Smart Dalmatiner

mellan

Trådstartare
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av dalmatiner?
Vi har en som är två år och hur underbar som helst. Verkligen personlig men smart! Både på gott och ont. Om det inte passar honom att komma när jag ropar så gör han inte de. Då tittar han bara lite fånigt på en och skiter i vad man säger. Det är samma om han får syn på något spännande, då hör han inte ALLs vad man säger...
Han kan vara "hård" men samtidigt feg.
Han är väldigt dragig när han går i koppel, dock bättre med mig men hemsk när andra går med honom. Barnen drar han bara ifrån. Han är ju väldigt pigg och får vara mycket lös för att kunna springa och busa.
Vi har gått kurs och där kände man sig nästan inte välkommen då några av de andra tittade snett på en då han är så livlig och helst ville "prata" med de andra vovvarna.
Han är väldigt fin och jag skulle vilja ställa ut honom men är rädd för att han gör över med mig om vi kommer till ett ställe med massor av andra hundar. Jag tränar med honom hemma och vi är ute och går på andra ställen och han är med mig väldigt mycket när jag ska åka någonstans.
Undrar nu om det är någon som har tips, råd, erfarenhet att dela med sig?
Tacksam för alla svar jag kan få!!!

Sv: Smart Dalmatiner

Ja det är ju kanske bra att veta!
Jag känner att jag inte vet hur jag ska få honom att lyssna tex när han får syn på en cyklist som han vill springa efter, eller katt, eller gående. Vi har vår trädgård mot en ganska trafikerad väg och är han lös och får syn på något av ovan nämnda så drar han och skiter i mig.
Samt hur man ska få bukt med att han drar så hemskt i koppel. Som sagt jag kan gå hyfsat med honom men han "glömmer" lätt bort sig och vill "traska" på för snabbt. Barnen kan inte gå med honom och snart ska jag börja jobba och då måste den stora tjejen kunna rasta honom när hon är hemma.
När man tränar med honom så fattar han snabbt men tröttnar ännu snabbare!!!
Likaså känns det som han lätt "glömmer" sig och nästa dag är det samma visa igen.
Skulle även gärna vilja kunna ta med honom när jag rider, vilket jag har gjort några ggr men senast så "stannade han kvar" på ett ställe där det finns hundar och det kändes mindre kul.... Emellanåt håller han sig jätte fint nära hästens sida men det är det där när han får syn på något spännande eller vi rider förbi en trädgård som han bara MÅSTE kolla in...
Hur kan jag träna med honom för att lösa dessa "problem"?
Han vet som sagt mycket väl vad "kom" betyder men bara när det passar herrn...

Jag tycker det låter som en helt vanlig, ouppfostrad hund, inte att hunden skulle vara ovanligt smart på något sätt.

Det är träning, träning och åter träning som gäller. Du måste vara så pass "bra" (kan vara en belöning du har som han bara älskar, godis/leksak tex) att han ska tycka att det är värt att göra som du säger. Du måste vara värd mer än den goda doften/spännande cyklisten etc. Alternativt att det blir tillräckligt obehagligt att inte göra som du säger, men det kräver ju också en hårdare träningsmetod...

:D En typisk dalmatiner med andra ord.....

Dalmatiner brukar lära sig fort. Problemet brukar vara (som du har märkt) att bibehålla deras intresse. "Nu har jag gjort sitt två gånger i rad så ge mig en bra anledning att göra det en tredje gång". Så det gäller att hitta den ultimata belöningen och några "det duger i värsta fall" belöningar.

Tex köttbullar och vanligt torrgodis. Gör sitt med köttbulle en gång och efter det använder du torrgodiset. Efter tex 3 ggr så går inte sitt riktigt lika fort längre. Då belönar du med köttbullen två gånger. Sitt brukar då gå väldigt fort igen.

Så kan man hålla på med all träning. De lär sig fort att det alltid kommer något väldigt gott med jämna mellanrum men de vet aldrig när. På så sätt håller du motivationen uppe. Man brukar dock få byta godis då och då. Tanken är ju att de skall få det riktigt goda godiset när de har varit extra duktiga så att de alltid strävar efter det. Men det är ju som sagt en tränings sak.

Så träna, träna och träna men hålla motivationen uppe genom att vara påhittig med olika belöningar.

Med vänlig hälsning,

Tora

Jag har nästan bara erfarenhet av dalmatiners, men skulle säga att det verkar som ett vanligt beteende för ouppfostrad unghund/hund.

Vad var det för nivå på kursen ni gick på?

Ett litet tillägg bara.

Om man bara är van vid brukshundar så brukar man ha lite svårt med icke brukshundar, i alla fall innan man lärt sig träna och tänka träning på ett lite annat sätt.

Men jag har upplevt att det finns många duktiga och intresserade professionella hundtränare som inte har några fördomar om olika hundraser. Du kanske bara haft otur? Att gå kurser brukar ju vara det bästa sättet att träna sin hund.

Med vänlig hälsning,

Tora

Senast ändrad:

Jag tycker mest att han låter olydig faktiskt! Du får lära honom vilket beteende du vill att han ska utföra "helt enkelt" (långt ifrån alltid enkelt.."). Som Tora skriver, hitta hans bästa belöning, eller några bästa belöningar och variera mellan dessa. Hunden måste känna att beteendet lönar sig att utföra och för att de ska känna det MÅSTE det finnas någonting att jobba för. Alla hundar jobbar inte för en bit brandslang och då får man jobba hårdare själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 911
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 988
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka