Smyger försiktigt in...

Sv: Smyger försiktigt in...

Låt mej gissa...ett sto med stabilare temperament i botten...

Jovisst, men logiskt så ligger då denna dam 3 led bak på deras avkommer och att det ändå så tydligt går att se detta mönster i nedärvningen.

Ja men det är det som gör det så intressant.Det är beviset för hur viktigt ett bra temperament är när man bygger vidare på sina ston...generation för generation.

Något som vore intressant att veta är vilka hingstar som nedärver ett coolt huvud...dvs med bla ett bra stalltemperament.

Önskemålet vore ju hästar med coola huvuden såväl i stall som under ryttare men som för dens skull ej är åt det loja hållet, samt att de kan "vakna till liv" när man begär det...dvs ett vaket temperament men ändå inte hispigt.

En av mina har alla hingstar inblandade som de snackar om här uppe, han skulle nog helst ligga i soffan hos mig och käka chips så snäll är han (men den sen kväll skulle han nog kunna tänka sig spela hartzfiol hos grannarna :D), helsyskonet likaså men hon skulle avstå från hartzfiolen det skulle inte vara hennes grej ;).

Det är väldigt olika vad alla ser som skapa hingstar, en av de snällast jag vet vet jag att kopparberg tycker är pappa till de "hvetesavkommor" hon stött på, jag har bara stött på "änglahästar".

Jag tycker debatten om att tävlingshäst=skarp häst är lite överdriven. Om man tittar på Engelska fullblod har dessa ofta ett mycket bra temperament trots att de enbart är avlade på prestation. Varför? Jo, för att klara den tuffa miljön på banan krävs ett bra huvud.

Min hästtandläkare föredrog fullblod och importhästar framför vanliga svenska halvblod med motiveringen att de hade bättre temperament. Jag vet svårklass-hästar som är snälla som lamm och jag skulle nog vilja påstå att de halvblodmaterial vi har idag är bättre än det vi hade för 10-20 år sedan.

Var på fika med en av våra stora internationella dressyrdomare för ca 10 år sedan. Han beskrev då (början av nittiotalet) det svenska halvblodet som tittig och enligt honom hade man avlat lite för mycket på exteriör och vackra gångarter.

Men grejen är ju väldigt mkt att det beror på vad man vill ha för häst! Jag föredrar hundra gånger mina fullblod som jag haft jämfört med ett halvblod med ett ben i varje hörn som inte fattar att man inte kan sitta i fickan på matte... Jag tycker min Cortez-märr kan vara ganska jobbig, hon har ett riktigt "tävlingspsyke" men jag gillar ändå hennes sätt för hon är smart och går att snacka med.

Men det är oftast inte såna hästar "Svensson" vill ha, jag tror att Jane t ex mera menar en "skogslunkarhäst" som funkar bra på tävling men utan att behöva ha jättekapacitet.

athena skrev:
Men grejen är ju väldigt mkt att det beror på vad man vill ha för häst! Jag föredrar hundra gånger mina fullblod som jag haft jämfört med ett halvblod med ett ben i varje hörn som inte fattar att man inte kan sitta i fickan på matte... Jag tycker min Cortez-märr kan vara ganska jobbig, hon har ett riktigt "tävlingspsyke" men jag gillar ändå hennes sätt för hon är smart och går att snacka med.

Men det är oftast inte såna hästar "Svensson" vill ha, jag tror att Jane t ex mera menar en "skogslunkarhäst" som funkar bra på tävling men utan att behöva ha jättekapacitet.

Jane vill också ha en häst som är smart och går att snacka med! Och en häst som lär sig! Att inte behöva skrika samma sak för femtielfte gången till hästen.

Ska kanske tillägga att jag har ett fullblod nu och jag älskar tydligheten där :D

/Jane

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
M
Western Hej! Jag sitter här och läser en massa intressanta trådar angående olika bett och deras funktioner. Jag har med mina tidigare hästar...
Svar
18
· Visningar
1 335
Senast: bigganl
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 937
Senast: Valencia
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 123
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka