Smart häst, hur långt kan jag pusha?

C

Cici

Jag har en paint/fullblods korsning, fem år, precis blivit inriden, eller ja...inriden och inriden... det går att hoppa upp och trava ch skritta på honom vi har inte ens vart ute i skogen än. Inridningen har dröjt för han har haft oturen att bli sjuk flertalet gånger.

Men i tisdags hade vi som vanligt en diskussion om att han ska stå still när jag ska upp, jag hoppar alltid upp från en upp och ner vänd vattenbalja, rund, för jag vet att han är känslig runt magen så när sadelgjorden drar blir han upprörd, så jag har valt att vänta att hoppa upp direkt från marken.

Han försökte gå när jag skulle upp så körde jag min teknik jag drev runt honom i en liten liten cirkel runt den här baljan för att trötta ut honom och för att han skulle fatta att jag kommer fortsätta såhär tills han väljer den enkla vägen att stå still, så när jag sen stannade honom stod han still, jag kunde hoppa upp tills jag bad om något annat.

Men då istället gick han bara några steg, sen stannade han, då fick jag pusha honom så han gick några steg till sen stannade honom. Respekten fanns inte alls där. Sen när vi var längst bort på ridbanan "efter många om och men" Fick han världens framåtbjudning tillbaka till baljan och stannade där och bad mig stiga av. Så han är väldigt smart, först skrattade jag bara, men sen pushade jag iväg honom till grinden ut från ridbanan och hoppade av där.

Det är sån trist stämning mellan oss nu för tiden, vi brukar ha jättekul och bra sammarbete men... antingen är jag alldeles för snäll och borde kanske pusha till den gräns där han gör allt för att slippa för att han ska lära sig att jag inte ger mig. Men det tar emot för jag vill ha ett sammarbete, jag vill att han ska vilja göra som jag vill, jag vill inte behöva pusha fram det mer än nödvändigt.

Han verkar tycka det är skittråkigt, tömkörningen går jättebra det tycker han är kul, i longeringen vill han bara slippa undan för han tycker att han kan det nu och det är sååååå booooring och enformigt så det finns inte. Då lägger jag ändå in många tempoväxlingar osv då vill han tjafsa ett tag för att visa hur tråkigt han tycker det är, tills han ger sig och gör precis som jag säger.

Så på marken känner jag att där funkar det lite att pusha över gränsen för då märker jag att han fattar att så länge han gör som jag vill så blir det den enklaste vägen. Men på ryggen känns det så annorlunda för de känns lite fel, det här med ridning är ändå ganska nytt för honom, så jag vet inte jag är kluven, hur långt kan jag puscha? Jag vill inte göra honom arg så jag driver honom till att vilja kasta av mig, men är det det jag måste göra sen hålla mig kvar? gud vad långt det här blev, men om någon kan hjälpa mig så uppskattar jag det....^^

Sv: Smart häst, hur långt kan jag pusha?

För mej känns hela logiken knepig.

Du vill att han ska stå still, han vill röra sej. När har inte står still så låter du han springa runt runt=att han får som han vill, röra sej.
Vill du att den blå tunnan ska associeras med stilla stående så ska ju inte du ge honom kommando att springa.
Jag sulle köra på motsatt teknik, sätt dej på tunnan och låt han stå där och trampa tills han inser att en ridtur nog skulle vara roligare och står still så du kan sitta upp.

Jag hade gjort samma sak när han stannat när du sitter på med, släpp tyglarna slappna av och filosofera över livet en stund tills hästen börjar gå fram. Då driver du på lite extra och berömmer, han kommer inte orka stå där i all evighet och protestera.

Sen testa och utveckla hans egen vilja om han går till tunnan så du kan sitta av där så är det en ganska vänlig inställning för att be dej gå av. Alternativet kanske hade varit att kasta av dej. Hade det varit jag hade jag hoppat av av ren nyfikenhet på vad han hade gjort sen, jätte roligt med en så smart och kommunicerande häst.
Visst ska man inte "ge sej för" hästen varje gång men ibland så tycker jag en bra metod är att lyssna på hästen också om det inte finns en verklig anledning till att inte göra det.

Jo men när han går runt runt kommer han ju på att det är jag som ber honom gå runt runt baljan och då inser han att det blir jobbigt och gör istället som jag säger, var mer så jag tänkte. Men ska testa det, bara sitta och vänta ut honom, kan hända att det funkar faktiskt. För då får han recis som vid baljan som han vill, han får röra sig, men då istället när han väljer stå still får han väl göra det då och komma på hur tråkigt det är. Låter logiskt.

Det viktiga är om du väntar ut honom när han stannar att du när du märker att han är påväg framåt driver på lite extra. Hinner du i samma sekund som han börjar gå framåt så blir det ju som om du faktiskt sa åt honom och han lydde. (att han självmant hade tänkt gå just då är ju en annan sak.)
Hade ett väldigt ranghögt och smart vbl sto förr i tiden som jämt testade och jag väntade alltid ut. Tur man hade gått om tålamod och tid på den tiden, men ja pigg och nyfiken som hon var så var ju stå still alltid döden så hon brukade ganska fort konstatera att det nog blev roligare om man lyssna på matte.:)
Lycka till!

Jag tycker du tänker fel.
din häst är knappt insutten, och du slår in på vägen att lära den detaljer, med dominans och bråk såtillvida att hästen tappar motivationen.

din prio bör vara att hästen ska se fram emot ridningen och tycka det är kul - framför ALLT annat.

detaljersom att stå stilla hela vägen kan du putsa på när glädjen och förtroendet finns där. som det beskrivs nu, förstärker du hästens association med tex pallen som ngt riktigt trist och tvingande. Varför hålla på med såna detaljer just nu? det räcker väl att han står stilla så att du kommer upp, om han tar ett halvt steg iväg, so what? det är hundra gånger bättre än att börja forcera detaljer runt baljan i detta läget.

cici: jag tycker du tänker fel du med : ) hästar tänker inte som du föreslår dvs att jippi vad kul att röra mig runt baljan som jag ville iväg från, nu fick jag som jag ville. Snurrandet runt baljan förstärker bara obehag. rätt och slätt. Istället för att ta strid och välja att fokusera på det mindre önskvärda beteendet. Ignorera beteendet när det är fel, och förstärk de sekunder beteendet är rätt. Det är a och o i all hantering, gäller både på djur och människor och ger det bästa och snabbaste resultatet för det är motiverande för individen.

TS igen:
samma sak med longeringen: varför ska den longeras? longering i sig är ngt riktigt tradigt för de flesta hästar och sällan åstadkoms ngn ergonomiskt gynnande och stärkande arbete. varför ska den longeras om den tycker det är så himla tråkigt och omotiverande? På en unghäst är det bjudningen som är prio ett framför allt annat, dvs arbetsglädjen och motivationen under ryttare.

tycker du ska tänka om lite runt detta.

Senast ändrad:

Självklart förstärker bara snurrandet i längden obehaget men knappast kopplat till att den inte stod inte stilla ifrån början utan bara att det är tråkigt att springa runt baljan. Men att sitta och vänta ut hästen gör hästen i längden lugn och tålmodig (om den ifrån början inte är rädd/stressad utan enbart på G.) För mej är det viktigt att i alla djurs tidigt ifrån början visa vad jag vill vid olika uppgifter. Sen får man helt enkelt bara öka tiden sen och belöna rätt beteende.
Anledningen till att jag inte tycker man ska låta den springa är inte för att jag tror att hästen "tänker" ja nu fick jag ville. Snarare är hästen otålig och vill röra på sej, när den får det startas ett belöningssytem och hästen blir tillfredställd. Att i stället sätta sej ned kommer få hästen att fundera över vad som händer och förhoppningsvis koncentrara sej på mej som gjort något oväntat än att stressigt springa runt runt.

Har inget emot ditt väntande : ) däremot uttrycks andra saker lite som TS attidyd, att den ska lära sig vad som är tröttsamt och vad som är enkelt osv osv. Jag tycker det är en trist attityd i utgångsläget med en unghäst. I det läget ska ALLT vara positivt.Är ngt inte positivt för hästen så löser man det på annat sätt än att truga/ insistera/ trötta ut i disciplin avseende.

hästen verkar också ha obehag redan i utgångsläget då sadelgjorden spänns. ännu viktigare då att den känslan/attityden inte späs på av ytterligare forcering i samband med uppsittning och vidare ridning.

Var mest ett enkelt sätt att möta hennes sätt genom att på ett sätt hon tändå tänker visa på det ologiska i slutändan.
Sen spelar det ingen roll egentlige vilken anledning man gör det (för att stressa ned, "bestämmande" vänta ut, avleda) att vänta leder förhoppningsvis till en lugn häst som i framtiden står still. (Om man inte ifrån början har en häst som är stressad och då stressar upp sej ännu mer.) Sen det viktigaste, beröm när den gör rätt. Men en lugn häst är mer öppen för berömm en än häst som trasslar runt samt att det är enklare att berömma rätt beteende på en häst som faktiskt gör rätt än en som studsar runt och bara står still korta sekvenser.

Gällande när man är ute och en häst tvärstannar så vill man ju alltid ha framåtbjudning därav väntar man tills hästen inser att stå still är tråkigt och att "testa" ger inga reaktioner alls. Hinner man sen driva på i samma sec som hästen själv kommer på att den ska gå så berömmer man ändå lyssnandet på hjälperna.Mycket beröm blir positivt och hästen kommer tycka det är kul att gå. Eftersom att låta hästen så still om den vill inte är självbelönande på samma sätt som att driva på en häst som vill gå.

Jo det kanske är just därför han blir negativ just för att jag tänker fel. Men jag har liksom sett att han blir trevligare att jobba med i slutändan om jag är konsekvent, detta har fungerat på marken, men i ridningen blir det bara tråkigt för båda för det blir trist stämning osv. Longeringen har jag använt snabbt fem-tio min för att se att han lyssnar innan jag hoppar upp om han stått ett tag då vill jag se att han lyssnar på mig och att vi har en bra kontakt.

Sen är jag rädd att om jag låter honom gå medan jag hoppar upp kommer han precis som sin mamma bli en sån som sticker iväg när man ska upp, hon gjorde alltså bockningsserier för hon kom på att om hon gick när man hoppade upp hade man inte en chans att hinna klamra sig fast så det kanske är just därför jag vill vara stenhård på det här med att han ska stå still om jag bett honom stå still. Och han får såklart mycket beröm när han gör rätt.

Men det kanske är just där jag gör fel? Hur ska jag göra då? Ska jag låta honom vandra runt runt själv tills han väljer att stå still och berömma? Eller ska jag försöker kasta mig upp i farten och hoppas på att det går bra?

Jag vet inte alls hur jag ska göra, på marken har vi hur trevligt som helst, vi leker med presseningar, tömkörningen tycker han är jätteintressant och kul. Men ridningen kommer vi inte fram med och problemet ligger ju hos mig, självklart, jag har lyckats lösa hans sadeltvång när man sadlar honom och andra saker, han har varit rädd för pisken bland annat nu har han knappt respekt för den men han lyssnar på mig och mitt kroppspråk istället.

Jag kan ju testa att ta med godis, det gillar han, att man väntar ut honom tills han står still sen hoppar upp och ger godis så han ser det som positivt. Sen kan jag hoppa av och göra samma sak igen?

Alltså gud jag vet inte... det känns som att vi fastnat i en ond cirkel. Men jag vill ändå känna att jag har regler, för släpper jag för mycket på dom tar han över och gör som han vill för han kör över alla när han får chansen, väldigt starkt psyke.

Så hur ska jag göra med uppsittningen?

Angående uppsittningen hade jag lärt hästen flexning. Du tar helt enkelt innertygeln och håller den riktigt kort uppe vid manken. Detta gör du när du står på marken. Hästen får då gå i en liten cirkel tills den självmant står still. Sen kan man i det läget kliva upp i stigbygeln utan att släppa efter på innertygeln. Börjar hästen trampa omkring så stå lugnt kvar i stigbygeln till den har stannat. När den åter står still kan du sitta upp. Släpp innertygeln när hästen står helt stilla. Jag tycker att det är jätteviktigt att min häst står still när jag ska upp i sadeln, jag har kört den här metoden i många år och det har funkat på alla hästar. Sök på westernforumet, där borde finnas en del om detta.

Går hästen fram när jag ska sitta upp så ryggar jag tillbaka hästen där den först stod. Går fram=rygga tillbaka. Står hästen still så hoppar jag upp och berömmer.

I ridningen är det svårt att säga hur mycket du ska pucha honom, när man inte vet vad han kan. Men jag antar att han kan stanna & gå fram? Jag är alltid noga med att hästen bjuder fram! redan första veckan då man rider. Säger jag "spring" så ska hästen springa tills jag säger något annat. Börjar hästen "lägga av" så säger jag åt den, först med skänkel+smackning, och sen pisk. Det ska inte kännas som om hästen saktar av såfort man slutar driva. -Hästen ska gå utav egen motor.

När hästen bjuder fram så står jag i lite lätt sits, berömmer och saktar sen av.

tack för senaste svaren verkligen, jo jag tycker också det är VIKTIGT att hästen står still när man ska sitta upp, kul att någon mer håller med mig så jag inte är helt ute och cyklar.
Idag gjorde jag som så att jag var lugn och höll innertygeln så han fick gå runt mig om han ville, sen ville han också knuffa bort mig från baljan som jag står på och då sa jag såklart ifrån, han får inte gå på mig. Men jag fortsatte bara vara lugn och lät honom gå runt några ggr och hade inte bråttom upp i salden, utan började han gå när jag hade foten i stigbygeln fick han gå tills han stod still igen så gjorde jag ett nytt försök. Jag kom upp mycket snabbare än tidigare och han var lugn och tillfreds när jag väl satt där, så det var jättekul.

Sen var det just det....framåtbjudningen, den fanns inte idag heller, han högg till och med efter mina fötter så då klippte jag till han med foten för det är inte ok. Men annars satt jag bara och väntade ut honom, och mycket riktigt när han fick tråkigt gjorde han som jag ville och gick, men jag fortsatte inte puscha honom när han valde att stå still igen utan ingorerade och berömde när han gick igen.

Så den här delen måste korrigeras, jag vet inte hur, men så fort underlaget är bättre kan man ju ge sig ut på en tur i skogen? Eller så får jag säga ifrån helt enkelt och göra honom lite sur så han förstår att det jag säger gäller, men då blir det just det problemet att han blir negativ och grinig och jag vill ju att det ska vara KUL... Jag ska ta ut en tjej som känner min häst och just hur paintar fungerar så jag hoppas hon kan hjälpa mej men jättegärna fler tips verkligen.

Du har ju antytt lite att hästen har lite sadeltvångs symptom då den blir orolig när du spänner gjorden.
Jättenoga med en sån häst innan uppsittning är att leda runt det ett bra tag tills den slappnat av och sadelgjorden är dragen så mycket som behövs (man leder, drar ett hål, leder drar ett hål osv). Det kan vara sadeltvånget som sen spökar när du ska upp i sadeln, och även att den hugger efter dina fötter. Jag skulle vara jätteförsiktig med att vara alltför brysk eller detalj dominera en häst jag inte kunde utesluta sadeltvånget som biorsak i situationen.

sen tycker jag du ska ha ngn som håller i hästen medans du sitter upp, så att den står stilla. den kommer lära sig snabbt, och snart kan medhjälparen avlägsna sig, stå brevid men inte hålla, och sen försvinna ur bilden.

Senast ändrad:

Jag håller på dig jag! :)
Jag skulle absolut uppmuntra arbetsglädjen och sedan börja putsa. Han måste ju först och främst förstå idén med det hela. Allt ska ge en frammåtanda. Det är ju lite som när barn ska lära sig skriva och läsa. Hur skulle det bli om fröken säger: "Lilla Olle, så här kan du ju inte stava!" man får ju först lära sig att använda bokstäverna, oavsett hur de kommer i följd.

Nu tycker även jag att det är viktigt att hästen ska stå stilla. Men är du helt själv? För om han är grön tycker jag det är fel att hoppa upp i sadeln via stigbygeln, speciellt om han ogillar ryck-känslan... En kompis kanske kan slänga upp dig istället? Och då även hålla hästen...

Sen var det just det....framåtbjudningen, den fanns inte idag heller, han högg till och med efter mina fötter så då klippte jag till han med foten för det är inte ok. Men annars satt jag bara och väntade ut honom, och mycket riktigt när han fick tråkigt gjorde han som jag ville och gick, men jag fortsatte inte puscha honom när han valde att stå still igen utan ingorerade och berömde när han gick igen.

Du ska inte vänta ut honom när han stannar. Problemet kommer inte bli bättre utav att ignorera. Det som händer då är att han stannar och sen inser att då händer det faktiskt ingenting, -han får som han vill.

En häst som stannar eller inte bjuder fram ska man "ta ur" dem på en gång. Och det börjar man med innan man ens börjat sitta på hästen, alltså redan i longeringen. Man ska inte behöva vänta ut hästen eller känna att man måste driva hela tiden, -hästen ska gå utav egen motor och bjuda fram.

Använd pisk om hästen inte lyssnar på skänkeln och ex. om du travar. Börjar hästen trava långsammare utan ditt kommando så måste du driva hästen framåt, tills "handbromsen" släpper.

Börja träna bort det på en gång så kommer du inte ha det problemet i framtiden. Ju äldre hästen blir desto svårare blir det att träna bort "handbromsen".

Jag säger detta utav erfarenhet, då jag själv just nu tränar hästar/rider in hästar.

Jag tänker som du, att vänta ut hästen är helt fel metod.

Har ett mycket intelligent halvblodssto, att vänta ut henne fungerar inte alls, hon stänger av och kan stå still hur länge som helst. Skulle jag ha tillåtit det skulle det ha varit hennes väg ut ur alla situationer när man kräver något av henne.

Står hon inte still när jag sitter upp backar jag tillbaka henne.
Försöker hon vända när vi är ute och går får hon inte snurra runt mig för då snurrar hon i en evighet, istället backar jag tillbaka henne dit hon var innan snurren. På det sättet har jag fått henne att så gott som sluta.
Stannar hon när jag rider och vägrar gå framåt lutar jag mig mycket åt ena sidan för att försätta henne ur balans, så det har hon också slutat med.

Jo det här med sadeltvånget har varit ett problem och jag tror det är en anledning till att han beter sig som han gör vid uppsittning, spänna sadelgjorden gör jag i omgångar och detta går jättebra. Just därför har jag valt att hoppa upp från en upp och ner vänd balja för att det inte ska bli något större ryck, och när jag väl kommer upp står han ju stilla och är tillfreds. Jag jobbar oftast själv så jag vill inte vara beroende av att någon ska stå och hålla mig, jag tycker han ska kunna lära sig det för han har lärt sig allt annat när vi varit själva, tömkörning, longering osv. Jag har inte fått någon hjälp utan har fått lösa problemen själv så han är van vid att jag hittar lösningar och att vi löser det tillsammans, så jag tycker inte jag borde behöva göra annorlunda här även om självklart - det skulle vara lättare om någon höll i honom varje gång men det skulle begränsa våra arbetspass något enormt så tror inte dirket vi vinner på det. Förr eller senare måste han ju lära sig att jag hoppar upp från marken, skulle jag aldrig få för mig att göra idag men den dagen kommer komma när man blir tvungen att göra det. Så jag tycker det här med att hoppa upp från en balja är jättesmart så det inte blir ett sånt häöftigt ryck, och när han vant sig vid det kan vi kanske möjligtvis gå vidare och hoppa upp från marken? Det var min plan, i början hoppade jag upp utan stigbylar och allt bara kastade mig upp och kravlade över med benet, han stod still. Men han måste ju lära sig att acceptera att jag hoppar upp med stigbygel också.

Det kändes lite så idag att om jag ignorerar när han står still...alltså...vi kommer ju inte komma någon vart om jag fortsätter så, det känns så iaf. På marken kan jag be om skritt trav och galopp så framåtbjudningen finns där när jag är självsäker och vet vad jag vill. Men ridningen går trögt, jag kan faktiskt testa att peta med spöet lite bestämt nästa gång när han försöker stanna. Det kan hända att en sån enkel grej hjälper. Och med tanke på hur många ggr jag suttit upp nu och bett honom gå fram och han gjort det så vet han ju vad jag vill, det är bara det att han inte vill, det är skönare att stå still. Han har ingen respekt för skänklarna utan hugger istället och detta har nog med sadeltvånget att göra som sagt så sitta och sparka på honom tänker jag inte göra, men det är klart kan det hjälpa med ett spö så ska man nog testa det :D

Jag jobbar med honom imorgon så får vi se, jag tar med mig ett spö som jag kan peta honom med. Men uppsittningen gick ju bättre så den kommer jag fortsätta så med, bara ta det lugnt och vänta ut honom tills han inser att det är ok. Jag tror inte det går att lösa på annat sätt där behöver han sin tid.

sluta ranta runt honom i en cirkel... stanna honom, backa tillbaka, o kliv pa. Gor ingen grej av saker... Nar han star dar han ska, snabb klapp o "duktig kille".

Har inte last alla inlagg, men krangla inte till saker och ting sa mycket... lagg "pushandet och Flockledartanket" pa hyllan en stund - i forsta hand skall hasten utbildas, och du med den. Han ar en gron hast - sluta prata om "respekt for" - han ar udner utbildning och du som larare maste se till att allt ar Tydligt, lattforstaeligt och inte seeeeegdraaaaaget. En hast udner inridning ar inte "respektlos" - den ar outbildad. ;)

Less is more :) O lycka till med din palle!

Men alltså, jag tycker du går händelserna i förväg när du tänker så som du skriver här att "han måste ju lära sig inför framtiden" och han måste ju lära sig detta ngn gång osv.
du måste ju titta på hur situationen är NU. Det är ju skillnaden mellan att ställa rimliga krav och för stora krav.

so what om hästen tar ett litet steg när du sitter upp, om den tidigare haft sadeltvång och knappt är inriden osv. du måste ju se till helhetsbilden, om hästen är negativt inställd till att du ska upp, och du gör det till en jättegrej in i minsta detalj och börjar styra och korrigera och snurra runt hästen och hej och hå, så inte fanken bygger du vare sig arbetsglädje eller förtroende på det sättet, du förstärker ju bara hästens åsikt att det hela är negativt. :crazy:

det är jätteviktigt att hästar är väluppfostrade och lätthanterliga. Men med din häst historik och att den knappt är inriden så måste du ju ta med det i bilden för att allt ska bli realistiskt. att det blir "jobbigt" att ngn håller i hästen ngn kortperiod framöver ser jag inte tänket runt? du kan ju jobba bort ett problem utan att göra det till ett problem, och göra det positivt och tydligt för hästen, istället för att ha en massa problem som bara blir komplicerade liksom. Ha en trygg person som klappar och visar hästen att det är jättebra, och sen kliver du upp och det är mer klappar och beröm och allt är lugnt och stilla. Problem solved, betydligt snabbare och mer effektivt.

Personligen har jag aldrig haft problem med alla de unghästar jag ridit in, om de tagit några steg i samband med att man sitter upp. det har jag tagit senare när allt annat är i harmoni och på plats och hästen förstår hjälper och sammanhanget. det tar noll tid när grunderna sitter, så har man sen en häst som står blixtstilla vid uppsittning. så att det skulle vara en förutsättning att de gör detta klockrent redan från grunden köper jag inte alls. Man måste se till helhetsbilden och prioritera vad som väger tyngst utifrån det.

sluta ranta runt honom i en cirkel... stanna honom, backa tillbaka, o kliv pa. Gor ingen grej av saker... Nar han star dar han ska, snabb klapp o "duktig kille".

Har inte last alla inlagg, men krangla inte till saker och ting sa mycket... lagg "pushandet och Flockledartanket" pa hyllan en stund - i forsta hand skall hasten utbildas, och du med den. Han ar en gron hast - sluta prata om "respekt for" - han ar udner utbildning och du som larare maste se till att allt ar Tydligt, lattforstaeligt och inte seeeeegdraaaaaget. En hast udner inridning ar inte "respektlos" - den ar outbildad. ;)

Less is more :) O lycka till med din palle!
Precis!
enkelt/ lättbegripligt ABC o beröm.

tycker precis som Mackan att man inte ska förutsätta att hästen inte vill vara till lags- för de vill de... OM de förstår.

Det ska vara positiva erfarenheter.

gillar inte -gå!- när man egentligen menar- Stå still! o vice versa.

Det är korrigering o inget som man ska köra med unghästar.

stå still betyder just det- det som hästen redan förstår från övrig skötsel o hantering. Står den still så räcker det. Man behöver inte backa den för att visa var skåpet ska stå.

Men...ryttaren kanske är skitspänd när den ska sitta upp o det tror 17 det att hästen vill gå iväg. hästar känner inte av om det är nervositet eller aggressivitet, men högenergi är det. High alert.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: soom
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama