Smitare!!!

Sv: Smitare!!!

Man både ser och känner om man kör på ngt!!
Nej, det är inte alltid man gör det.

Om det nu var en ojämn väg och det hände på kvällstid så är sannolikheten ännu mindre att föraren märkte något.

HALLÅ det är sommartid nu,dvs ljust även kvällstid!!!
Dessutom en nästan helt VIT katt på öppen liten väg,på ena sidan paddocken och på andra sidan hagen....

Man märker om man kör på en katt, vad är det för jäkla struntprat?? :mad:
Ser ni inte katter när ni kör så ska ni inte ha körkort!!

Ungefär samma hände med min lillasysters katt, men vi hittade henne aldrig. Dom förbannade galna grannerna BRÄNDE henne på sitt skrotbål!! Må både han som körde på henne och grannerna brinna i helvete för det.... Så elakt, hon hade halsband o allt. :(

Katten kan ha legat vid vägkanten och råkat rusa ut just om bilen kom. Och nej, man behöver inte alls märka det. Katter är små och mjuka, bilar är stora och hårda.

Men alltså, i en vanlig personbil känner man i princip om man kör på en groda, så jag förstår verkligen inte hur man INTE kan märka att man kör på en katt! Framförallt inte så länge man har både syn och känsel intakta, och katten på något sätt inte smiter in under ett av bakhjulen.

Sedan kan olyckan såklart vara framme ändå, trots att man kör både försiktigt och t.om. ser katten innan. Vår reaktionsförmåga ligger ju lite efter bilens hastighet, tyvärr! Men risken att man inte märker något ö.h.t. tycker jag inte torde vara särskilt stor...

Katten kan ha legat vid vägkanten och råkat rusa ut just om bilen kom. Och nej, man behöver inte alls märka det. Katter är små och mjuka, bilar är stora och hårda.

Klart man känner om man kör på en katt! Jag körde på en ekorre en gång och det kändes som det var något mycket mycket större så en katt går nog inte att missa att man kör över, jag skulle det inte iaf..

Tycker oxå det verkar skumt om man inte märker att man kör på en katt.. Har själv kört över en råtta en ggn och det kändes TYDLIGT!

Kan däremot tänka mig att personen som körde på katten kan ha fått panik(chock) och inte vetat vad h*n skulle göra, och därför bara kört därifrån.. Vill absolut inte försvara nån men en liten tanke bara..
Själv så skulle jag självklart försöka hitta nån och höra med om vems katten e..

Var en katt i mitt stall som blivit överkörd och lämnad åt sitt öde som en vänlig cyklist kom upp med till stallet.. Fanns inte mkt att göra för den katten tyvärr..

Jag har kört på en katt med buss. Den sprang ut precis framför mig, jag fick undan framhjulet men tog den med bakhjulet. Och jag lovar dyrt och heligt, hade jag inte sett den så hade jag inte tänkt på det. Det kändes som att köra ner i ett pyttehål. Jag kände "tack vare" att jag såg den, annars hade jag kört vidare utan att veta nått.
Som bussförare har jag heller ingen möjlighet att leta ägare, det finns ingen tid till sånt när man är i tjänst.

Så kör man med stort, tungt fordon eller tyngre släp så är det inte alls säkert att man känner det. Vare sig du tror det eller ej.

Det är också ytterst sällan dom sitter mitt i vägen, dom flesta katterna hoppar upp ur gräset/diket precis när man kör förbi. Man har inte en chans att stanna då och väja är inte alltid möjligt.
Det är dags att kattägarna börjar ta ansvar för sina djur, istället för att lasta över ansvaret på bilister och andra runt om.

Men alltså, i en vanlig personbil känner man i princip om man kör på en groda,

personbil ja, men vad är det som säger att det är en personbil som kört på katten? Det kan lika gärna vara buss eller lastbil, eller ett släp kanske...

Men det kan ju vara så att personen i fråga hamnat i chock och därför inte gjort nåt...

Det är dags att kattägarna börjar ta ansvar för sina djur, istället för att lasta över ansvaret på bilister och andra runt om.

:confused:Att ta ansvar tycker jag är att ID-märka(eller och halsband),kastrera,och låta katten leva ett normalt kattliv!!

Ja, men inte att kräva att folk ska leta upp ägare till en katt man råkat köra på. Eller bli sur på en bilist för att han/hon kört på ens katt.

Ja, att kolla om den lever eller ej, samt dra den åt sidan. Men inte mer än så.

Sen kan jag inte tycka att det är normalt för en katt att leva i närheten av en 70-väg, men det är jag det.

personbil ja, men vad är det som säger att det är en personbil som kört på katten? Det kan lika gärna vara buss eller lastbil, eller ett släp kanske...

Det har jag inte sagt något om. Men KimzOr pratade om bilar, vilket i min värld är benämningen på vanliga personbilar.

Ja, men inte att kräva att folk ska leta upp ägare till en katt man råkat köra på. Eller bli sur på en bilist för att han/hon kört på ens katt.

Ja, att kolla om den lever eller ej, samt dra den åt sidan. Men inte mer än så.

Sen kan jag inte tycka att det är normalt för en katt att leva i närheten av en 70-väg, men det är jag det.

Det är inte bilistens fel om hen kör på en katt, så det är ingenting man kan bli sur över, nej. Men om föraren fortsätter som om ingenting har hänt - DET är något att bli sur över! Såvida föraren inte har en särskild anledning att fortsätta (som du som bussförare t.ex. som måste hålla tidtabellen). Det har ingenting att göra med vem som har ansvar över katten, utan handlar om ren och skär empati.

Men nu är det ju så att dom flesta kattägare som får sin katt påkörd blir jättesura, framförallt om den som gjorde det inte letar upp ägaren. För många kattägare räcker det inte med att man drar den åt sidan om den är död, utan bilisten är dum i huvudet som körde på deras katt.
Jag ser ofta tummen ner/dagens ris i tidningar där ägaren fått sin katt ihjälkörd och dom hittar den i vägkanten. Varför? Har man tittat om den är död och drar den åt sidan så har man gjort sin plikt.

Det kanske inte alltid är så lätt att få tag på rätt ägare heller... Jag har iaf inte koll på vilka grannar det är som äger vilka katter...

Det kanske inte alltid är så lätt att få tag på rätt ägare heller... Jag har iaf inte koll på vilka grannar det är som äger vilka katter...

Det är bara dom som bor där:p

Har man tittat om den är död och drar den åt sidan så har man gjort sin plikt.

Men det håller jag som sagt inte med om alls (såvida man inte har en särskild anledning som gör att man inte kan/hinner försöka ta reda på ägaren). Finns det ett hus i närheten är det klart att man går dit och hör om det är ägaren som bor där eller om de kan tänkas veta vem ägaren är.

Det är korkat att släppa ut katter bland trafik, men de flesta som gör det bryr sig ändå om sina katter och blir givetvis grymt ledsna när de plötsligt hittar sin katt död i ett dike.

Ja, du tycker det är självklart. Men det betyder inte att alla gör det. Och alla har inte tid, det är ofta det ligger katter döda längs vägar där det inte finns några hus i omedelbar närhet.

Som bilist har man skyldighet att stanna och kolla om djuret överlevde, allt annat är en bonus man inte kan räkna med, men bli tacksam över. Har man utekatt nära en väg får man ta i beräkningarna att man en dag kanske hittar den död i vägkanten. Det är en risk man tar när man släpper ut en katt i sådana omgivningar och inget som du ska lägga över på nån annan.

Nej, jag tycker inte heller att någon kan KRÄVA av den person som kör över ens katt att denne ska leta reda på en. Däremot tycker jag fortfarande att ägaren har all rätt i världen att bli sur/ledsen om föraren bara fortsätter sin resa som om ingenting har hänt. Empati, som sagt.

Här ute är, som jag skrev tidigare, alla vägar utanför tättbebyggt område 70-väg. Så borde det väl vara över hela landet? Vår lilla grusväg (ej genomfart, krokig, ej möte, några familjer som bor här) är alltså en 70-väg. Vägar som bara leder upp till en gård är ju 70-vägar. Så ditt påstående stämmer inte med verkligheten.

y1pDnZp0w1Kx2fnFC1SDt5ncd5eryrZbnCiBT0F7quJEGthzT9GTinqod4b72JoRWUr

y1pDnZp0w1Kx2eJHlW3Bff5TBcrhpOkyJCAHFGjttIsqVHVHXW58KFU2Y4Mmc5G_aNk

Det här är min 70 väg. Ingen normal människa skulle köra 70 här, men vägverket hävdar att det ska vara 70 här. Så det kan vi inte få ändrat.

Och inte fasen mår mina katter illa av att leva här. Så dra inte så snabba slutsatser av att TS skrev 70-väg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 470
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 492
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 331
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30