Sv: Smart häst eller bara tur?
*KL*
Nog kan det varit både smart och slump (tur).
Min ena gillade att snatta mössor. Fick han väl. Han tog mössan, gav tillbaka den, så skulle jag sätta på mig den så han fick dra av den igen, och räckte fram den.
Kul lek - tills han utökade den. Ta mössan - doppa den i vattenhinken - ge tillbaka den
Min L är bland det smartaste jag träffat. Man kan se hur han verkligen räknar ut hur saker fungerar. T ex min automatiska nattfodring. Förenklat så är det två linor som går till en timer. Går en lina till vardera box, som håller upp ett hönät. När tiden är inne släpper timern linorna, och ett hönät trillar ner till äthöjd i vardera box.
Det tog honom några dagar att begripa att allt 'styrdes' från timerboxen. Syntes på gnagmärkena på den. Jag satte ett skydd. Någon vecka senare började han 'hissa upp' näten igen efter att ha ätit, dvs han insåg ganska snart sambandet mellan snörena och näten, snörena styrde näten.
Och vips räknade han ut att om man tar tag i rätt snöre ('sitt eget'), och lossar kroken från timerdosen - då kan man släppa ner sin egen mat.
Så, hästkräket kan på 3 sekunder ta tag i rätt snöre - och de sitter TÄTT - med mulen, och sen i en flerstegsrörelse (han måste dra uppåt, hålla kvar medan han vrider loss kroken OCH svänger ut den) släppa ner sitt nät. Han tar ALDRIG fel och råkar släppa ner kompisens nät. Och han kan göra det utan att se, och bakom en skiva.
Jag bara väntade på det, han har många gånger förr gjort samma 'grej'. Dvs han räknar ut var 'nyckeln' är. Ägnar ett tag åt att få ihop att A styr B. Och sen räknar han ut hur man överlistar hela skiten.
Kan utan problem knyta upp även 'knopar', lyfta av grindhandtag och en rad andra 'hyss'.
Värst är när jag glömt stänga boxdörren, han varit ut, men när han hör mig komma raskt knallar tillbaka till sin box - och drar igen dörrjäveln efter sig (slagdörrar) och sen står och ser fruktansvärt oskyldig i sin skenbart stängda box.
Jag har svurit många gånger, och just nu leder han ang automatutfodringen, men man kan inte annat än beundra honom. Haft smarta hästar förr - men aldrig någon av den här kalibern, som så utstuderat kan 'räkna ut' och inte bara provar sig fram tills han av slumpen lyckas och sen lär sig på tillräckligt många upprepningar. Just att han som sagt ALDRIG av misstag släppt ner grannens nät visar på att det inte är slump utan 'uträknat'.