Smala hästar

Sv: Smala hästar

Om du drar ner på grovfodret så att det finns plats för mer näringstätt foder?

jag har haft någon tunnis som fick en egen hage för att kunna äta i lugn och ro och en krubba med kraftfoder i hagen. Så kunde hästen själv välja, en tugga hö lite då och då, och lite kraftfoder emellanåt.

Hur ser kvoten ut? Mina föll ur som 17 på kvot åtta. Hade tyvärr inte koll själv och fodrade på med Krafft muskel... Men men, man lär sig av sina misstag.

Jo vi har analys, och har superhösilage med utmärkta proteinvärden. Så de flesta i stallet klarar sig bra på bara det, och det borde han också göra om man räknar enligt konstens alla regler. Men de här svårfödda funkar ju inte enligt regelboken har jag nu märkt.

Där kan du ha orsaken. Ett för högt proteininnehåll gör att det går åt en massa energi till att bryta ner proteinet till energi och det är energi en tunn häst behöver, inte mer protein. Se till att reglera så att kvoten hamnar runt sex så får du förmodligen en häst som håller hull mycket bättre.

Jo vi har analys, och har superhösilage med utmärkta proteinvärden. Så de flesta i stallet klarar sig bra på bara det, och det borde han också göra om man räknar enligt konstens alla regler. Men de här svårfödda funkar ju inte enligt regelboken har jag nu märkt.

Min förra häst var sådan, kräsen och för bra ämnesomsättning. Efter många års kämpande kom jag fram till att lagom med ensilage(nedtrampat i ströt passade inte), hippo alfa blandat med gott foder som musli, olja, diamond tillskott och mineraler va enda sättet att hålla honom i någorlunda hull.

Känner igen det där precis, lite skillnad på ponnyn jag var van vid som gärna äter 20 kg hö per dygn och rullar fram, och när jag fick hem min ettårshingst SWB i full växtperiod som inte ville äta mer än 7-8 kg per dygn. Då får man börja trolla fram diverse godsaker man annars inte gärna ger :) nu har han dock blivit bättre men han äter fortfarande inte så som jag vill.

Har du testat att ge något smakligare än lusern? Kan ju vara det tråkigaste fodermedlet som skapats! :o:p

Min var extremt svårfödd och kräsen tills jag hittade dels Krafft Groov 125 müslin som hon tyckte om men nu när jag ger D&H Build Up Mix lyser det i ögonen och hon börjar tugga i luften redan innan jag kommer med maten! :love::d

När jag köpte min unghäst så var han RIKTIGT smal. Men han hade hela tiden haft fri tillgång på mat. I hans fall var det dock att han växte mycket och de märkte inte att han gjorde det...
När han kom till mig så fick han mycket olja i maten. man kan gr Max 2 dl olja per dag och det fick han i två veckor nästan och sen 1 dl i en vecka. Det gjorde susen! Ända negativa var att han blev såå hingstig och gick inte att hantera... Fast han var även nykastrerad, så du vet! :)
Skulle varmt rekommendera 1dl/2dl majsolja per dag tills han får bättre hull:)
Lycka till!

Det kan ju även vara kastreringen som gjorde att han började lägga på sig. 2dl olja är inte så mkt på en stor häst.

Där kan du ha orsaken. Ett för högt proteininnehåll gör att det går åt en massa energi till att bryta ner proteinet till energi och det är energi en tunn häst behöver, inte mer protein. Se till att reglera så att kvoten hamnar runt sex så får du förmodligen en häst som håller hull mycket bättre.
Håller helt med! Överutfodring av protein (även om det kommer från grovfoder) är inte alls alltid bra. Min erfarenhet är att svårfödda hästar bör hellre ha en kvot mellan 5 och 6 än en högre kvot. TS: Så minska ner eller ta bort lusernen så att kvoten kommer ner. Kompensera med energirikt foder för att täcka upp den energi som försvinner iom att du tar bort lusernen.

Så var ett av mina fullblod. Han fick rejält med mat men var aldrig intresserad av det direkt..han åt kanske hälften av det som serverades i hö och kraftfoder sen struntade han i det. Han gick ute en hel del och busade och stojade mycket vilket gjorde att han lätt tappade i vikt. Allra bäst höll han sig om han fick komma in lite tidigare än de andra och inte slösa för mycket energi,varma täcken och små mål gärna 4-5 ggr/dag. Undvika för blött hösilage eller för grovt hö att tugga.

Eller på sommaren med kraftigt bete och sedan massa fodringar upptill. Täcke om natten.

Säkert många som tycker det låter galet men just den här hästen var extremt svårfödd, de andra fullbloden var inte lätta heller men inte på långa vägar lika problematisk som denna

Du får gärna ange källa avseende begränsningen av olja som fodermedel.
Här hittade jag begränsningen för olja:

Mycket fett i linfrö och rapsfrö
Fettrika fodermedel är framför allt vegetabilisk olja och sådana foder som naturligt innehåller mycket fett, till exempel linfrö och rapsfrö. Dessa foder är mycket energirika och används främst till hästar med mycket höga energibehov eller som är magra.

För fettrika foder finns det också en begränsning för hur mycket sådant foder hästen kan utfodras med; max 75 g olja per 100 kg kroppsvikt och dag, vilket för en häst på 500 kg blir max 375 g (75 g x 500kg/100kg) olja per dygn (motsvarar ca 4 dl olja).
Klippt från http://www.hastsverige.se/foderskola-del-5.html

Inlägget hävdade att 2 dl var gränsen för hur mycket man får ge. Tvärtom bevisade du nu att det INTE är någon gräns, utan att gränsen handlar (som normalt) om hur stor hästen är.

Ja ja, då är jag med :) Jag gissar dock fortfarande att Lilla Musse fått reda på siffran från någon och den kanske syftar på hens häst? Hur som helst kan vi nog utgå ifrån att Hästsveriges begränsning är den man ska gå efter ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV