Smala hästar

Zamira

Trådstartare
jag har alltid tyckt att det kan väl inte vara så vårt med smala hästar, bara mata lite mer liksom. Tänkte jag som var van vid lättfödda hästar och ponnysar.

Men nu har vi två i stallet som är lite för smala, eller rättare sagt en är mycket för smal...
Båda har fri tillgång på hösilagn, med helt suveräna värden.
I hagen har de fri tillgång, och i boxen så pass mycket att de har kvar på morgonen när de ska ut igen. Och likaså, de lämnar maten i krubban, inte så intresserade av mat :banghead: Ja här blir det ju lite svårt att ha dem i det hullet jag vill :meh: Hjälper ju inte att fylla krubba och hönät, när de inte är så intresserade av mat.

Sv: Smala hästar

Känner igen det! Har slitit mitt hår för att få min ena att äta. Nu fungerar det ok med riktigt höga värde på hö och ensilage. Han får hö inne och ensilage ute, äter bättre när han har båda sorterna att välja mellan. Sen har jag nog provat nästan alla foder på marknaden. Han har valt havre och Fibergi. Havre äter han alltid inne. Fibergi fungerar ofta dock inte alltid. Jag kan inte blanda olika foder, han äter bara "rena" fodersorter. Betfor är gott ibland... Lusern med melass kan fungera... Oftast får jag honom att äta ett foder i några dagar sen är det inte gott längre. Det jag har lärt mig är att inte blanda olika foder då stoppar han i sig något i alla fall. Många krubbor och spannar bli det! Prova dig fram till hur dina vill ha sin mat. Inga foderstatsprogram fungerar, bara ge tills du ser resultat. Min har behov av 100-110 mj bara för att gå i hagen och mycket mer vid träning.

Hej!

Det finns hästar som helt enkelt slutar äta när de vet att det alltid finns mat. (sen finns det andra hästar som aldrig slutar äta, trots att de alltid har mat).

Min tränare hade ett fullblod som man alltid var tvungen att se till att maten tog slut. Han var åt det magra hållet, svår att hålla i hull, men gav vi honom fri tillgång slutade han äta helt. Det skulle vara tomt i boxen för att han skulle vara intresserad...

Kan det vara nåt sånt?

/Lavinia

Välkommen till världen av svårfödda hästar ;)

Det bästa tipset jag har är att med dessa får man försöka trycka i så näringstäta fodermedel som möjligt i så låga volymer som möjligt. På så vis får dem i sig mer men utan att man försöker trycka i dem mer att äta för det kan i princip vara omöjligt då man kan servera hur mycket som helst men ändå äter dem bara ytte pytte lite.

Att börja ösa på med kraft i stora mängder hjälper altså sällan då blir det i stället bara tvärtom, hästen äter ännu mindre för att de är för mätta/lessnar på att äta helt enkelt och det blir en ond spiral då de skulle behövt mer näring men äter inte mer bara för att man serverar mer.

Min tex äter inte minsta lilla kilot för mycket, är allmänt kräsen, får fjantigt stor kraftgiva jämfört mot hur fint ensilage vi har (majoriteten får inget alls, bara mineraler och en som tränas hårt får lite grann) och stödfodras med kraftfoder genom hela betesgången för att hålla hullet medans polarna ser ut som tunnor..men det är nödvändigt för att han inte ska falla ur och ibland är det ett evigt bollande med foderstater

Har du analys? Det är ett nödvändigt hjälpmedel annars blir man totalt vilse och det blir omöjligt att välja ut ett lämpligt tillskottsfoder.

Senast ändrad:

Min märr (177cm) får i stort sett fri tillgång på hö/hosilage... Och iom att hon äter så mkt hon "kan" så får hon dessutom 4,5 kg havre för att vara på säkra sidan ;) kraften tar ju mindre plats i "magen" så då kan hon äta mer.. Och tugga får hon ju som hon vill då det alltid finns hö i boxen (hösilage bal i hagen)

Detta med näringstätt foder är verkligen A & O när man har tunna hästar, särskilt om de är små i maten. Fri tillgång på lusern strå, Hippo Alfa, olja och betfor blev vårt framgångsrecept. En klick riskli gjorde faktiskt också skillnad.

Andra har vi fodrat upp med fri tillgång på lusernpellets (dräktig märr med bara några månader kvar till fölning) och stråfoder i mängder, men i det fallet var det en storätare.

Sedan gäller det att hitta en utfodringsrutin som funkar för kamelen. Vi kunde inte fodra inne på morgonen, utan fick ha krubba ute, då gick det i rätt mycket mat när det kunde pillas även under dagen (hagkompisen var kortbent och nådde inte upp till krubban). Sedan var kvällsgivan tilltagen för att räcka över natten, och då slank den ner framåt 4-tiden (sista smulorna).

Min fixar inte spannmål i stora mängder, det går åt för mycket energi att bryta ner. Så det kan också vara bra att tänka på. Vet fler som haft samma problem att dem i god tro proppat större mängder spannmål som inte gett resultat öht

Senast ändrad:

vad ger du för kraftfoder?

Hönät funkar inte för min "för jobbigt", en hökrubba är bättre eftersom maten inte får nudda mark..
Sen älskar hon betfor. Toppen att dölja olja i. Och minst 3 kraftfoderfodringar. och aldrig nåt som stått en längre stund så det inte luktar nytt och fräscht.

jag har alltid tyckt att det kan väl inte vara så vårt med smala hästar, bara mata lite mer liksom. Tänkte jag som var van vid lättfödda hästar och ponnysar.

Men nu har vi två i stallet som är lite för smala, eller rättare sagt en är mycket för smal...
Båda har fri tillgång på hösilagn, med helt suveräna värden.
I hagen har de fri tillgång, och i boxen så pass mycket att de har kvar på morgonen när de ska ut igen. Och likaså, de lämnar maten i krubban, inte så intresserade av mat :banghead: Ja här blir det ju lite svårt att ha dem i det hullet jag vill :meh: Hjälper ju inte att fylla krubba och hönät, när de inte är så intresserade av mat.

Min äter inte ur krubban (lusernhack + lite betfor + mineraler) förrän höet är slut, kanske funkar för dig att ge krubbfodret först?

Åh! där sa du nått! Haft oerhört svårt att få i min kraftfoder ibland, tror du knäckte koden åt mig :)

Prio ett är ju att hitta vad och hur hästen äter som bäst. Små mål som tar slut och många fodringar tex. Kanske alternera mellan några okej fodermedel. Olika sorters grovfoder har ju tom visats vara en fördel i någon rätt ny studie. Kanske får man tumma lite på "den perfekta foderstaten" till förmån för vad hästen faktiskt vill äta.

Min äter inte ur krubban (lusernhack + lite betfor + mineraler) förrän höet är slut, kanske funkar för dig att ge krubbfodret först?

Jag hade aldrig varit med om det innan dotterns foderhäst kom hem,
den förra var tvärtom, tuggade lite pliktskyldigt på höet men stod mest och väntade på att kraftfodret skulle serveras :D

Kan det finnas något samband mellan smala hästar och ätmönster?

KL

Mitt fullblod är svårfödd och det är viktigt att hon går ordentligt täckad när det är kallt. Hon äter lucernpellets (6dl torrt) , betfor (5dl torrt) och havre (5dl), det har funkat super nu ett tag och hon är nästan lite tjock :D Min äter bara lucernet om det är blandat med betfor. Fri tillgång både ute och inne på hö :)

Alla mina äter mer hö om dom får det uppdelat och inte alltid mat framför näsan.

Min ena äter ca 8 kg vid fri tillgång men inga problem med att få i sig 12 kg när man delar upp det på 4 gånger.

Håller med om tipset att låta maten faktiskt ta slut ibland, kanske bara under en period, det kan få igång ätandet.

Ge näringstäta fodermedel som spannmål, olja och liknande. Det ska vara lättuggat och smakligt.

Om du ger lusern, ge det i så fall istället för en del av övrigt grovfoder, inte utöver det som man oftast gör med tillskott.

Hej!

Det finns hästar som helt enkelt slutar äta när de vet att det alltid finns mat. (sen finns det andra hästar som aldrig slutar äta, trots att de alltid har mat).

Min tränare hade ett fullblod som man alltid var tvungen att se till att maten tog slut. Han var åt det magra hållet, svår att hålla i hull, men gav vi honom fri tillgång slutade han äta helt. Det skulle vara tomt i boxen för att han skulle vara intresserad...

Kan det vara nåt sånt?

/Lavinia

Tyvärr inte, spelar ingen roll, han är bara inte intresserad av att äta...

Min fixar inte spannmål i stora mängder, det går åt för mycket energi att bryta ner. Så det kan också vara bra att tänka på. Vet fler som haft samma problem att dem i god tro proppat större mängder spannmål som inte gett resultat öht

Knappt spannmål alls just nu, fritt hösilage, fritt lucern och bara lite av kraftfoder.

Välkommen till världen av svårfödda hästar ;)

Det bästa tipset jag har är att med dessa får man försöka trycka i så näringstäta fodermedel som möjligt i så låga volymer som möjligt. På så vis får dem i sig mer men utan att man försöker trycka i dem mer att äta för det kan i princip vara omöjligt då man kan servera hur mycket som helst men ändå äter dem bara ytte pytte lite.

Att börja ösa på med kraft i stora mängder hjälper altså sällan då blir det i stället bara tvärtom, hästen äter ännu mindre för att de är för mätta/lessnar på att äta helt enkelt och det blir en ond spiral då de skulle behövt mer näring men äter inte mer bara för att man serverar mer.

Min tex äter inte minsta lilla kilot för mycket, är allmänt kräsen, får fjantigt stor kraftgiva jämfört mot hur fint ensilage vi har (majoriteten får inget alls, bara mineraler och en som tränas hårt får lite grann) och stödfodras med kraftfoder genom hela betesgången för att hålla hullet medans polarna ser ut som tunnor..men det är nödvändigt för att han inte ska falla ur och ibland är det ett evigt bollande med foderstater

Har du analys? Det är ett nödvändigt hjälpmedel annars blir man totalt vilse och det blir omöjligt att välja ut ett lämpligt tillskottsfoder.

Jo vi har analys, och har superhösilage med utmärkta proteinvärden. Så de flesta i stallet klarar sig bra på bara det, och det borde han också göra om man räknar enligt konstens alla regler. Men de här svårfödda funkar ju inte enligt regelboken har jag nu märkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV