Smalare bett!

Sv: Smalare bett!

Då är du ungefär så gammal som när TRkommiten började att lägga ut bilder på dom som endast var tillåtna....

Innan dess så räckte det om bettena var i dom material som var godkända....

Har nu fått veta att det inte var tillåtet med raka tränsbett när jag tävlade med det sist, men det var ingen som utförde någon som helst bettkontroll så jag "slapp" visst igenom fast det enligt TR inte var godkänt... Men det är så länge sedan att det nu är preskriberat som tur är....

Kollade just i mina gamla TR och där står det:
1979: Bett skall vara av metall, gummi eller läder samt med eller utan skänklar... Det är allt som står.

1983: Bett skall vara av metall, ledat på 1 ställe och av vedertagen modell.

Kan även tala om att fram till 1983 var sadling fri ! ! !

Sen ska den vara av engelsk modell med stigbyglar, ev vojlock och ev förgjord. All övrig utrustning är förbjuden.... Någon som märkte att STIGLÄDER fick man INTE ha ! ! !

Himla tur att jag slutade tävla dressyr 1982....... :D

Satt och läste igenom regler för dressyrtävlingar i går på stallbacken.com. Det är ju bara att glömma att man någonsin kan ställa upp i någon tävling om så bara på lokal nivå.
Fel utrustning på sadeln, ingen nosgrimma, fel bett, ingen kavaj......osv.
Har iofs vita ridbyxor men det stod att det var valfri färg på det, så det enda jag har är det man inte behöver ha :crazy:

Var funktionär på en lokal ponnydressyr och 2 ryttare blev uteslutna pga de red med en snygg tröja istället för med kavaj.... Stackars flickor var tårarna rann på dom.

Uteslutning pga ej kavaj ? ? ?

Enligt TR II dressyr 2010 får uteslutning endast ske om: Åsidosättande av regler för HUVUDBONAD, SPÖ och SPORRAR, vilka gäller hela tävlingsområdet under hela meetinget, medför utesöutning ur klass/klasser.

Visst står det att man ska ha kavaj och hur den ska se ut, men där står ABSOLUT INGET om att man skulle bli utesluten om man inte hade kavaj...

Men jag tror mej vet EXAKT varför dessa stackars flickor råkade ut för detta...
Det är nämligen tillåtet inom hoppningen att tävla i välsittande långärmadtröja utan kaupschong/luva....

Stackars stackars flickor :cry:

Men jag fattar inte varför ingen annan tävlande eller förälder talade om detför flickornas föräldrar ? ? ?

Är dagens ryttarföräldrar och ryttare så rädda för konkurens ? ? ?

FY SKÄMS PÅ ER, säger jag bara till alla andra som inget sa.... :angry:

Det är domaren som avgör detta och domaren som dömde den dagen (inhyrd) uteslöt deltagarna. De fick rida sitt program och fick bedömningen men utom tävlan. I TR så står det att det ska vara ett plagg som går nedanför midjan men sprund antingen i ryggen eller i sidan.

Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.
Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med öppet sprund i rygg eller båda sidor. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj.

Dom fick ett utdrag av TR som "bevis".

Inte konstigt att man tycker att ridsport är snobbigt värre ibland :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info