Smakportioner

feel

Trådstartare
Nu är det bara någon månad tills vi får börja med smakportioner till våran lilla bejbis... tiden går snabbt...

Hur har ni gjort? Vad har ni börjat med? Hur länge har ni gett av samma smak? Har ni gjort egna puréer eller köpt?

Sv: Smakportioner

Jag började med kokt potatis blandat med bröstmjölk.

Vi har blandat egna pureer med köpta, men sonen tycks föredra köpt. Jag har gett samma smak ett par, tre gånger - potatis och mjölk något längre.

Max gillar inte frukt än så länge, men vi provar ändå med det emellanåt. Numera får han banangröt som kvällsmål.

När min dotter var kring 6 månader så började vi med gröt och så gjorde jag mos av sötpotatis varvat med palsternacka och majs. Vanlig potatis gick bort totalt. Men det var inte förrän runt 8 månader som hon började äta mer ordentligt.

Hur gammal är ditt barn?

Hon är 3 månader nu, det är väl vid 4 månader man kan börja med smakisar. Men jag gillar att vara påläst ;)

Var det hon som ratade vanlig potatis alltså?

Rekommendationen tror jag har ändrats till sex månader nu, men visar barnet tidigt intresse så är det nog lugnt att börja ge lite smått efter fyra månader.

Ja hon spottade ut vanliga potatisen ..

De ska rekommendera 6 månader, så som SLV och WHO.

Tipsar också om Baby Led Weaning (BLW), det har varit bäst för mina barn. Googla så finns massor med information.

Rekommendationen ändrades 2003 till 6 månaders ålder, men på en del håll har man kanske inte uppmärksammat detta utan fortsätter att rekommendera 4 mån.

På Livsmedelsverkets hemsida står: "Vid cirka 6 månaders ålder är det lämpligt att börja låta barnet få små smakportioner av puréer och grötar. Smakportionerna är till för att barnet i långsam takt ska få smaka olika livsmedel och vänja sig vid att äta med sked."

När man börjar ge smakportioner, även om det är enstaka skedar, liksom när du ger något att dricka, även om det bara är vatten, upphör den så kallade exkusiva amningen som ger barnet ett viktigt skydd mot sjukdomar. Så ju tidigare detta görs, desto mindre är skyddet. Det finns studier som visar på skillnader ända upp i tonåren beroende på hur länge barnet ammats EXKLUSIVT.

"Numerous studies from around the world have shown that stomach viruses, lower respiratory illnesses, ear infections, and meningitis occur less often in breastfed babies and are less severe when they do happen. Exclusive breastfeeding (meaning no solid food, formula, or water) for at least six months seems to offer the most protection."

WHO (Världshälsoorganisationen) understryker nu att de (sedan 2007) rekommenderar MINST sex månaders exklusiv amning både i fattigare och rikare länder då deras tidigare rekommendation mer fokuserade på utvecklingsländer.

"As a global health policy, WHO recommends mothers in both developing and developed countries to exclusively breastfeed infants for the child's first six months to achieve optimal growth, development and health. Thereafter, they should be given nutritious complementary foods and continue breastfeeding up to the age of two years or beyond."

På WHOs hemsida kan man läsa vidare varför man inte ska introducera smakportioner innan barnet fyllt sex månader:
"The latest systematic review of the evidence on this issue was published in 2009 ("Optimal duration of exclusive breastfeeding (Review)", Kramer MS, Kakuma R. The Cochrane Library, 2009, Issue 4). The findings of the review, which included two controlled trials and 18 other studies conducted in both developed and developing countries, support current WHO recommendations.
The systematic review's findings suggest that exclusive breastfeeding of infants with only breast milk, and no other foods or liquids, for six months has several advantages over exclusive breastfeeding for 3-4 months followed by mixed breastfeeding.
These advantages include a lower risk of gastrointestinal infection for the baby, more rapid maternal weight loss after birth, and delayed return of menstrual periods. No reduced risks of other infections or of allergic diseases have been demonstrated. No adverse effects on growth have been documented with exclusive breastfeeding for six months. But a reduced level of iron has been observed in some developing country settings.
WHO closely follows new research findings and has a process for periodically re-examining recommendations. Systematic reviews accompanied by an assessment of the quality of evidence are used to review guidelines in a process that is designed to ensure that the recommendations are based on the best available evidence and free from conflicts of interest."

När man börjar ge smakportioner, även om det är enstaka skedar, liksom när du ger något att dricka, även om det bara är vatten, upphör den så kallade exkusiva amningen som ger barnet ett viktigt skydd mot sjukdomar

Kan du förklara mer ingående vad som menas och vilka sjukdomar ?

Kan du förklara mer ingående vad som menas och vilka sjukdomar ?

Ja amning kan ju förebygga en del sjukdomar som astma osv & hej vet vad!

Men bara för att du börjar med smakportioner så slutar man inte amma helt tvärt av. Det kan ta flera månader beroende på barnet att acceptera dom nya smakerna i maten.

Leon började med smakportioner när han var 4,5 månad för han var himla intresserad av vad vi åt & stoppade i munnen. Så jag började först med gröt på kvällen. Sen potatis - som han hatade, sen morot- som var mums & idag palsternacka med potatis som var riktigt gott!

6 månader rek. man att helamma, vilket jag fortfarande gör. Han äter både gröt & ammar fullt på kvällen. Sen så testar vi lite smakisar vid lunch.

Han sitter alltid med vid matbordet & får smaka om det är något han kan äta.

6 månader rek. man att helamma, vilket jag fortfarande gör.

Nej det gör du inte. Definitionen på att helamma är att barnet enbart får bröstmjölk (och d-droppar) och inte smakportioner.
Delamma kan man däremot göra till olika stor del. :) Delamning rekommenderas av SLV till 1 år eller mer och av WHO till 2 år eller mer.

Jag undrade mer specifikt om "så kallade exkusiva amningen som ger barnet ett viktigt skydd mot sjukdomar"

Fast vid närmare eftertanke menar hen nog exklusiva. Helamning är när du inte ger någon föda utöver modersmjölk ( d-droppar och mediciner ).

Huruvida det hjälper mot astma därom tvistar de lärde :)

Kl

Barn som får ersättning då? De ammas ju inte exklusivt och därigenom får sjukdomsskydd mm.

Ja amning kan ju förebygga en del sjukdomar som astma osv & hej vet vad!
Men bara för att du börjar med smakportioner så slutar man inte amma helt tvärt av. Det kan ta flera månader beroende på barnet att acceptera dom nya smakerna i maten.

Exklusiv amning betyder att man BARA ger bröstmjölk. Det är detta WHO rekommenderar i MINST 6 mån. Livsmedelsverket har valt att inte ge de rekommendationerna, och där är Sverige ganska unikt i världen.

Att helamma betyder att barnet får sin huvudsakliga näring av bröstmjölken men ges små mängder annat.

Enligt forskning är det inte så stor skillnad på helamning och deltidsamning, den stora skillnaden kommer för de barn som ammas exklusivt. En anledning till detta kan vara att skillnaden mellan hel/deltidsamning kan vara marginella och subjektiva. (När jag gjorde intervjuer för min magisteruppsats fick jag jobba mycket på hur jag skulle ställa frågorna och jag upptäckte att en del statistik jag använt blev oanvändbar då en del riktigt stora studier inte ställt frågorna på rätt sätt)

Jag undrade mer specifikt om "så kallade exkusiva amningen som ger barnet ett viktigt skydd mot sjukdomar"

Fast vid närmare eftertanke menar hen nog exklusiva. Helamning är när du inte ger någon föda utöver modersmjölk ( d-droppar och mediciner ).

Huruvida det hjälper mot astma därom tvistar de lärde :)

Jag har läst väldigt många studier som visar att exklusiv amning faktiskt har effekter, det finns ett antal mindre studier som inte visar på några eller små effekter, men dessa har oftast haft andra begränsningar.

Läste en studie där man såg en minskad risk för astma hos tonåringar som blivit exklusivt ammade upp till 6 mån, men det krävs större studier för att helt kunna belägga detta.

Inga lärda tvistar om att exklusiv amning i 6 månader är bättre än exklusiv i 4 månader och sedan hel/deltidsamning. Däremot tvistar de om hur mycket bättre. Det har ännu inte funnits tillräckligt starka bevis på att det är mycket bättre för att man ska våga avråda från att introducera annat före 6 månaders ålder.

En god vän till mig som är barnmorska och som jobbat på UNFPA och WHO tror att Sverige och en del andra länder väljer att inte ha för hårda rekommendationer för att det då finns risk att mödrar ionte vill amma alls.

Kl
Barn som får ersättning då? De ammas ju inte exklusivt och därigenom får sjukdomsskydd mm.

Då kan de få smakportioner vid 4 månader. Det är inte skadligt för barnet att börja testa att smaka vid 4 mån, det är att bryta den exklusiva amningen som är oönskat.

Senast ändrad:

Nu läste du inte vad jag skrev riktigt, det jag skrev om gällde astma. Vilka andra sjukdomar tänker du på?

Jag säger inget om att amning inte har positiva effekter, absolut inte.

Nu läste du inte vad jag skrev riktigt, det jag skrev om gällde astma. Vilka andra sjukdomar tänker du på?

Jag säger inget om att amning inte har positiva effekter, absolut inte.
Jo, jag såg att du menade astma, det var därför jag skrev
Läste en studie där man såg en minskad risk för astma hos tonåringar som blivit exklusivt ammade upp till 6 mån, men det krävs större studier för att helt kunna belägga detta.
Det finns studier som påvisar bättre immunförsvar, mindre risk för alkoholproblem, mindre risk för överviktighet, ...

Senast ändrad:

Vilka andra sjukdomar tänker du på ?

Ett barn har inte ett fullt utvecklat immunförsvar förrän den är 6 månader och är som mest känslig mellan 2 och 6 månader då den utsätts för mer kontakt med omvärlden. Därför är amning det viktigaste skyddet mot sjukdomar rent allmänt i den åldern. Flera studier visar att exklusiv amning ger ett väldigt mycket bättre skydd än hel/delamning. En av anledningarna tros att även små mängder vatten eller smakportioner ger en mättnadskänsla som leder till 11% mindre bröstmjölksintag. Då bröstmjölk inte innehåller några restprodukter utan är bara nyttigt, gör dessutom vatten och annan föda av lägre näringsvärde att bröstmjölken "löses ut".

En väldigt intressant studie från Sydafrika visar att hel/delamning av en HIV-smittat mamma ger den högsta sannolikheten att smitta sitt barn, medan exklusiv amning gav den lägsta sannolikheten. Barn som inte ammades alls låg mittemellan.

Plötslig spädbarnsdöd är direkt kopplad till amning där det visat sig att exklusivt ammade barn haft minst risk och de som inte ammats alls haft högst risk.

I övrigt är väl de sjukdomar jag tänkte på kopplade till det bättre immunförsvaret. Det finns studier som visar på kopplingar till färre öroninfektioner, magproblem, halsinfektioner mm

En studie från 2007 i USA jämförde exklusiv amning med delamning och såg tydliga resultat på färre luftvägsinfektioner, öroninflammationer, eksem, och övervikt hos barn. Detta var effekter som kunde ses även sedan amningen avslutats och barnen blev större.

En annan studie från 1998 visade att bebisar som ammades exklusivt i mer än 4 månader hade 40% färre öroninflammationer jämfört med de som också fick annat. Man såg också där att luftvägsinfektionerna var färre under hela barndomen hos de barne som ammats exklusivt i minst 3,5 månader.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 985
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 558
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar