Smålandsstövare - bara till jakt?

Lill76

Trådstartare
Ja som rubriken lyder? Tycker det är en så underbart fin ras, men jag är ingen jägare....:)

Sv: Smålandsstövare - bara till jakt?

Varför köpa en jakthund om man inte ska jaga :confused:

Är en numerärt relativt liten ras och bör således få fortsätta vara rena jakthundar för rasens fortlevnads skull.

Jag bara undrade....vet inget om rasen, mer än att jag tycker det är vackra hundar. Om det nu är endast en utpräglad jakthund skulle jag inte ens fundera på att köpa en sån!!:)

Det registreras bara ungefär 100 smålandsstövare per år.

Jaktligt sett har den lätt för att ta upp drevdjur och den är mkt envis.

Jag tycker överlag att man inte ska basera sitt hundvalp på utseende i första hand, utan först komma fram till vad man ska ha hunden till och vilka egenskaper man vill ha i sin hund.

Därefter tittar man på den grupp/de raser som motsvarar vad man vill ha och i det stadiet, så kan ju utseendet få spela roll i valet av ras, men inte förr.

Vill man inte ha en hund som jagar, så går alla jaktraser bort :)

En kompis som bor på bondgård har en sådan som gårdshund och det fungerar bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
796
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: alex.ha
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 964
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 792
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka