Smala hästar

Sv: Smala hästar

Jag säger bara sojamjöl och potatisprotein. På 2 månader blev skillnaden denna: (och då åt hon 22kg hösilage av bra kvalite och 3L lucern + annat kraftfoder innan)

collage_11_52c743192a6b222484dc325e.png

Fast man kan inte ösa på med en massa protein hur som helst. Det kan bli/är farligt när överskott av proteinet kommer ifrån kraftfodret. Så starka proteinkoncentrat som potatisprotein, soja och muskel ska man bara ge om det verkligen fattas protein i foderstaten. Man kan inte säga att det är enbart att ösa på med protein så blir hästen fin utan en annan häst kan lika gärna behöva mer energi istället. Man måste alltid utgå ifrån analysen och hästens faktiska behov. Det är ett märkligt påstående att grovfodret har "bra kvalité" för det finns inte ett grovfoder som "har bra kvalité" och det är bra för alla hästar. Bevisligen så var det ju inte tillräckligt bra värden på ditt grovfoder för just din häst för isåfall hade du inte behövt ge något tillskott alls. Då hade hästen klarat sig bra på enbart grovfodret. Då hade det varit "bra kvalité" och bra värden för just din häst.

Hur mycket energi och protein åt hästen på första bilden och hur mycket energi och protein åt hästen på andra bilden?

Jag tycker det är en jäkla proteinhets i vissa trådar. Det ska vara BALANS i foderstaten, man kan inte bara ösa på hur som helst utan utgår ju från grovfodret och vad hästen funkat på innan. Vet man inte vad den funkat på innan så utgår man rimligtvis från tabellvärden eftersom de faktiskt uppkommit av en anledning (vetenskapliga studier).

Hur mycket energi och protein åt hästen på första bilden och hur mycket energi och protein åt hästen på andra bilden?

Jag tycker det är en jäkla proteinhets i vissa trådar. Det ska vara BALANS i foderstaten, man kan inte bara ösa på hur som helst utan utgår ju från grovfodret och vad hästen funkat på innan. Vet man inte vad den funkat på innan så utgår man rimligtvis från tabellvärden eftersom de faktiskt uppkommit av en anledning (vetenskapliga studier).

:bow::bow::bow:

Kl

Här är en till med en tunnis:(
Tycker det är svårt att hitta balansen mellan energi och protein. Vårat ensilage/hö (ts83) har stor skillnad på energi 9, 0 och protein 32. Svårt att hitta bra foder som inte har för mkt energi.
Hästen är ett hbl på snart 4år, har vuxit endel , är idag ca 170cm i mankhöjd och ädel. Han får 17kg ensilage och 2kg hippo alfa groov + 1, 5 kg lusernhack (som han endast äter upp hälften av:meh: )
Men känner att han behöver något mer utan att öka på energin mer:crazy:
Kan man ge olja ? Men är rädd för att det innehåller för mkt energi och balansen mellan protein/ energi blir för stor.

Råd någon....

Jag har en lättfödd så inte satt mig in så mycket i smalisar men jag undrar fortfarande om proteinbehovet verkligen följer energibehovet? Någon som vet?

Tillägg för tex kyla gäller ju bara energi, hästen har samma grundbehov av protein.

Mina två islänningar gick på fri tillgång på hösilage med en kvot på åtta förra året. De var smala som spett och jag fattade ingenting. Den ena åt runt 20 kilo. Det var visserligen blött, men jag är övertygad om att det var kvoten som ställde till det.

Kvot 8 låter ju inte så högt ändå.. mitt ligger skyhögt på 13.8. Nu är två av mina dräktiga och har hittills varit lättfödda men nu är de lagom i hull, inte för runda men inte heller tunna. Ger lite olja för att få upp energin då den är i lägsta laget.

TBT, eftersom du har lågt protein och högt energi så ska du inte ge olja, utan hitta ett kraftfoder med högt proteinvärde och så lågt i energi det går.

Jag själv gillar ju lusern och sojamjöl, men många verkar använda potatisprotein idag. Sojamjöl är väl sämre ur miljösynpunkt tror jag, rätta mig om jag har fel.

Ja precis så tänkte jag också, att det blir nog för mkt energi av oljan:( Lusern tycker jag verkar toppen då det innehåller mkt protein och lite energi. Men hästen äter inte det:banghead:
Har inte testat lusern i pelletform. Brukar dom gilla det om dom ratar hacket?
Letade lite på nätet och hittade kraffts muskel som ju innehåller mer protein än det jag ger idag, Hippo alfa. Men det är ju ett kompleteringsfoder. Behöver jag ge något annat också isf?

Är urkass på det här med smala hästar då den gamla jag hade innan hade problem åt andra hållet. Blev tjock bara han tittade på mat:D

De är svårfödda, mycket svårfödda för att vara islänningar, vad det verkar som, om man ser till hur mycket mat andra ger sina raggsockor. Kanske kan rasen påverka? Jag vet inte :)

Jag tänkte på kvoten åt andra hållet.

Säg hästen väger 500 kg i normalhull och har enligt tabell ett behov av (nu tog jag lättfödd för jag kan inte siffror i huvudet för svårfödd) 53 MJ och 318 g smb rp.

Grovfodret innehåller 5.3 MJ och 31.8 g smb rp. Du ger 10 kg och hästen har ok muskler den dåligt hull.

Ska man då ge energi som olja eller ska man ge energi och protein som lusern och olja för att bibehålla kvoten 6?

Tillägg. Jag är alltså inte intresserad av specifika hästar utan generellt vad man bör göra och framförallt hur det ligger till med behoven.

Kl

Här är en till med en tunnis:(
Tycker det är svårt att hitta balansen mellan energi och protein. Vårat ensilage/hö (ts83) har stor skillnad på energi 9, 0 och protein 32. Svårt att hitta bra foder som inte har för mkt energi.
Hästen är ett hbl på snart 4år, har vuxit endel , är idag ca 170cm i mankhöjd och ädel. Han får 17kg ensilage och 2kg hippo alfa groov + 1, 5 kg lusernhack (som han endast äter upp hälften av:meh: )
Men känner att han behöver något mer utan att öka på energin mer:crazy:
Kan man ge olja ? Men är rädd för att det innehåller för mkt energi och balansen mellan protein/ energi blir för stor.

Råd någon....

Eftersom du har en så låg kvot på ditt ensilage, 3,55 så behöver du få upp proteinet. Om du dessutom har en smal häst så behöver du öka på energin också.
Prova om din häst äter lucernpellets. Många hästar ratar hacket men äter pelletsen. Till det kan du också ge betfiber. Precis som lucern så räknas betfiber till grovfoder så det är bättre att ge det än att ge kraftfoder. Betfiber finns både med tillsatt socker som betfor och utan tillsatt socker som speedi beet och kwick beet. Jag föredrar att ge utan socker men är hästen inte sockerkänslig så spelar det mindre roll (man lägger alla typer av betfiber i blöt ett tag innan serveringen. Hur länge beror på sorten men det står på säcken.) Fördelen med att blanda lucernpellets och betfiber är att det blir godare så chansen att hästen äter ökar. Betfor innehåller också protein, 57 smb rp och 11,2 Mj energi.
Eftersom din häst är tunn så kan du öka ensilaget tills hästen inte äter mer och sedan tillföra det proteinet som behövs. Det mår både hästen och plånboken bäst utav. Om du får hästen att äta tillräckligt mycket av ensilaget så att den inte behöver mer energi så kan du istället ge soja eller potatisprotein för att fylla behovet av protein. Det innehåller minimalt med energi men mycket protein.

Tack för ditt svar:)
Idag får han 17kg torrt ensilage, och har tyvärr upptäckt att en del av det används som sängkläder nattetid:banghead:

Får testa lusern i pelletsform med betfor ifall det passar herrn bättre än hack. Lite tröstlöst när hälften ligger på golvet i boxen när jag mockar.

Ja äter han inte mer ensilage så är det ju inte så mycket att göra åt. Han lär ju inte tillgodogöra sig foder som han inte äter. Testa med lucern och blöt det gärna lite. Dels är risken mindre för foderstrupsförstockning då och dels verkar många hästar gilla det bättre när de är lite uppblött. Prova dig fram med vilken blandning just din häst gillar. Om du vet att han gillar betfiber så börja med bara lite lucern i betfibern och öka sedan på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV