Smakportioner

Krati

Trådstartare
När har ni börjat med det? Hur har det påverkat amningen?
Vår BVC sköterska sa att vid 6 månader ska man börja byta ut ett mål till gröt eller välling.
Vi började ge pyttelite när han blev 4 månader och nu får han typ en tsk gröt samt smaka på det vi äter och han älskar det!
Jag hoppas verkligen att han vill amma ett tag till för det är såå mysigt.

Började för några dagar sen när han blev 4 mån. Han har smakat nån tesked päronpure, slickat lite på min macka och på en banan.

Det finns ingen näringsmässig anledning att byta amning mot välling. Trivs ni med amningen så fortsätt med det. Gröt och annan mat är lite annat då bebisar behöver vänja sig vid olika konsistenser så det hade jag ökat på om det fungerar bra.

Det finns ingen näringsmässig anledning att byta amning mot välling. Trivs ni med amningen så fortsätt med det. Gröt och annan mat är lite annat då bebisar behöver vänja sig vid olika konsistenser så det hade jag ökat på om det fungerar bra.
Mja, jag tror det är för att man vill introducera gluten samtidigt med amning för att minska risken för glutenintolerans. Men man kan ju också gnaga på kex.

Gröten är nog för att den är järnberikad och järn brukar börja behövas där någonstans. Men det kanske går att göra på andra sätt.

Introduktionen av mat påverkade inte amningen speciellt, utom att jag drog ned långsamt vid 7 månader för att jobba vid 8 (ammade när jag kom hem) och slutade vid 10 månader (för att jag tyckte det).

Jag har börjat med smakportioner vid 6-7 månader med mina (fyra) barn. Den minsta, nu drygt sju månader, får i sig någon/några teskedar gröt och puré (morots-/potatis-/palsternacka-) per dag samt har testat lite acocado och banan. Jag har ammat de tre äldre till de varit drygt året och de har fortsatt att snutta med liv och lust tills jag har vant av dem.
Det finns säkert bebisar som har vant av sig själva, men om du tycker att det är mysigt själv och vill fortsätta amma, så tror jag inte att risken är så stor. Diandet är ju så mycket mer för dem (och för oss) än bara näring.
Kram

Senast ändrad:
Mja, jag tror det är för att man vill introducera gluten samtidigt med amning för att minska risken för glutenintolerans. Men man kan ju också gnaga på kex.

Gröten är nog för att den är järnberikad och järn brukar börja behövas där någonstans. Men det kanske går att göra på andra sätt.

Introduktionen av mat påverkade inte amningen speciellt, utom att jag drog ned långsamt vid 7 månader för att jobba vid 8 (ammade när jag kom hem) och slutade vid 10 månader (för att jag tyckte det).

Introduceringen av gluten är enkel att ordna utan välling :) Mina barn har aldrig ätit välling men gluten har de fått ändå eftersom de fick äta annat med gluten i. Rent näringsmässigt klarar sig bebisar på enbart bröstmjölk tills de är runt året men det är svårare att introducera nya konsistenser så sent så därför är det bra att göra det tidigare.

Vår BVC sköterska sa att vid 6 månader ska man börja byta ut ett mål till gröt eller välling.
Vi började ge pyttelite när han blev 4 månader och nu får han typ en tsk gröt samt smaka på det vi äter och han älskar det!

Vi gav smaksensationer fram till 6 månader sen fick han typ en tsk med olika mat/frukt osv tills han va 8 månader sen bytte vi ut ett mål. Ammade som huvudföda till typ 10 månader. Ammade kväll/natt tills nyligen.

Våra barn är ganska stora nu, 8 och snart 5. Båda fick börja med smakportioner vid 4 månader. Jag fortsatte deltidsamma tills de var över året så svaret på om det påverkade amningen är ett rungande NEJ för min del.

Vi väntade med all matintro till 6 mån för tarmarnas skull. Livsmedelsverkets rek är att introducera gluten "under skydd av amning" och att amma i minst ett år (WHO minst två år).

Vi har kört BLW från start och inte bytt ut några mål utan erbjudit amning före och efter måltid.

Hon började få smaka på det hon visade intresse för från 4 månader (innan det var hon inte så intresserad). Fick smaka på allt från frukt, sås och potatis till glass. Från ca 5,5 månader ville hon börja äta mer så sen dess har hon fått samma mat som vi äter. Hon har aldrig gillat puréer utan har fått mat med bitar från början. Hon vägrar gröt men äter gärna kött så tänker att järnet löser sig den vägen. Helammade till hon började äta, aldrig gett nån ersättning eller så. Nu är hon 9 månader och äter väl 5ggr/ dag kanske och ammar fortfarande en hel del. Kan gå långt mellan amningarna om jag t ex är på jobbet eller om hon har nåt roligare för sig men ammar alltid på kvällen och på natten. Ibland vill hon hellre amma än äta nåt av målen med mat så då gör vi det :) och ibland vill hon amma som efterrätt. När hon har varit sjuk vill hon amma massor, tycker det är så skönt att veta att både vätska och näring löser sig den vägen när hon inte är pigg!

Min BVC säger "smakupplevelser" i stället för "smakportioner", det tycker jag är smart och avslappnat.

John fick smakupplevelser från att han var cirka fyra månader, då fick han dem via taste teaser (en smaknapp) och han tyckte att det var jättespännande. Han ammades på heltid tills han var 6 månader, sen började vi varva amning med ersättning och när han var strax över 7 månader slutade han amma helt på eget initiativ.

Han har från 6 månaders ålder fått smaka på allt som vi har ätit, men äter fortfarande helst av allt hundmat... ;) Vi har både matat och låtit honom plockäta.

Nu är han ett år och äter vanlig mat, men får fortfarande flaska på kvällen och natten.

Tack för svar! Så himla svårt det där. När BVC säger att man bör göra nått så känns det ändå som man vill följa deras råd.

Det är så lite han får att smaka så än har vi inte märkt något på tarmarna.
Men han är verkligen intresserad av det vi äter och blir glad när han får smaka så vill ju inte ta bort det från honom heller. Får försöka hålla det på en jämn nivå helt enkelt :)

Tack för svar! Så himla svårt det där. När BVC säger att man bör göra nått så känns det ändå som man vill följa deras råd.

Det är så lite han får att smaka så än har vi inte märkt något på tarmarna.
Men han är verkligen intresserad av det vi äter och blir glad när han får smaka så vill ju inte ta bort det från honom heller. Får försöka hålla det på en jämn nivå helt enkelt :)

Vår bvc resonerade som så att är hon intresserad så låt henne smaka på allt hon vill (förutom honung), vill hon ha bitar istället för puré så låt henne för dom lär sig att hantera det och låt henne äta så mycket hon vill så länge magen fixar det. Det går alltid att backa lite om magen börjar krångla. Hon menade på att säger man nej gör mycket när barnet visar intresse finns risk att man dödar deras intresse för mat och smaker, att man måste följa med bebisen och hänga på när dom känner sig motiverade. Låter rimligt för mig och passar bra med hur jag och sambon resonerar.

Testade nån smakis vid 4 mnd men fick ont i magen så väntade till 5 mnd och då funkade det jättebra. Vid 6 mnd nästintill enbart mat, Max ett eller två ersättningar per dag. :-)

Vi har börjat med små smakportioner (typ enstaka teskedar) med båda barnen från att de har varit ca 4 månader och det har inte påverkat amningen för någon av dem, utan båda har glatt ammat på minst lika mycket som förut tills de varit drygt 9 månader gamla och jag börjat jobba heltid. Båda har även fortsatt amma på kvällar och nätter efter det. Slappna av med det bvc säger, det är bara råd och ingen lag man måste följa. Gör det som funkar bäst för er och ert barn :)

Introduceringen av gluten är enkel att ordna utan välling :) Mina barn har aldrig ätit välling men gluten har de fått ändå eftersom de fick äta annat med gluten i. Rent näringsmässigt klarar sig bebisar på enbart bröstmjölk tills de är runt året men det är svårare att introducera nya konsistenser så sent så därför är det bra att göra det tidigare.
Mjo jag tror jag skrev just det ;) (och mitt barn drack inte heller välling i ngn omfattning) Men om man vet varför saker rekommenderas så kan man fixa det på sitt sätt.

Amning till 6 månader, sedan har vi kört blw. Som någon annan skrev så har det varit amning före och efter måltid, och han har själv fått äta så mycket han velat av våran mat.

Jag är lite nojjig med bitar. När ni säger bitar, är det typ brödbitar som faller isär eller även hårdare?

Vi började med pastaskruvar och penne, päron, kycklingfilé och annat som är lätt att mosa i munnen. Då i ganska stora bitar, så att det är svårt att sätta i halsen och lätt att fiska ut :angel: Han har aldrig satt i halsen, de är rätt duktiga på att äta, så håll dig lugn och få inte panik.

Sen med små bitar, typ 1x1 cm, av smörgåsrån och smörgås med smör på.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 663
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka