I valet och kvalet ang. avvänjing....*hjälp*

Sv: I valet och kvalet ang. avvänjing....*hjälp*

Här i trakterna är det vanligaste om man har lösdrift för föl att de går i en egen grupp. Jag har själv haft några unghingstar på lösdrift från avvänjning-2,5 års ålder och då gick fölen i en egen grupp det första året, sedan kunde det antingen vara blandat 1-2 åringar eller årsvis beroende på hur gruppen fungerade.

I år ska jag ha mitt hingstföl på box nattetid, han ska stå i en stor box med ett annat hingstföl när den "riktiga" avvänjningen blir av vid 6-7 månaders ålder. Nu tränar jag honom på att stå i boxen bredvid mamma och att stå kvar i boxen när mamma står i gången, med lite hö har han lugnat sig hyfsat.

Får jag fråga hur hans mamma beter sig? har hon varit lugn från början eller har hon lugnat sig. Hos mig är väl problemet att det är stoet som stojar och vill ut och det stressar fölet, men än att han inte kan komma nära mamman sin...

nog för att min erfatenhet med föl är begränsad men jag skulle aldrig ha en så ung häst på box, det säger sig självt att de mår bättre både psykiskt och fysisk av att vara i flock ute där de kan gå in i lösdriften när de själva önskar än att de står stora delar av dygnet på box:o

Jo det ultimata hade varit att flytta till ett annat stall, men nu finns inte den möjligheten, jag vet då ingen som bara har föllösdrift för en årgång...

Ska ställa stallägaren mot väggen idag så får vi förhoppningsvis bestämma något genensamt som funkar för alla, men det hade varit skönt att kunna komma med ett färdigt förslag till stallägaren istället för med en massa frågor och oro då blir det bara pannkaka...

Frågan är vilket som är bäst; att stå i box nattetid och äta/vila i lugn och ro och ute hela dagarna, eller ensam i sin årgång bland äldre i lösdrift o riskera få hårda smällar/bli lite hackkyckling o inte kunna vila ordentligt. Det vet man ju inte i förväg tyvärr. Hoppas du får bra besked av stallägaren. :)

OK, jag har ett lugnt sto, hon kollar in var fölet är, men stressar ej upp sig om han är i boxen bredvid eller om hon står i gången och ser honom. Däremot är det inte så populärt hos henne att bara hon och fölis står inne, de var tvungna till det pga en hovböld hos stoet i somras. Det går bra att ta in bara de två, men efter ca en halvtimme börjar hon yla efter de andra stona.

Ett annat sto i stallet är ganska stressigt, men efter en period med fölet i boxen bredvid nattetid så vande hon sig då förra årets föl avvandes, de gick då i samma hage dagtid. Efter ytterligare en period då det fölet var helt avvant, dvs gick i olika hagar dagtid, flyttades mamma några boxar bort, hon stressade i början, men vande sig även där efter några veckor.

Får jag fråga hur hans mamma beter sig? har hon varit lugn från början eller har hon lugnat sig. Hos mig är väl problemet att det är stoet som stojar och vill ut och det stressar fölet, men än att han inte kan komma nära mamman sin...
Hur trygg är fölungen ute i flocken?
Kan han gå kvar i flocken på nätterna utan sin mamma? (så gjorde jag när jag snabbavvande min fölunge förra året när hans mamma skulle opereras, han var då knappt 4 månader gammal...
För att stoet stressar inne hade jag nog brytt mig föga om i detta fallet. Men det är jag det... :P
(jag är en sån som bara vägrar acceptera att en häst inte "kan" stå inne ensam. Har hadt en häst som hoppade ut när det inte fanns ngn överdörr på boxdörren, trots att den var drygt 120 cm hög. Löste det genom att sätte honom i en box som hade 2 m högt runtom och det tog inte många dagar innan han accepterat det...)

Frågan är vilket som är bäst; att stå i box nattetid och äta/vila i lugn och ro och ute hela dagarna, eller ensam i sin årgång bland äldre i lösdrift o riskera få hårda smällar/bli lite hackkyckling o inte kunna vila ordentligt. Det vet man ju inte i förväg tyvärr. Hoppas du får bra besked av stallägaren. :)

Jag håller med dig.

TS!
Förstår om du känner dig frustrerad i situationen o jag hoppas att du inte känner dig kritiserad av oss. Men de flesta som svarat dig har lång erfarenhet av avel o vi säger inte att fölet inte bör gå i lösdrift med äldre för att kritisera dig utan för att vi har lärt av oss av erfarenhet. Vissa har säkert inga roliga erfarenheter av det heller tyvärr. Kanske kan vi hjälpa dig att slippa dåliga o sorgliga erfarenheter.
Pooh menade nog inte att fölet skulle stå inne större delen av dygnet utan just över natten.
Det är säkerligen bättre det än att den inte får vila tillsammans med de äldre.
Du säger att du inte hört om lösdrifter för just fölungar men jag skulle nog säga raka motsatsen...har aldrig hört någon släppa in en bebis bland "ungdomar". Ja...om det inte är ett stoföl där det finns vuxna uppfostrare som håller ordning i flocken.

Skulle nog hellre annonsera efter en föllösdrift en bit bort än att riskera att skada min fölis. Själv ska jag som sagt ha hingstlösdrift för 3 hingstbebisar födda i år. En av dem kommer utifrån o har aldrig träffat de andra 2. Får se hur det går...:)

Tycker annars att Ameos förslag om att låta hingstungen gå kvar i flocken under avvänjningen är en bra ide...om de andra stona är snälla.
Alla mina kan lämnas själva i flocken, fast jag har börjat med att lära dem att stå själva inne först o sen i hagen. Det viktigaste är ju att fölis är trygg under avvänjningen.

Senast ändrad:

Tack.. jag förstår att ni vill hjälpa mig med råd på bästa sätt, det är också därför jag lagt ut denna tråd ;).

Jag har laborerat lite med idén om att han ska få gå kvar några månader med den nuvarande flocken, där känner han sig hur trygg som hälst, och sen när de vant av resterande föl så kan han och polarn gå över till ungdomarna, då har han i alla fall sin kompis med. Jag ska prova att släppa han i hagen en stund med de andra bara och vakta stoet i hennes box så får vi se hur fölis tar detta, igår tog jag ut honom ur stallet först och det gick bra för honom, gan gick genast till resten av flocken, men då hann hans mamma inte yla efter honom allt för många gånger....problemet är bara att jag måste hålla koll på både fölugen och mamman samtidigt, men det kan jag säkert fixa. intressant ska det bli i alla fall.

En av fölungarna har dock skadat sig så jag avvaktar med den riktiga avvänjingen tills vi vet mer och tills jag eventuellt har två boxar...

Senast ändrad:

det går inte att göra tvärtom då? Att ha fölet kvar i vanliga flocken och flytta mamman plus annan häst till hagen brevid? På det sättet ser hon både föl o flock och kan "nosa" på dem, men kommer efter någon dag att beta, längre o längre bort. Samma med fölet som också har sina kompisar kvar!
Sén kan du ju antingen släppa in mamman till dem nattetid el ta in dem båda två i samma box till och börja med.
Detta har fungerat utmärkt hos mig ena året då vi tillfälligt hade ont om boxar! Vi hade iofs flera ston/föl o vi hade helt enkelt ston på ena sidan/föl på andra sidan tråden. Inga skrik o inget spring! sov tillsammans på natten, inne, till att börja med och sedan flyttade vi ihop fölen till samma box med mammorna "runt om". Efter ngn månad "helt" skilda flyttade vi på stona så de kom till en hage långt från fölen, ingen brydde sig!

Detta kräver givetvis goda staket så ingen skadar sig om de skulle få för sig att gå igenom! Men tror samtidigt inte risken är såå stor då de faktiskt har "kontakt"!

Våra var ca 7-9 månader så de var iofs ganska självständiga, men en idé att fundera på i alla fall!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka