Smart häst eller bara tur?

NightShade

Trådstartare
Hejsan!

Vet inte om denna tråd hamnar rätt men jag hoppas på det bästa.

Igår var jag med om något väldigt underligt med min häst... Stod och borstade honom i boxen och hade lagt upp mina arbetshandskar på boxväggen (öppen box utan galler). Medan jag borstar så ser jag att han river ned en handske in i boxen när han ska "snusa" på den. Hör och häpna så ser jag då att hästen böjer sig ned. Plockar upp handsken med tänderna och lägger tillbaka den! Har era hästar gjort något liknande eller var det här bara tur eller vad man nu ska kalla det?

Sv: Smart häst eller bara tur?

En av mina hästar snodde en gång mina vantar, som jag lagt ifrån mig i stallet, på vägen ut till hagen. Hästarna gick lösa ut eftersom det var frukost utlagd i hagen, och sist gick jag för att stänga grinden. Hästen gick och lekte med vantarna, kastde med huvudet och tuggade på dem hela vägen ut medan jag försökte hinna ikapp för att ta dem. När hon var precis i grindöppningen ropade jag "Släpp vantarna!" varpå hon tvärstannar, tittar illmarigt på mig och spottar ut dem - rakt i vattenbaljan...
Behöver jag tillägga att hennes ögon sa "Jag gjorde ju precis som du sa..."
:angel::rofl:

*KL*

Nog kan det varit både smart och slump (tur).

Min ena gillade att snatta mössor. Fick han väl. Han tog mössan, gav tillbaka den, så skulle jag sätta på mig den så han fick dra av den igen, och räckte fram den.

Kul lek - tills han utökade den. Ta mössan - doppa den i vattenhinken - ge tillbaka den :crazy:

Min L är bland det smartaste jag träffat. Man kan se hur han verkligen räknar ut hur saker fungerar. T ex min automatiska nattfodring. Förenklat så är det två linor som går till en timer. Går en lina till vardera box, som håller upp ett hönät. När tiden är inne släpper timern linorna, och ett hönät trillar ner till äthöjd i vardera box.

Det tog honom några dagar att begripa att allt 'styrdes' från timerboxen. Syntes på gnagmärkena på den. Jag satte ett skydd. Någon vecka senare började han 'hissa upp' näten igen efter att ha ätit, dvs han insåg ganska snart sambandet mellan snörena och näten, snörena styrde näten.

Och vips räknade han ut att om man tar tag i rätt snöre ('sitt eget'), och lossar kroken från timerdosen - då kan man släppa ner sin egen mat. :idea:

Så, hästkräket kan på 3 sekunder ta tag i rätt snöre - och de sitter TÄTT - med mulen, och sen i en flerstegsrörelse (han måste dra uppåt, hålla kvar medan han vrider loss kroken OCH svänger ut den) släppa ner sitt nät. Han tar ALDRIG fel och råkar släppa ner kompisens nät. Och han kan göra det utan att se, och bakom en skiva.

Jag bara väntade på det, han har många gånger förr gjort samma 'grej'. Dvs han räknar ut var 'nyckeln' är. Ägnar ett tag åt att få ihop att A styr B. Och sen räknar han ut hur man överlistar hela skiten.

Kan utan problem knyta upp även 'knopar', lyfta av grindhandtag och en rad andra 'hyss'.

Värst är när jag glömt stänga boxdörren, han varit ut, men när han hör mig komma raskt knallar tillbaka till sin box - och drar igen dörrjäveln efter sig (slagdörrar) och sen står och ser fruktansvärt oskyldig i sin skenbart stängda box.

Jag har svurit många gånger, och just nu leder han ang automatutfodringen, men man kan inte annat än beundra honom. Haft smarta hästar förr - men aldrig någon av den här kalibern, som så utstuderat kan 'räkna ut' och inte bara provar sig fram tills han av slumpen lyckas och sen lär sig på tillräckligt många upprepningar. Just att han som sagt ALDRIG av misstag släppt ner grannens nät visar på att det inte är slump utan 'uträknat'.

Ha ha ha! Vilken cool häst du har Alexandra_W! Du kan då inte ha det tråkigt i den pållens sällskap.
Otroligt smart vill jag lova. Kom sen inte å säg att hästar inte tänker! :rofl:

Det du skriver låter nästan för bra för att vara sant - men jag tror dig.

Det finns hästar som påståtts kunna räkna bla. men som när man granskat det visat sig vara bluff då hästen bara reagerade på (o)medvetna signaler från föraren.

Men din häst kanske skulle kunna lära sig det på riktigt, du har inte funderat på att försöka?

Vi har haft en riktigt klok häst, dock en mycket skötsam dam som inte gjorde några roliga hyss.

Underbar tråd, hoppas fler skriver om sina kloka hästar!

Nja, jag vill helst inte lära honom ett enda 'trick'. Såvida jag inte på allvar vill att han ska bli cirkushäst är jag rätt försiktig med vad för 'annorlunda' saker jag lär honom, jag är inte så säker han inte skulle använda det i tid och otid.

Jar har dock lekt med tanken att byta plats på snörena till näten, och se hur lång eller kort tid det tar innan han inser att han måste ta andra snöret än han är van med - för annars släpper han ner kompisens mat.

shit va coolt :rofl:

Det roligaste jag varit med om med en av hästarna är för länge länge sen när häsgarna hade täcken ;) Så hade jag glömt lägga på den ena täcket, hon var lite jobbig att ta in pch ut då, så jag tänkte att jag skulle lägga på täcket i hagen :idea: (ung och dum :angel: )
Går ut i hagen, och givetvis vill inte märren stå still :devil: Får nog och besätmmer mig bara för att stå still tills hon ger sig (hade inte brottom alls...) tillslut kommer hon fram till mig och då frågar jag henne om jag skall lägga på henne täcket? Och tro det eller ej, så nickar hon med hella huvudet och halsen :rofl: OCH står still medans jag la på täcket (som hon inte tycker om :p )

Tycker jag va lite häftigt då iaf...

Det är så himla roligt att höra vad ni andra har varit med om och det är ju verkligen så att den ena hästen är inte den andra lik :)

min häst kan öppna dörrar -.- , det är inte kul när vi har hagen utanför dörren, och det går inte fixa hagen mitt i vintern, så vi prova att sätta dit massa stolpar utanför,2 grimskaft korsade på insidan! Men icke sa nicke, hon kom igenom ändå, stolparna var det ju bara sparka iväg och grimskaften vet jag inte hur hon kom förbi ,de var precis som innan, och där inne står hon själv i mörkret ;) , Det smarta är inte bara att hon kan de , hon gör de när det blir mörkt ute, aldrig när de är ljust, och hon går gärna in själv, bara hon får komma in typ, hon brukar även öppna dörren när man är i stallet, fast inte för att komma in , hon vill bara kolla in och se om vi gör något roligt, och för att få uppmärksamhet förstås. Den lilla divan :P

Öppnar man boxdörren vill hon gärna gå ut ,för att hitta på bus på stallgången eller leta matrester på stallgången, men står man där och stoppar henne ett tag så blir hon sur istället och verkligen drar igen boxdörren så man får akta fingrarna, och så ställer hon sig med rumpan mot mig! haha xD

för några år sen när jag var ute och red så red jag med en kompis, och vi skulle ta galopp, självklart började hästarna skena och vi typ bara satt där och fick inte stopp på dom, men helt plötsligt tvärstannar min häst och kompisen häst bara fortsätter, och istället för att skena vägrar hon röra sig, kan blir ju fundersam på varfölr hon stannar då hon var typ helt beronde av den andra hästen och när hästar kommer upp i sken brukaar de ju inte tänka precis, men sen så förstår jag ju varför hon stanna! Hon ville ju gå den andra stigen hem som går genom skogen och är närmaste vägen hem. Så hon står där och till slut kommer ju min kompis tillbaka då hennes häst inte ville skena längre när den andra stannat :P

var lite från mig ,:)

Mörker är aldrig några problem för hästarna, de ser bra, bara hussar och mattar som inget ser. Misstänker att det är därför en del hästar blir tittiga i mörker, -om min ryttareinte ser så får jag titta i stället.

Min Lukas visade här för ett tag sen prov på vem det är som jobbar med vad. Skulle flytta på kälken som står i hagen, och han vill ogärna kliva in i skacklarna när det är jobbdax, men nu kom han klivande och ställde sig och kunde då rakt inte begripa att han var i vägen. Inte får man bli sur eller avvisande då heller.

Djuren klurar allt ut mer än vad vi tror, och vad det gäller hästarna så verkar kallbloden vara klurigare även om de andra kan de med.

Vi hadde en tråd om "Nordsvenskar hur är dem" med lite olika kul berättelser men jag har inte hittat på den.

Ptr

Min gammelpålla var "ponnysmart". Hon var mycket svårlastad, ville helst inte ens gå i närheten av transporten. Men - att stoppa in huvudet genom lilldörren och kika in - det gick utmärkt. Likaså att ställa sig jämsides med transporten med baken framåt och vrida på huvudet och kika in - det gick också bra.
Då kunde hon ju inte riskera att vara tvungen att gå in.....

Min nuvarande pålle är mycket smart, men som Alexanda säger, jag undviker att lära honom saker - det räcker så bra med det han räknar ut själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter. Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för...
Svar
18
· Visningar
2 105
Senast: Snowball
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar