Smittorisk för fölet

Skuggfaxe12

Trådstartare
Någon som vet hur mycket fölet behöver skyddas från främmande bakterier? Alltså är det ok om personer utan hästkläder kommer och klappar det? Eller är det för hög smittorisk då också?
Det är mitt första föl och det första fölet som jag varit i kontakt med. Blev nämligen så himla orolig i natt så att jag inte kunde somna utan var uppe hela natten. För det var en del folk i närheten som kom och klappade fölet och sen hittade jag en bekants flicka i hagen själv med en oroligt springande Birdie och ett ängsligt föl :crazy:. Det känns nästan som man försöker sila sand i alldeles för stort såll. Hur ska man göra? Ska man verkligen behöva tälta utanför hagen/köpa en tjur som betar utanför/låsa in fölet i lösdriftstallet(de har varit ute hela tiden sedan den föddes, vi har 20 plus om dagarna)för att de ska få vara i fred?
Nu längtar jag bara tills fölet blir större och helt ointressant för övriga. :(

Jag tror nog det är värre om det kommer folk MED hästkläder på sig. För i hästkläder kan det sätta sig smitta från andra hästar. Så då är det bättre att ha vanlig kläder, eller nytvättade hästkläder.

Jag hade personligen blivit vansinig om jag hade haft någon springandes i min hage utan min tillåtelse.
Sätt upp någon skyllt "varning! Agresiva hästar" :devil:
Jag kan förstå att Birdie blev orolig, det är ju hennes första föl, och dessutom så är ju fölet inte så gammalt. Så inte behöver hon ha okända människor spirngades i hennes hage.
Jag hoppas du förklarde för flickan att det INTE var okej att vara ine i hagen!

Ja det tror jag också. Men jag vet inte alls hur farligt det är med "vanliga kläder". Ska ringa vet imorgon på morgon.

Det blev jag. Jag kokade så att jag kunde bara prata kort och med ett påklistrat leende. :D

Ja, det är inte undra på. Jag har sagt till nu på skarpen att bara jag och syrran får vara där, trodde kanske att man förstod det :smirk:. Har t om satt upp en skylt.

Så nu hoppas jag att de får lugn och ro.

Vilken pärs.... :(

Det märks att ditt sto nyss har fölat sitt (och ditt) första föl :D

jag är också tacksam för att få läsa om allt det här eftersom jag om ca ett år förhoppningsvis kommer att vara i samma situation

hälsa fölis från mig! :love:

Med vanliga kläder är det ingen större risk.
Det är mest smitta från andra hästar, men det kan ju även få äldre hästar sjuka!

Här tas inga risker! INGET folk i hagen (förutom jag och syrran då, blir lite svårt med skötseln annars :D)!

Lika för alla. Jag känner mig fortfarande skakis efter lördagskvällen. :crazy: :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Avel Hej! Jag bara skriver ut allt på en gång, då jag sitter och är väldigt orolig!:cry: Jag har ett sto som är i 8:e månaden på sin...
Svar
5
· Visningar
1 248
Senast: Hobnob
·
Avel Hej! För att göra historien kort så köpte jag ett sto i vintras, började misstänka att hon var dräktig på våren och innan jag hann...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Senast: neve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!