Smycken och piercingar i stallet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, hur ställer ni er till att man har smycken/piercingar på sig i stallet?

Personligen ser jag inte det som något dåligt (säkerhetsrisk) eller så. Har själv 2 par hål i öronen och haft i mer än halva mitt liv, och alltid små örhängen i. Ibland har jag klocka också. Aldrig sett det som någon säkerhetsrisk eller så för att vara ärlig.
Håller ni med eller inte? I så fall varför?

Däremot tycker jag väl inte att det är så vidare smart att ha piercingar i ansiktet i stallet. Absolut, folk gör som de vill och jag ska inte säga något egentligen, men jag skulle aldrig själv ha det. Av den enkla anledningen att jag skulle vara rädd att fastna i något eller dylikt.
Så i alla fall det skulle jag se som en säkerhetsrisk faktiskt. Däremot tycker jag som sagt klockor, små örhängen och dylikt är ok.
 
Har aldrig varit rädd för att ha mina piercingar i stallet, har haft både ögonbryn och läppiercing och örhängen och aldrig har det hänt något. Visst har jag väl kanske fastnat en gång eller två dock i manen med ögonbrynet när det vart hästar med lång och yvig man.

Ser ingen säkerhetsrisk med det alls faktiskt. Klart man får hålla lite extra koll, kanske inte burra in ansiktet i hästens långa man men det lär man ju sig. Lite sunt förnuft bara.

Vet i skolan så var pratet om att man inte fick ha läppiercingen i tex pga att risken fanns att om man åkte av hästen så kunde man slå sönder tänderna osv men näe, jag köpte inte det riktigt.
 
Jag brukade ha två piercingar i läppen för några år sedan, tog dock ur de när jag tog hem en foderhäst. Det var en säkerhetsrisk jag inte vela ta. De kan fastna i svansar, manar, slå sönder tänder om man ramlar av, fastna i saker osv och om man har otur slits läppen sönder. I början tog jag alltid ur de i stallet och sen satte tillbaka de, men det blir en hygienrisk istället. Tillslut sade piercingarna ifrån när de började krångla (pga ut och in med smycken varje dag) och kunde inte få en chans att läka, så de åkte ur. Ångrar mig inte heller. Det är dock upp till var och en vad man väljer att göra, men personligen tycker jag att det är en ganska dum risk att ta. :) (japp, jag fastnade i en svans en gång efter bara några dagar och det var då jag började fundera)
 
Jag har aldrig funderat på det och jag har varit piercad i 32 år och har 5 ansiktspiercingar, att piercingar kan fastna beror hur dom sitter, hur noga man är med att smyckena har rätt storlek. Visst shit happen men jag har haft situationer där jag istället borde lämnat fingrarna hemma:p
 
Har aldrig varit i närheten av att fastna och skada mig på någon av mina piercings när jag vart i stallet. Aldrig tänkt tanken att det skulle vara en säkerhetsrisk
 
Har lyckats få svanstagel i örhänget vid ett tillfälle (borstade bakdel och hästen viftade fluga). Det var allt annat än skönt, och jag kan konstatera att det blöder ymnigt när man skadar öronsnibben. Hade det varit annat ställe (har inga piercingar) vill jag inte ens tänka tanken fullt ut...
 
Ja, hur ställer ni er till att man har smycken/piercingar på sig i stallet?

Personligen ser jag inte det som något dåligt (säkerhetsrisk) eller så. Har själv 2 par hål i öronen och haft i mer än halva mitt liv, och alltid små örhängen i. Ibland har jag klocka också. Aldrig sett det som någon säkerhetsrisk eller så för att vara ärlig.
Håller ni med eller inte? I så fall varför?

Däremot tycker jag väl inte att det är så vidare smart att ha piercingar i ansiktet i stallet. Absolut, folk gör som de vill och jag ska inte säga något egentligen, men jag skulle aldrig själv ha det. Av den enkla anledningen att jag skulle vara rädd att fastna i något eller dylikt.
Så i alla fall det skulle jag se som en säkerhetsrisk faktiskt. Däremot tycker jag som sagt klockor, små örhängen och dylikt är ok.

Efter att haft en sköthäst som glatt åt upp ett av mina örhängen- han bara böjde sig fram och grabbade tag- är jag tveksam till piercing. Med hästar kan det gå så himla fort och vips står man där med skada. Svans har också fastnat i örhängen några gånger.

/Lavinia
 
Har hål i öronen men har alltid haft örhängen o ring på mig i vart fall i 20 år innan detta händer: En dag för fastnade jag med ringen i ett spänne i grimman. Piggen i spännet gick mellan ringen o fingret, Hästen ryckte till o jag kom inte loss. Tog en stund innan jag fick av hästen grimman och kom loss. Fingret svullnade och jag fick hjälp med att av ringen. Inga smycken alls i stallet efter detta.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag har min vigselring på mig men alltid med tunna handskar över. Skulle aldrig ha örhängen eller liknande i stallet!
 
Ringar är farliga och då inte bara det att man kan fastna, vilket den som är för kan hävda att man kan lösa med att ha handskar. Två gånger har jag varit med när någon men ring fått smäll på handen eller kommit i kläm. Vilket gjort att ringen bockats så den har börjat stasa fingret den sitter på. Det har varit ett måste att klippa av den vilket inte varit så enkelt.
 
Jag har örhängen och ring i näsan, septum då. Jag har aldrig stora örhängen i stallet, har mina standardringar. Smycket i näsan är också en helt stängd ring. Jag har aldrig fastnat i någonting i stallet. Har däremot fastnat med örhänge i ett tältsnöre en gång när jag var på väg ut, det ryckte sönder örat. Med andra ord kan olyckor hända överallt och jag ser inte stallet som värre än något annat.

Skulle ju inte ha stora dinglande örhängen, hängande armband eller långa halskedjor dock.
 
Det enda smycke jag har på mig öht är en piercing i läppen, labret. Har aldrig haft hål i öronen, ringar eller annat. Jag tänker på det på så vis att jag alltid gömmer in den i munnen när är i närheten av hästens huvud eller annat där det kan vara en risk. Ser väl konstigt ut kanske, men för mig är det så reflexmässigt att jag tom gör det när jag tagit ur den ^^

Ska jag hantera andras hästar, unghästar eller de jag vet är stökiga, tar jag bort den innan jag åker t stallet öht. Men jag har den turen att min häst står uppstallad på så vis att i min vardag behöver jag bara hantera henne i närkontakt så att säga.

Det skulle inte fungera att ta ur den varje dag, då det bara blir irriterat kring den isf. Och jag har inga planer på att ta bort den helt. Har haft denna i snart 10 år och det har alltid fungerat bra för mig som hobbyhästägare. Skulle jag jobba i stall däremot skulle jag inte ha den. Har även för mig att detta är en försäkringsfråga, vill jag minnas, vid yrkesmässigt hästhavande.
 
Ringar, halsband och armband åker av i stallet. Allt som dinglar på något sätt är också bannlyst, oavsett var på kroppen det sitter.
Ringar är jag inte rädd att fastna i, men däremot det som @Masse nämner gällande stasning. Hade jag haft en på fingret när det vreds om och bröts på hästpromenaden innan nyår, hade det kunnat sluta väldigt tråkigt för både mitt finger och för ringen.

Jag har töjda örsnibbar och använder aldrig "örhängen" som kan splittras eller liknande (t.ex. glas) i stallet. Däremot ser jag inte mina ståltunnlar som någon säkerhetsrisk t.ex. - ser öht inte hur de ska kunna fastna i något. Samma med pluggar i t.ex. horn, som i princip sitter i nivå med örsnibben. Vanliga örhängen är nog en större risk att fastna i t.ex., i så fall.
Idag är den enda piercing jag har kvar i ansiktet min ring i septum. Det är en sluten ring (s.k. BCR) och risken att fastna med den i något bedömer jag som minimal då det krävs en tång för att ens kunna lossa/sätta i kulan som "låser" ringen. (I skrivande stund saknas "kulan" till ringen pga tog ur den för en operation. Vilket innebär att den största risken just nu är att jag tappar ringen helt enkelt :p). Jag har dock haft piercing i underläppen - ringen var av samma typ som den i septum och jag ser därmed ingen risk. När jag hade labret/kula hade jag en som satt tajt och min läpp är dessutom så pass "stor" att kulan inte stack fram utanför den, men visst hade jag kunnat fastna i tagel med maximal otur. Jag har också haft piercing i ena näsvingen (stav med liten kula, noga tillpassad storleksmässigt) och det är den av mina piercingar som faktiskt fastnade vid ett par tillfällen. Inte allvarligt eller dramatiskt - haka i är nog ett bättre ordval än "fastna", men dels i pannluggen och dels vid nåt tillfälle när hästens svans kom svishande rätt i ansiktet på mig.
Navelpiercingen hakade i sadeln vid ett tillfälle då den var ganska nygjord (dvs sisådär nio år sen). Den fastnade inte på minsta vis, men "vändes upp och ner" vilket kändes lite. Jag var trött och tänkte inte på den, och "hasade" av längs sadeln. Har inte hänt sedan dess, och gällande risken att fastna så är den ju täckt av tröjan hela tiden så jag är inte orolig. Samma med piercingen i tungan - den är liksom "skyddad".
 
Vad andra gör är upp till dem, och det har jag inte några åsikter om.

Själv har jag inga smycken på mig i stallet. Piercingar har jag inga, inte ens hål i öronen, så där blir det inga problem. Har förut ridit med både halsband (kort kedja, själva halsbandet instoppat innanför tröja/jacka med hög krage) och klocka på mig, men har ingetdera nu. Har ytterst sällan smycken överhuvudtaget och klockan är trasig. Kommer dock inte rida med varken halsband eller klocka igen, har hört så många skräckhistorier om folk som ramlat av och fått skärvor från urtavlan i armarna eller fastnat med halsbandet någonstans, så nej. Dock bör det väl finnas klockor som inte har urtavla i glas? Och de borde kännas mer okej?
 
Under mina gymnasieår hade jag tungpiercing, vilken jag var tvungen att avlägsna om jag skulle vistas i stallet..... För jag går väl runt och slickar på hästarna eller? :wtf: :banghead:
 
Under mina gymnasieår hade jag tungpiercing, vilken jag var tvungen att avlägsna om jag skulle vistas i stallet..... För jag går väl runt och slickar på hästarna eller? :wtf: :banghead:
Fast jag går inte och pussar på hästars svans heller, men lika gärna fastnade mina piercingar när hästen viftade flugor. Tungpiercingen kan fastna den med, eller i värsta fall skada tänder/mun.
 
Kan tillägga att jag haft större problem med mina glasögon då en häst stegrade sönder dom och gav mig ett fint litet jack mellan ögat och ögonbrynet..
 
Under mina gymnasieår hade jag tungpiercing, vilken jag var tvungen att avlägsna om jag skulle vistas i stallet..... För jag går väl runt och slickar på hästarna eller? :wtf: :banghead:
Det är mycket konstiga "säkerhetsregler" i skolan tycker jag. Jag fick ju inte heller ha piercingarna, dock så hade jag dom ändå. I princip så bör man ju isåfall heller inte få ha piercingar när man cyklar i skolan, eller har idrott osv. När man rör sig överlag.

Jag fastnade som sagt en gång med ögonbrynet i manen men då lärde jag ju mej det och hade en extra koll efteråt. Aldrig fastnat sedan dess. Sen är klart risken alltid existerar men det är så himla mycket risker med allting, någon måtta får det vara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 118
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp