Smidigaste sättet att kolla om en häst har mask....

Sv: Smidigaste sättet att kolla om en häst har mask....

Det är ju bara unghästar som avmaskas under vintern, så jag undrar om du verkligen behöver träckprova nu?

Blodisarna går ju i dvala så det är dels risk att träckprovet inte visar korrekt svar och inte minst risk att inte avmaskningsmedlet funkar som avsett. I värsta fall får du ett massuppvak av parasiter som kan ge hästen kolik. Läs mer här t ex:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=43
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Forebyggande-avmaskning-hast/

Det är ju bara unghästar som avmaskas under vintern
Smyger försynt in med ett litet förtydligande...;)

Hästar (oavsett ålder, men det är vanligast på unghästar) med spolmask avmaskas under vintern.

yes. Där var jag inte ens tankemässigt ... :o
(men då helst inte med ivermectin-medel?!)

Senast ändrad av en moderator:

Självklart får man klaga, & jag är inte ute efter att bråka, tyckte bara det lät lite lustigt med tanke på hur stora summor man annars lägger ner på hästarna, ett träckprov ska ju inte rubba hela ekonomin kan man tycka.
Hursomhelst så blir det billigare om man tar träckprov & avmaskar om det behövs, hittar du däremot mask i träcken där du ser att det faktiskt är mask så hindrar ju inget från att avmaska(vilket det såklart inte annars gör heller).

Självklart får man klaga, & jag är inte ute efter att bråka, tyckte bara det lät lite lustigt med tanke på hur stora summor man annars lägger ner på hästarna, ett träckprov ska ju inte rubba hela ekonomin kan man tycka.
Hursomhelst så blir det billigare om man tar träckprov & avmaskar om det behövs, hittar du däremot mask i träcken där du ser att det faktiskt är mask så hindrar ju inget från att avmaska(vilket det såklart inte annars gör heller).

Där håller jag helt med dej....Självklart kollar jag gärna om dom har mask innan man avmaskar i onödan....:)

Jag är absolut inte heller ute efter att bråka....kände mej bara lite påhoppad....Fred? :)

//Domino_s

OM det nu då skulle visa sej att min pålle har spolmask vilket brukar vara det vanligaste som jag har fattat....

Vilket medel är bäst att använda mot detta?

Känner mej helt plötsligt helt lost i detta....:o

//Domino_s

OM det nu då skulle visa sej att min pålle har spolmask vilket brukar vara det vanligaste som jag har fattat....

Vilket medel är bäst att använda mot detta?

Känner mej helt plötsligt helt lost i detta....:o

//Domino_s

Spolmask är det vanligaste på föl, inte vuxna hästar (eller unghästar för den delen).

Den vanligaste parasiten hästen har är lilla blodmasken. I första hand bekämpar man denna under grässäsongen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 839
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 725
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 695
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka