar" såsom Landgraf och Cor de la Bryere. De ger ofta väldigt mkt kapacitet men också väldigt mkt häst... Sen "varnar" man väl ofta för de svenska hingstarna Ceylon och Hertigen.

Jag skulle rekommendera en häst med relativt mkt fullblodsinslag, omkring 50%, för att få ett riktigt bra psyke. Då i kombination med halvblod som inte har ngn "vass" hingst på nära håll.

...glömde (läste Jarrahs svar ;) ). Det är väldigt viktigt att den kommer från ett bra ställe! En sund uppfödning med rätt "fostran" är A och O, utan det blir det krångel vilken stam du än har.

Fullblod gillar vi! :) Ja.... finns det fler hingstar ses som vassa då? En liten lista kanske? :eek:

Jarrah! Jag är hemskt okunnig men undrar vad är avelsmålet. Intressant nog råkade jag läsa Lars-Magnus Eriksson som skrev att det första avelsmålet för de varmblodiga travarna var lätthanterlig och hållbar, sen kom prestation. Och de svenska travarna vinner ju ett och annat.

Vad är målet för halvblodsaveln?

/Jane

Avelsmålet för svenskt halvblod lyder:
En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt
prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt.

Jag aktar mig för att namnge några hingstar, men har själv använt mig av hingstar som har rykte om sig att vara skarpa ett flertal gånger, men bara fått trevliga och lättridna avkommor, så nog tror jag att uppväxt, fostran och framförallt modern har den största inverkan.

"En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt"

Alltså behöver inte temperamentet vara gott, bara prestationsinriktat ;). Det säger faktiskt en hel del tycker jag. Man lämnar en hel del ansvar på stoägarna här!

Men man säger så här också:

"Hållbarhet, exteriör, lynne, gångarter, hoppförmåga och fruktsamhet är de egenskaper som avelsmässigt ska förbättras."

Jarrah skrev:
men har själv använt mig av hingstar som har rykte om sig att vara skarpa ett flertal gånger, men bara fått trevliga och lättridna avkommor, så nog tror jag att uppväxt, fostran och framförallt modern har den största inverkan.

Det har jag också gjort. Håller med dig tillfullo här.

Stona ja :crazy:

När jag ser målen och förbättringsområdena funderar jag på om det du skriver om avel och tävlingsindivider gjort att det blivit mer lynne i hästarna än kanske är önskvärt för hela det expanderande mellanskiktet av ryttare, alltså alla som vill tävla men inte befinner sig på elit eller strax under och som i mitt fall, har EN häst åt gången som är min kompis, som det ska vara roligt att umgås med tre timmar om dagen efter jobbet.

Nu säger jag inte att det inte finns såna hästar men ju mer jag läser desto mer fundersam blir jag. Så jag kanske skulle behöva höra lite om alla gudomligt vackra oskadade supergångs-kelgrisar som ni har!

Upprinnelsen till tråden var egentligen att jag läser om problem här på buke, kollar vilka hästar som ses som skarpa och tittar på annonser.

Mardrömmen är ju att få en häst i stallet som är totalt omöjlig och sen kommer 20 personer och säger: Ja men det vet ju alla, efter den-och-den är ju skvatt galen.

/Jane

Stona spelar ju såklart jättesstor roll. Men alla ston har ju en pappa också, och hur det än är så lämnar ju hingstarna betydligt fler spår efter sig i aveln än vad stona gör. Så visst spelar det roll att/om vi använder hingstar med sämre lynne! Sen är det ju inte så att ett gott tävlingspsyke är ett dåligt lynne (jag tycker inte det), men jag förstår precis vad det är du eftersträvar, och det bortser nog många från när de avlar.

Hur gammal ska hästen vara? Jag har ett par som gärna skulle sova i din säng om nätterna trots att de i grunden är avlade för tävling :).

Jag tycker inte att "tävlingstemperament" ska vara en tuff och besvärlig häst, tvärtom. Ridbarhet är ju A och O och det ska inte spela någon roll om du vill rida lätt eller svår klass. Det ska du som ryttare själv kunna bestämma. Men det är klart att det är roligt om det finns fler "växlar" att ta till den dag du känner att du vill ta ett kliv uppåt i klasserna, OM den dagen kommer.

Mitt eget avelsmål är att producera snygga hästar av bra typ, med goda gångarter och ett bra temperament. Sedan vill jag gärna att de ska kunna hoppa skapligt också, så att de passar som allroundhästar, vilket är vad de flesta ryttare (förutom elitryttarna) är ute efter. Hästen ska vara lika mycket en bästa kompis som tävlingskompanjon. :love:

athena skrev:
Generellt sett skulle jag nog rekommendera en häst utan tyska "kändisar" såsom Landgraf och Cor de la Bryere. De ger ofta väldigt mkt kapacitet men också väldigt mkt häst...

Enligt flera danska uppfödare jag disskuterat med så har de sett ett roligt samband 1 x corde = skarpt 2x corde= kanontemp tydligen väldigt ofta detta upprepar sig, danmark är mkt förtjusta i linjeavel på corde (de har ju honom i de flesta av sina främsta hopphingstar) och därför ser de ju ett stort antal.
Kan ju bara säga att det till viss del stämmer här hingsten har ju det enklaste temp man kan tänka sig och han är linjeavlad på både corde och capitol-blodet (även 1x landgraf i stammen).
Ena stoet är däremot mkt skarpt (1x corde + 1x landgraf)
Däremot är ena valacken också stencool trots 1x corde.
Samtliga av dessa har hög fullblodsprocent (mellan 41-61%)

Undrar hur 3 x corde blir coollugn eller monster. Kommer ju att dyka upp en sådan här till våren förhoppningsvis (3x corde, 2xcapitol, 2xlandgraf, med lite inblandning från Wahnfried, Sympatico o Sacramento Song) skall bli mkt intressant att se.

Intressant! Jag får ju 2 x Corde + 1 x Landgraf nästa år om det går som tänkt. Märren är skarp m ca 40% xx. Men hon är också rätt taskigt hanterad så jag skyller inte allt på pappsen...

Vem var det du valde att betäcka med ? Det är väl cortez stoet antar jag.

Lasandos. Hon har lämnat mkt bra med Landgraf-blod så jag vågar inte ändra ett vinnande koncept :D. Hade ju tankar på Carano men det får vänta tills nästa å av olika anledningar.

athena skrev:
Lasandos. Hon har lämnat mkt bra med Landgraf-blod så jag vågar inte ändra ett vinnande koncept :D. Hade ju tankar på Carano men det får vänta tills nästa å av olika anledningar.

Fegis :angel: :D

Är själv inte så förtjust i Lasandos, men det lär ju bli en skarp unge.... får hoppas 2 x corde väger upp det.

Ibland undrar man lite hur nedärvningen av temp fungerar. Ta tex Come Back II (corde - landgraf) - nedärver majoriteten skarpt många tom mkt skarpt.
Sedan har vi då Casir Ask (corde - landgraf) - nedärver majoriteten mkt trevligt temp.
Båda är ju kända i danmark för sina resp temperaments nedärvningar som extremer på varsit håll, och detta trots att de är så snarlika i stammen.

:eek: :eek: :eek: Och sånt ska jag som simpel hästägare ha koll på?

Att hålla marsvin verkar vara en trevlig hobby.

/Jane

Sova i min säng. Precis vad jag är ute efter! :D

Kikade lite på din hemsida, vad är det äldsta du har?

/Jane

Jane_Done skrev:
:eek: :eek: :eek: Och sånt ska jag som simpel hästägare ha koll på?

Att hålla marsvin verkar vara en trevlig hobby.

/Jane

De hästar som är linjeavlade på corde är ofta mkt dyra tävlingshästar så de träffar du nog inte på inom den kategori hästar du letar efter, så det slipper du hålla reda på..... :D

Tacktacktack! Vilka, förutom Jarrahs kelgrisar ska jag hålla utkik efter?

/Jane

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
M
Western Hej! Jag sitter här och läser en massa intressanta trådar angående olika bett och deras funktioner. Jag har med mina tidigare hästar...
Svar
18
· Visningar
1 335
Senast: bigganl
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 937
Senast: Valencia
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 123
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka