Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man börjar ge smakportioner, även om det är enstaka skedar, liksom när du ger något att dricka, även om det bara är vatten, upphör den så kallade exkusiva amningen som ger barnet ett viktigt skydd mot sjukdomar
Kan du förklara mer ingående vad som menas och vilka sjukdomar ?
6 månader rek. man att helamma, vilket jag fortfarande gör.
Ja amning kan ju förebygga en del sjukdomar som astma osv & hej vet vad!
Men bara för att du börjar med smakportioner så slutar man inte amma helt tvärt av. Det kan ta flera månader beroende på barnet att acceptera dom nya smakerna i maten.
Jag undrade mer specifikt om "så kallade exkusiva amningen som ger barnet ett viktigt skydd mot sjukdomar"
Fast vid närmare eftertanke menar hen nog exklusiva. Helamning är när du inte ger någon föda utöver modersmjölk ( d-droppar och mediciner ).
Huruvida det hjälper mot astma därom tvistar de lärde
Kl
Barn som får ersättning då? De ammas ju inte exklusivt och därigenom får sjukdomsskydd mm.
Jo, jag såg att du menade astma, det var därför jag skrevNu läste du inte vad jag skrev riktigt, det jag skrev om gällde astma. Vilka andra sjukdomar tänker du på?
Jag säger inget om att amning inte har positiva effekter, absolut inte.
Det finns studier som påvisar bättre immunförsvar, mindre risk för alkoholproblem, mindre risk för överviktighet, ...Läste en studie där man såg en minskad risk för astma hos tonåringar som blivit exklusivt ammade upp till 6 mån, men det krävs större studier för att helt kunna belägga detta.
Vilka andra sjukdomar tänker du på ?