Smakportioner

Sv: Smakportioner

Det finns studier som påvisar mindre risk för alkoholproblem, mindre risk för överviktighet, ...

Verkligen? Kausaliteter, inte korrelationer?

Det låter extremt märkligt i mina öron att det skulle röra sig om kausaliteter, hur skulle det medicinska sambandet mellan delamning vid 6 månaders ålder och senare alkoholproblem se ut då, menar du? Om vi inte ska gå till gamla freudianska teorier om orala faser och liknande?

Om det finns ett samband så verkar det för mig mycket troligare att det rör sig om korrelationer, och att andra bakomliggande faktorer (t ex mammans hälsa och socioekonomiska status) påverkar både amning och risk för senare alkoholproblem.

Verkligen? Kausaliteter, inte korrelationer?

Det låter extremt märkligt i mina öron att det skulle röra sig om kausaliteter, hur skulle det medicinska sambandet mellan delamning vid 6 månaders ålder och senare alkoholproblem se ut då, menar du? Om vi inte ska gå till gamla freudianska teorier om orala faser och liknande?

Om det finns ett samband så verkar det för mig mycket troligare att det rör sig om korrelationer, och att andra bakomliggande faktorer (t ex mammans hälsa och socioekonomiska status) påverkar både amning och risk för senare alkoholproblem.

När det gäller amningens effekter för minskade viktproblem i skol- och vuxen ålder finns mycket forskning vilket man kan läsa om här: http://www.ph.ucla.edu/chs/mchnutrition/Resources/BF_Child_Obesity_01.05.pdf
http://chfs.ky.gov/NR/rdonlyres/9130DDE5-1806-4B89-B410-685F26556A96/0/ObesityNewsletter.pdf
Vad gäller effekterna på alkoholproblem senare i livet vet jag att jag läst en vetenskaplig artikel om det men jag hittar den inte nu och jag törs inte säga hur motsagd den var.

Såvitt jag kan se så visar de där studierna korrelationer, inte kausaliteter. Dessutom står det inte alls att det måste vara helamning, det står bara att de jämför barn som fått ersättning med barn som ammats.

Hur feta barn blir beror ju rätt mycket på hur mycket och vilken mat de får. Det kan man ju påverka som förälder. Min gissning är att andra faktorer (kostvanor, motionsvanor) har mycket större betydelse för framtida viktproblem än amning eller inte. Så om man nu verkligen vill förebygga övervikt hos sina barn så tror jag man har mycket större effekt genom att grundlägga goda matvanor än genom att amma.

*kl*

Kan vi inte släppa detta huruvida man ska amma länge, hur amningen påverkar osv, inte riktigt det jag ville diskutera i den här tråden.

Ingen som istället kan berätta hur ni började med smakisar. Började ni vid 4 månader eller vid 6? Gav ni samma sak i en vecka eller varvade ni? Vad började ni med? Är det verkligen så att man inte ska ge "goda" saker (banan tex)från början för att de vänjer sig vid söt god smak då? Har ni gett annat än vatten att dricka till dom sedan (tex morotsjuice odyl), eller är det samma där, att de inte ska vänja sig att dricka smaksatt?

Vi har börjat vid fyra med båda våra, Amanda var (och är) petig med maten som bara den, henne gick det inte att ge de smakerna de rekomenderar från fyra månader (morot och majspure och mosad potatis, hon fick kväljningar av dem och vägrade äta, när vi kom till fem och en halv - sex månader och hon började med kyckling och lite mer smak gick det bättre. Carl är helt annan, han skulle nog kunna äta en hel burk av allt på en gång. Vi har gett lite majs och morot och det har gått i, jag ger det i ett par - tre dagar så byter jag burk. Han är dock jättekänslig i magen och fick jätteont så sedan gav vi upp, han var bara 4½ månad så det kunde vänta någon månad till tyckte vi, ska väl börja om några veckor igen. Han får dock lite katrinplommon då han som sagt har en jättejobbig mage, och det äter han (som allt annat man ger honom).

Vi började vid ca 4 månader med mild havregröt (bvc som tyckte man skulle börja medan man ammar då vissa studier visar på att det är positivt ur glutenintolerans-synpunkten att amma när gluten introduceras). Men han fick ont i magen (vi gav han ngn tsk) så då avvaktade vi några veckor till han var ca 5 månader och började då om med gröt. Samma gröt men nu gick det bra, vi ökade med ngn msk per mål (gav han ett mål per dag) när han var uppe i ca 1 portion flyttade vi det målet till ca 19.00 för att vid lunch ist börja med smakisar av potatis och majs. Gjorde samma där gav han samma några dagar och ökade lite dag för dag. När han åt en burk av det bytte vi till en ny smak (morot) och introducerade även lite fruktpure. Ger inget att dricka mer än ammning/ersättning ser inte ngt behov av det.

Med Isak avvaktade vi länge med fruktpure för att han inte skulle föredra det, bara ett problem när han fick prova så tyckte han inte om det alls så för han slog inte fruktpurerna ut den vanliga maten då han inte gillade den. Vill gärna ge lite fruktmos för att komma åt c-vitaminerna till järnintaget.

Elias är nu snart 6 månader och äter ungefär såhär:

Morgon ca 06.30 ammning (somnar om), mera ammning vid 8.00

lunch 10.30-11.00 en liten burk mat+ca 1/2 burk fruktpure

em ammning när han verkar hungrig (alt ersättning om jag är borta)

middag ca 18.00 en portion gröt+ 1/2 burk fruktpure

kväll ersättning ca 200 ml

sen sover han ungefär till 04.00-06.00 (inget säkert kort när han vaknar kan sova länge kan sova kort)

Ska väl snart utöka middagen till mera mat och flytta gröten mer mot kvällen.

Om du går in på livsmedelsverket så finns det bra med information där.

Kan vi inte diskutera både och? Det ena behöver ju inte förta det andra och diskussionen är intressant.

*kl*

Kan vi inte släppa detta huruvida man ska amma länge, hur amningen påverkar osv, inte riktigt det jag ville diskutera i den här tråden.

Ingen som istället kan berätta hur ni började med smakisar. Började ni vid 4 månader eller vid 6? Gav ni samma sak i en vecka eller varvade ni? Vad började ni med? Är det verkligen så att man inte ska ge "goda" saker (banan tex)från början för att de vänjer sig vid söt god smak då? Har ni gett annat än vatten att dricka till dom sedan (tex morotsjuice odyl), eller är det samma där, att de inte ska vänja sig att dricka smaksatt?

Vi började vid fem månader, gjorde exakt som rekommendationerna säger: samma smak i en sju dagar innan man byter, enbart grönsaker, inget sött som frukt eller liknande.

Ingen särskilt bra metod, om du frågar mig. Det finns ju så många olika sorters grönsaker, och ska man köra samma en vecka i taget hinner man ju bara med fyra på en månad, och ska man prova alla grönsaker innan man ger frukt så tar det ju månader innan man kan ge frukt på det sättet.

Dessutom var det jättetrist att hålla på att traggla i en vecka med något som barnet redan första dagen tyckte var äckligt, men sen skulle man ändå hålla på att truga i den där äckliga grönsaken sex dagar till.

Har man ammat är det ändå kört med att vänja barnen vid söt smak, bröstmjölk är ju jättesött. Så om man inte vill att barnet ska vänja sig vid söt smak borde man inte amma. Jag tycker hela det resonemanget är lite fånigt, tids nog lär de sig uppskatta olika smaker ändå.

Vi körde morot, potatis, pumpa, sötpotatis, palsternacka... Det mesta. Inget var gott. Till slut gav jag upp och gav frukt ändå (mango), då trillade poletten ner så småningom, och nu vid ett års ålder så äter bebis allt med god aptit, från inlagd sill till sjögräs till linscurry. Får jag fler barn tänker jag inte traggla med grönsaker på samma sätt, då blir det kanske 2-3 dagar med samma smak, och frukt mycket tidigare.

Som dryck ger vi enbart vatten, för att det är en god vana, och för att det är det enklaste.

Emilia (nu 2 år) började vi ge gröt vid 4 månader, hon älskade det direkt. Gav bara gröt några veckor och sen provade vi med morot. Moroten gillade hon inte så vi la ner den och provade potatis (tror jag det var), det var gott. Sen gav vi andra grönsaker (pumpa, majs, broccoli, ärtor osv) och sen började vi kombinera ihop dom. Gav samma sak några dagar. Hon har alltid älskat mat.

Lillasyster Maja (nu 8,5 mån) har det inte gått lika lätt med. Vi provade med gröt när hon var 4 mån men hon var inte så intresserad så vi väntade lite till med att försöka igen. Vid 6 månader började vi på mer allvar med gröt och andra smakpotioner. Hon har inte direkt ogillat något men är helt ointresserad av att äta. Inte ens nu när hon är snart 9 månader är hon intresserad av att äta något annat än sin ersättning.

Googla pa Annabel Karmel, den ar iofs pa engelska.

Jag borjade vid 17 veckor om jag minns ratt, och brydde mig inte sarskilt mycket om bvc's rad ;)
Korde med grot nagon vecka, introducerade sedan lite fruktmos och korde pa med det jag kande for och/eller hittade i affaren just den dagen som sag intressant ut. Palsternacka, potatis, mango, banan, morot, sotpotatis, pumpa, paron, broccoli osv. Kombinerade smaker ratt snabbt ocksa.
Det enda jag vantade med var kott (all slags) och jordgubbar, det fick de forsta gangen efter 6 manaders alder. Och jordnotter har de fortfarande inte fatt prova. Vi hade aldrig (och har fortfarande inte) problem med maten, de provade allt med gladje, men daremot var de inte sa stora i maten (och ar inte fortfarande) sa portionerna var ratt sma.

Vi började vid 4,5 månaders ålder. Först ut var potatis men det var äckligt så efter några dagar bytte vi till morot som var gott. Vi körde på så, 3-4 dagar av samma sak sen bytte vi. Prövade även frukt men det gilla han inte, (katrinplommon var dock gott) först nu vid 6 månader som han har börjat gilla frukt. Vid 5,5 månader gick vi över till mat och gröt. Vi har ett lätt bran som gillar allt verkar det som. Har inte haft några problem med magen. Får katrinplommon på gröten på em.

Det enda vi har problem med är att han inte verkar gilla vatten. Ur ett glas kan han sörpla i sig lite men inte ur nappflaska eller pipmugg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 985
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 558
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar