Smart häst, hur långt kan jag pusha?

Sv: Smart häst, hur långt kan jag pusha?

Men i tisdags hade vi som vanligt en diskussion om att han ska stå still när jag ska upp, jag hoppar alltid upp från en upp och ner vänd vattenbalja, rund, för jag vet att han är känslig runt magen så när sadelgjorden drar blir han upprörd, så jag har valt att vänta att hoppa upp direkt från marken.

Han försökte gå när jag skulle upp så körde jag min teknik jag drev runt honom i en liten liten cirkel runt den här baljan för att trötta ut honom och för att han skulle fatta att jag kommer fortsätta såhär tills han väljer den enkla vägen att stå still, så när jag sen stannade honom stod han still, jag kunde hoppa upp tills jag bad om något annat.

Håll inte på och bråka med en unghäst som precis håller på att ridas in. Går han fram så backa tillbaka honom, beröm, och hoppa upp. Stressa inte igång en massa otrevligheter.

Handlar det om ett/två steg framåt så hade jag inte brytt mig överhuvudtaget - kan mycket väl vara ett sätt för honom att balansera sig när ryttaren kommer upp på ryggen. Går han däremot aktivt iväg från dig så är ju prio ett att göra uppsittningen (= ridningen) trevlig och rolig för honom. Inte att göra den än mer negativ. Ge godis när han står still, ha medhjälpare som håller i honom och beröm.

Men då istället gick han bara några steg, sen stannade han, då fick jag pusha honom så han gick några steg till sen stannade honom. Respekten fanns inte alls där. Sen när vi var längst bort på ridbanan "efter många om och men" Fick han världens framåtbjudning tillbaka till baljan och stannade där och bad mig stiga av. Så han är väldigt smart, först skrattade jag bara, men sen pushade jag iväg honom till grinden ut från ridbanan och hoppade av där.

Tycker inte om detta med att prata om "respekt", särskilt inte när det kommer till en unghäst som håller på att lära sig. Hela diskussionen viker bort från "inlärning" och in på något annat - han ska bara acceptera... allt? Sedan skriver du dessutom att han skyndade sig tillbaka till baljan för att slippa sin ryttare.

Det är sån trist stämning mellan oss nu för tiden, vi brukar ha jättekul och bra sammarbete men... antingen är jag alldeles för snäll och borde kanske pusha till den gräns där han gör allt för att slippa för att han ska lära sig att jag inte ger mig. Men det tar emot för jag vill ha ett sammarbete, jag vill att han ska vilja göra som jag vill, jag vill inte behöva pusha fram det mer än nödvändigt.

Fast du pushar ju nu, vilket jag antar skapat hela den här negativa spiralen. Han vill inte, han gör negativa associationer till ridningen. Du skriver först att han brister i respekt, och att du kanske borde pusha till den gräns där han gör allt för att slippa för att han ska lära sig att jag inte ger mig - sedan skriver du att du vill ha ett samarbete.

Samarbete är kommunikation, det vill säga tvåsidig, inte att han visar obehag och då blir bestraffad, eller att han ska lära sig att alltid lyda no matter what. Då snackar vid monolog - en pratar och en lyder/lyssnar.

Han verkar tycka det är skittråkigt, tömkörningen går jättebra det tycker han är kul, i longeringen vill han bara slippa undan för han tycker att han kan det nu och det är sååååå booooring och enformigt så det finns inte. Då lägger jag ändå in många tempoväxlingar osv då vill han tjafsa ett tag för att visa hur tråkigt han tycker det är, tills han ger sig och gör precis som jag säger.

Longering on mass är ju astråkigt för en häst... oftast. Springa runt, runt, runt, med avsaktningar/ökningar emellanåt. Hur spännande är det på en skala. ; ) Det sliter dessutom på benen. Tömkör istället då, och longera mer sällan.

Så på marken känner jag att där funkar det lite att pusha över gränsen för då märker jag att han fattar att så länge han gör som jag vill så blir det den enklaste vägen. Men på ryggen känns det så annorlunda för de känns lite fel, det här med ridning är ändå ganska nytt för honom, så jag vet inte jag är kluven, hur långt kan jag puscha? Jag vill inte göra honom arg så jag driver honom till att vilja kasta av mig, men är det det jag måste göra sen hålla mig kvar? gud vad långt det här blev, men om någon kan hjälpa mig så uppskattar jag det....^^

Jag tror att du ska släppa lite av hierarkitänket som återkommer hela tiden i din text. Det är en häst, han gör det som känns bäst för tillfället. Han tycker inte om ridningen eftersom den är negativ för honom. Gör ridningen mer positiv då!

Håller med dem ovan som skrivit att han ska gå fram och du ber honom. Men jag tycker också att du beskriver en väldigt tråkig situation, men en nedstämd häst som inte vill vara med och som inte får gehör för vad han uttrycker - då beskrivs han som olydig.

Skapa en situation där han inte kan göra fel och beröm. Beröm allting som är neutral, bra, eller utmärkt. Sitt upp längst ned på ridbanan och rid upp till stallet, beröm och hoppa av. Gör det enkelt för honom att få beröm, och var inte så fokuserad på att korrigera.

vill tacka för ditt fantastiska inlägg, du uttryckte dig typ 100 ggr bättre än jag försökte göra! :bow:

som jag skrev tidigare så går uppsittningen redan mycket bättre när jag slutade driva honom runt, utan han fick gå runt tills han ville stå still, mycket beröm och när han stod still hoppade jag upp. Gick hur bra som helst och han var tillfreds. Så vi kompromissade där och löste problemet tillsammans tycker jag. Så den tekniken tyckte jag fungerade för han gjorde genast framsteg och han var tillfreds på ett helt annat sätt.

Var tydlig istället.
att ord har en innebörd.
stå still o då hjälper man den att stå stilla o berömmer när den gör så- klart. alla nöjda o glada.

böj gärna halsen emot dig o den kan inte sätta fart om den blir rädd för ngt. ypperligt att använda om man måste sitta av ute o inte ha ngt att kliva upp på.. från. Håll bara i innertygeln.

Det är det enda från westernvärlden som är bra:cool:

Lager!
Klok.. som alltid.

Det här var ett av de dummaste inläggen jag läst!
"ta ur" "anvädna pisk" på en unghäst!
Backa är också en urlöjlig metod!

Vill hästen stå så låt den stå, finns inget belönande i att stå still och hästen tänker inte "ha nu vann jag". Hästen kommer tillslut själv tycka att det år tråkigt att va stilla och självmant gå fram igen, får den då massa beröm så är GÅ positivt och roligt.:)

skulle aldrig låta dig komma i närheten av ngn unghäst jag har, med den inställning och de metoder du anammar.

Jag kan ju berätta vad jag gjorde idag, jag sa åt honom, pushade honom ordentligt. Han tjafsade emot först men sen gick han fram och vi kunde både skritta och trava, och han var glad, öronen framåt och lyssnade? Nej men? Ojdå? har man sett på maken, hästen gjorde som jag ville, med en positiv inställning till slut? jag tror jag lyssnar på min tränare i fortsättningen som sa åt mig att göra detta, hon såg att han bara tjafsade med mig. Tack och hej leverpastej :)

Läser du vem inläggen är riktade mot? dvs namnet som står högst upp till höger i varje svar? du verkar svara lite hipp som happ oavsett vem som svarat vem? Mitt inlägg var inte ett svar till dig utan till sara.

ang. ditt sista svar: du verkar ha bestämt dig redan från början att hästen bara är dum. Det är en trist inställning tycker jag, vilket jag sagt tidigare. Om din häst dessutom har sadeltvångshistorik så skulle jag akta mig för att anta att den är dum. Att en metod fungerar och hästen gör som man vill, är inte svar på att det för den skull är den bästa metoden långsiktigt. Jag tycker du ska ta med dig detta i framtida hantering och tänka på att din häst är en knappt inriden unghäst, med sadeltvång. Hoppas det går bra för er i framtiden, lycka till!

ja förlåt, jag är inte haj på detta, det var riktat mot alla, jag ser honom inte som dum, jag ser honom som smart som gärna vill slippa undan om han kan om han tycker något är ansträngande. Men om han vet vad som gäller blir han trygg, han verkar funka så, och vad är fel med det? Jag hade aldrig tvingat på honom en sadel, för den har han varit RÄDD för, men när han står och vägrar gå och tycker att han ska bestämma då är det en helt annan sak. Och när man märker att han vet vad fram betyder, han veeet hur man går framåt, men han väljer att inte göra det för att de e skönare att stå still, självklart är det de, jag stör ju hans balans, det blir mer ansträngande för honom. Så bekväm som han är så väljer han hellre att stå still. Men när ja sa ifrån idag, lite mothugg men inget farligt, sen kunde han ta bettet till och med och försökte bära sig trots att jag inte ens bad om det, men det har han lärt sig från tömkörningen. Traven gick också bra, väldigt vingligt och bara några steg, men han var positiv och ville ge det ett försök.
Och detta är inte enbart riktat till dig utan alla som läser, han valde uppenbarligen att göra såhär för att trotsa, för när ja sa ifrån gick det hur bra som helst. Uppsittningen har med sadeltvånget att göra så därför tjafsar jag inte längre där, jag väntar ut honom tills han är bekväm och låter mig hoppa upp. Detta går hur bra som helst, men när han går några steg sen vägrar gå längre då är det precis som om han bestämt sig för att sluta lyssna och testar. Men jag sa ifrån idag, och han blev sur, men när han förstod att jag fanns där och inte tänkte ge mej blev jag en trygghet istället och då ville han lyssna, och han var positiv och glad. Så det är skillnad på situationerna, uppsittningen har med sadeltvång att göra, så där gäller det att vara mjuk och förstående. Men det här med att stå still är är inte för att han är obekväm, han tycker bara det är lättast.

Ok vad bra att vi rett ut det, för du måste kolla vem svaret är riktat till och den du svarar så trycker du på dennes inlägg, så blir det rätt och inte så förvirrande för då vet folk vem du svarar. ;)

Jag missförstod dig och trodde du pressade honom runt stillaståendet vid uppsittning. Bra att så inte var fallet.

självklart kan problem bestå av många olika orsaker och visst kan hästen ifrågasätta, du har ju flertalet problem och det framgick inte vilket det handlade om. Oavsett vilket problem du har så tycker jag grundregeln du ska ha i huvudet med denna oridna häst med lite sadeltvångsproblem, att allt ska vara positivt så långt det bara går, om det innebär att ifrångå vissa princip åsikter du har för att lösa knutarna så kan det vara värt det i slutänden för att ha en arbetsglad och arbetsvillig motiverad unghäst, för den inställningen är den största grunden mot fortsatt utveckling du kan lägga! Jag skulle passa mig för tänket att unghästen är lat och ovillig, för det är de sällan, - snarare ska de av naturen om de är rätt skolade vara mkt positiva och förväntansfulla över vad som händer och sker. Tänket att den inte vill för att den är lat och vill slippa undan, är fel anser jag, för om det är så hästen upplevs bottnar det i hur du lägger upp det hela. Var mycket uppmärksam på hans arbetsglädje när du provar olika åtgärder om du tenderar att tänka i de banorna...... det kan så otroligt lätt bli fel och leda till mera problem om du blir för princip artad och ställer för höga krav med antagandet att hästen är lat och dum. det är MYCKET få hästar som "testar" så som det beskrivs i mänskliga termer. De gör så av en anledning och den anledningen heter motivations brist pga ngt ryttaren gör.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: soom
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur