N

nathalieuhlan

Nu har jag hört av HUUUUR många som helst att min 2 åriga tik Schäfer/malenios tik är smal, börjat gå mig lite på nerverna att hela tiden höra det. Har bara denna helg hört det 3ggr.. :( Vet inte om det beror på att dom inte har nån aning om hur en Malle ser ut eller om hon verkligen är smal, jag själv tycker hon är i bra form. Sedan har hon svårt att gå upp i vikt också, tycker jag matar på henne med allt möjligt men hon rör sig inte i vikt.

Men skulle gärna vilja veta vad ni tycker? Är hon för smal? :confused:

Min lilla tjej Ilska:

Sv: Smal?

Svårt att bedöma utan att känna på hunden, men jag tycker att överlinjen ser bra ut och man ser ju inga revben.

Men om hon nu är svår att få hull på och inte rör sig i vikt så är det väl bara att mata på allt du kan och säga till folk som kommenterar hennes vikt att du gör allt du kan?

Tycker hon ser fin ut :)

Får också jämt höra hur smal och tanig min goldenhane ser ut, men det är faktiskt så att vissa hundar, precis som människor, är smala i sin kroppsform. Spelar ingen roll hur mycket jag stoppar i min hund, han ligger på 28-29 kg till sina 61 cm ändå. Jag accepterar att han inte är stor och biffig, som "goldenfolk" tycker att en hane ska vara, han är smäcker även fast han får äta precis hur mycket foder han vill + ett mål "människomat" varje dag. Han brukar sätta i sig 6-8 dl foder om dagen. Han har hög ämnesomsättning bara, vilket säkert din hund har också.

Skit i vad folk tycker, huvudsaken din hund är frisk och pigg :bump:

Joo men när folk man inte känner kommenterar det när dom träffar på henne blir man ju lite :cry: .. känns ju typ som dom säger " ger du inte hundstackarn mat???" fast på ett snällare sätt då.

Tycker din hund ser alldeles lagom ut. Hellre lite för smal än för tjock ... Dessutom är hon ung än! Har också två hundar som har svårt att hålla hullet, men de är pigga och välmusklade och äter bra så det är ingen fara med dem.

Vad får din hund för mat?

Det där problemet har jag också. Folk böjer sig för att klappa en fluffig söt hund men känner ett benrangel under all päls. Jag får alltid höra hur smal och benig han är. Och valp dessutom, ve och fasa! Jag antar att dom inte vet hur en vinthund ser ut bara och bryr mig inte. Jag själv vet ju att han äter allt emellanåt, att han är pigg och glad och full av energi och att afghaner faktiskt ska vara smala. Men visst ledsnar man ibland. Då brukar jag bara säga att han ska vara så. Punkt.

Dessutom sade till och med veterinären att hellre smal hund än överviktig. (Jag frågade faktiskt för säkerhets skull när jag vaccinerade honom, så man inte går och blir "hemmablind".. Och hon tyckte han var fin.)

Så försök strunta i det helt enkelt och se till hur din vovve mår. :p

Hon ser fin ut tycker jag.
Hon är ju fortfarande en ung hund,och kommer säkert att bygga lite mer massa med tiden.Om folk på pekar att hon är smal så får du säga som det är,att hon har svårt att lägga på sig.

Tycker hon ser väldigt fin och smärt ut.

Hellre att hon är lite för smal än lite för tjock.

Mata bara på som vanligt.

Så länge hon är frisk i övrigt gör det väl inget ifall om folk tycker att hon är smal + att du vet att hon har svårt att lägga på sig.

Det lilla man kan se (bild, päls osv) så tycker jag det ser bra ut.

Jag är van vid kommentarer som "Oh, vad smaaal han är!". Folk förstår tydligen inte att en Beauceron INTE ska se ut som en rottis i kroppen bara för att dom råkar ha samma färg... :grin:

Att göra en bra bedömning utan att känna på hunden är svårt, men hon ser fin ut i hullet. Man ska kunna känna revbenen men inte se dem.

Alltså, jag fattar inte varför folk alltid klagar på att hundar i lagom hull är magra och inte får mat och istället tycker att feta hundar är fina i hullet. :crazy:

Svårt att bedöma enbart via foto, men jag tycker hon ser fin ut. :) Tänk på att väldigt många hundar är både tjocka och feta nuförtiden, tyvärr. Folk kanske jämför (omedvetet?) med de "kraftigare" hundarna och då ser nog en slimmad hund för smal ut i somligas ögon.

Tycker hon har mycket "Malle kropp" och inte alls smal (undernärd). Om revbenen känns för mycket får du ju öka maten eller kanske byta foder, de vet du nog bäst själv... Sen kommer nog det mer "kraftiga" på henne snart, hon är ju inte så gamal än!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 988
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka