Smitare!!!

fettso

Trådstartare
Min systers katt låg påkörd mitt på vägen framför paddocken igår kväll när hon kom hem.:cry:
Blodig och DÖD, ingen hade ens dragit honom åt sidan,eller knackat på??(Hennes sambo var hemma)

Dessutom är där FRI sikt år båda håll och LÅNG sikt, känns nästan som att personen ifråga siktat på katten och kört fort(70 väg).

Sixten hette han,blev endast knappt ett år.
Han var röd och vit(ganska ovanligt va??Var vit förutom två röda stora fläckar på ryggen...:love:
Han hade en bästa kompis också,en syster från samma kull.
Min syster köpte båda, dom hade alltså levt hela livet ihop.
Selma(systern) gick och skrek vid blodfläcken och gick med och skrek hela vägen ned dit där min syster begravde honom.:cry:

Sv: Smitare!!!

att det är fri sikt osv gör ingen skillnad, katten kan ha legat tryckt i diket o sprungit över samtidigt som bilen kommit, kommer man i 70 är det omöjligt att stanna, det är et även om man kör i 3 o katten springer ut precis ramför, stoppsträckan när man kör 30 är nio meter.....
Bor man så nära en störe väg r det en väldigt stor risk att ha katten ute.
Men det är dåligt att de inte stannade för att se hur det gick med katten.

Risken är stor att föraren inte ens såg katten eller märkte att h*n körde över den.

Bor man nära stora vägar och är rädd om sin katt bör man hålla den inne.

Jag hittade en kattunge i min dotters garage i höstas.Han hade ett illa skadat bakben och var mager och uttorkad.Givetvis fick kissen följa med hem trots att jag redan hade fem katter .Benet var mycket svullet och sårigt och varigt och misstanke om att benet var av fanns.Efter veterinärbesök där det efter röntgen konstaterades att benet mycket riktigt var av och veterinären bedömde att brottet skulle läka med hjälp av ny broskvävnad så tog vi hem katten och han avmaskades och åt i början mycket små portioner väldigt ofta.Han piggade på sig och benet stödde han jättefint på och han växte till sig och blev så fin.
Så med viss tvekan lät jag honom börja gå ut efter årsskiftet och det ångrar jag bittert.Vi har bott här på landet i tjugo år och aldrig fått en katt påkörd men givetvis går Tiger ner till vägen en vinterkväll och blir påkörd och dödad.Vi såg en bil stanna och någon som gick ut.Då misstänkte jag att han var påkörd.Så jag gick ut och misstankarna bekräftades.Jag blev så otroligt ledsen.
Det visade sig vara en granne längre bort som stannat och lagt honom åt sidan .Den som körde på honom har inte brytt sig.Visst, det går på ett ögonblick att någon kör på en utspringande katt, men man kan gå och knacka på i huset och tala om vad som hänt.Att inte göra det är så otroligt fegt tycker jag.

Risken är stor att föraren inte ens såg katten eller märkte att h*n körde över den.

Bor man nära stora vägar och är rädd om sin katt bör man hålla den inne.

Kan upplysa dig och alla andra om att hon INTE alls bor nära ngn större väg utan detta är en liten skogsväg...

fast är det 70 så kan ju inte vägen vara så himla liten, men men jg kan formulera om mig, bor man vid en väg med högre hastighet är det en risk att ha katten ute.

Om det var en 70-väg med fri sikt finns det ju risk att dom körde en hel del fortare än tillåtet och inte märkte att dom körde på katten? Är ju faktiskt inte så ovanligt att folk bara tror det är omjämnt på vägbanan..

Jag bor vid en liten grusväg. Förbjuden genomfart och bara ett par fastigheter som ligger här. Vägen är slingrig och smal och man kan fasen inte köra mer än 40 här om man är normal. Man kan inte heller mötas. Men det är 70 eftersom det är utanför tättbebygt område. Vi har protesterat, men så är det alltså.

Du skrev : fast är det 70 så kan ju inte vägen vara så himla liten

och jag förklarade att jo, vägen kan vara liten TROTS att det är 70 där.

häromkring är det 50 på små vägar med dålig sikt. Jag har körkort jag vet att det är 70 utanför samhällen.

Jag tycker såhär: Som utekattägare får man vara beredd på att katten kan bli överkörd. Och risken att någon gör det med flit är minimal. Det allra troligaste är att de inte sett katten i tid för att kunna bromsa.

Om man märker att man kör på en katt så tycker jag dock det tillhör vanligt folkvett att stanna. Dels för att försäkra sig om att katten inte ligger och lider halvdöd i diket och om det finns hus i närheten så går man dit och meddelar att man kört på en katt och ber dem vidarebefordra informationen (om de inte är ägarna).

Stackars er!! :crazy:
Så hemskt att få sin vän påkörd :cry:

Tror dock inte att någon gjort det med flit, utan mer kanske kört på den nattetid eller inte märkt det.

Lika jobbigt hur som!

Får fortfarande den ensamma tjejen härja fritt ute?

Du skrev : fast är det 70 så kan ju inte vägen vara så himla liten

och jag förklarade att jo, vägen kan vara liten TROTS att det är 70 där.

Precis!!Det är en liten väg på landet,man kan inte ens mötas med två personbilar där.

Kan upplysa dig och alla andra om att hon INTE alls bor nära ngn större väg utan detta är en liten skogsväg...
Faktum kvarstår: Risken är stor att föraren inte ens såg katten eller märkte att h*n körde över den.

Stackars er!!
Så hemskt att få sin vän påkörd

Tror dock inte att någon gjort det med flit, utan mer kanske kört på den nattetid eller inte märkt det.

Lika jobbigt hur som!

Får fortfarande den ensamma tjejen härja fritt ute?

Nej kanske inte med flit men personen kunde ju dragit katten åt sidan+gå och knacka på i huset!!
Nej det skedde tidigt på kvällen!!

Ja varför skulle hon inte få gå ute?Det är stallkatter!!

Faktum kvarstår: Risken är stor att föraren inte ens såg katten eller märkte att h*n körde över den.

Är förraren så ouppmärksam tycker iaf inte jag att man bör ha körkort!
Man både ser och känner om man kör på ngt!!

Nej, inte om det är som du har beskrivit en landsväg som är kringelikrokig..då kan man lika gärna tro att det är ojämnt i vägbanan (som jag skrev tidigare). En liten katt gör inte så stor smäll på en bil.

Glöm att jag gjorde ett inlägg övht.
Dum som trodde man kunde få stöd eller ngn som brydde sig:cry::mad:

Allt handlar plötsligt om en väg *Fettso suckar*

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 470
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 492
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 331
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.