SMÅ westernsadlar?

sissu

Trådstartare
Någon som vet var man kan handla bra juniorsadlar? Hemsidor önskas, och man bör kunna skicka efter också för här i Sverige verkar det helkört.

Har hittat en del från utlandet, men från ställen som inte skickar till privatkunder alt. inte svarar.

Letar efter en 13" VID (eng. mått 110 grader bomvinkel) sadelns längd 50cm, med två gjordar och rakt säte.

Det kan gå med 14" OM sadeln längd håller sig under 55cm vilket också verkar var omöjligt i den ".

Nån som vet nåt? Kan även tänka mig en liten stocksadel ell. liknande bara det är BRETT.

Sv: SMÅ westernsadlar?

Ingen som har en aning. Är det bara stora ryttare och stora hästar som använder westernutrustning?

Jag har en liten juniorwesternsadel, men den är importerad ifrån USA. Jag tycker man ser ganska mycket små ponnyer med westernsadlar, men jag har faktiskt ingen aning var de har fått sadlarna ifrån. Har du kontaktat någon sadelförsäljare i Sverige och frågat? De kanske kan hänvisa dig vidare om de inte har själva? :)

Solafekub skrev:
Jag har en liten juniorwesternsadel, men den är importerad ifrån USA. Jag tycker man ser ganska mycket små ponnyer med westernsadlar, men jag har faktiskt ingen aning var de har fått sadlarna ifrån. Har du kontaktat någon sadelförsäljare i Sverige och frågat? De kanske kan hänvisa dig vidare om de inte har själva? :)

Joro några stycken, antingen kan de inte hjälpa mig eller annars så har de bara sin "egna" att erbjuda och hittills ha de inte fallit mig i smaken.

Importerar gärna bara jag hittar nåt att importera från. Vart tog du din från?

sissu skrev:
Importerar gärna bara jag hittar nåt att importera från. Vart tog du din från?

Ingen aning, den köptes tillsammans med ponnyn... ;)

Hej!

Hur liten ska sadeln vara? Hur gammal är den som ska sitta i den? Och hur stor är ponnyn? En ponny kan ju vara allt från pytte söt, till rellativt stor.:angel:

Kolla tyska e-bay! www.ebay.de
Gjorde en snabbkoll nyss o hittade en del mindre sadlar av bra kvalitet. Gå in på reitsport o sedan westernreiten o sök bland sadlarna. Alternativt www.ebay.com - men då blir det ju tull, moms o betydligt dyrare frakt om du köper från usa.

biffen skrev:
Kolla tyska e-bay! www.ebay.de
Gjorde en snabbkoll nyss o hittade en del mindre sadlar av bra kvalitet. Gå in på reitsport o sedan westernreiten o sök bland sadlarna. Alternativt www.ebay.com - men då blir det ju tull, moms o betydligt dyrare frakt om du köper från usa.

Tack, att jag inte tänkte på det, bollstop i huvudet av allt letande. Tycker det verkar som att juniorsadlar ofta är utan både namn och tillverkare, de bara heter youth eller juniorsaddle och då är det ju inte lätt att söka om man råkar hitta någon som tilltalar en.

Senast ändrad:

Chex skrev:
Hej!

Hur liten ska sadeln vara? Hur gammal är den som ska sitta i den? Och hur stor är ponnyn? En ponny kan ju vara allt från pytte söt, till rellativt stor.:angel:

Skrev det i första tråden, men kan ta om det. Säte helst 13-14 är gränsfall för stort, med BRED bom (vet inte om det heter på W-sadelvis) längd, helst inte över 50 cm, roundskirt eller inte spelar ingen roll samt RAKT säte och bukgjord.

Hästen, 140cm Welshkorsning med tunnformad mycket kort rygg, ej inriden så han lär bredda sig ännu mer. Drar idag ca 110 i vanlig sadelbomsbredd.

Ryttaren 151cm med 34 rumpa och 46kg.

Jag har en vanlig crates sadel på min arabkorsning som är ca 140 cm och är tunnformad med kort rygg... Jag är bara 160 cm, 15" säte funkar fint. O jag har inte mega röv:p

sasucatu skrev:
Jag har en vanlig crates sadel på min arabkorsning som är ca 140 cm och är tunnformad med kort rygg... Jag är bara 160 cm, 15" säte funkar fint. O jag har inte mega röv:p

Smaksak. När jag provade en 14" så druknade hästen, sadeln täckte ju upp hela hästen. 60 cm sadel, är inte att tänka på, den låg förbi virveln och upp på rumpan! Och jag med min lilla kropp kan visserligen sitta skapligt i en så pass stor men det blir jobbigt i längden när det inte passar bättre. I en 13" sitter jag perfekt och längden är lagom till gnägget, felet är att de blir för smala.

Så bara för att det är så svårt att hitta en så vill jag ha en..

sissu skrev:
Smaksak. När jag provade en 14" så druknade hästen, sadeln täckte ju upp hela hästen. 60 cm sadel, är inte att tänka på, den låg förbi virveln och upp på rumpan! Och jag med min lilla kropp kan visserligen sitta skapligt i en så pass stor men det blir jobbigt i längden när det inte passar bättre. I en 13" sitter jag perfekt och längden är lagom till gnägget, felet är att de blir för smala.

Så bara för att det är så svårt att hitta en så vill jag ha en..

Öh..smaksak är väl det sista det är? Man kan ju inte ha en för stor sadel på sin häst? Sen så har ju inte sätesstrl alltid med längden på sadeln att göra?

Men men, lycka till med att hitta en sadel iaf! En istallet har en B-ponny, hon har en textan sadel på honom. 14 el 15" säte.

sasucatu skrev:
Öh..smaksak är väl det sista det är? Man kan ju inte ha en för stor sadel på sin häst? Sen så har ju inte sätesstrl alltid med längden på sadeln att göra?

Men men, lycka till med att hitta en sadel iaf! En istallet har en B-ponny, hon har en textan sadel på honom. 14 el 15" säte.

De 14" jag har provat har varit ALLDELES för stora och jag anser nog att det är smaksak om man vill och tycker det är OK att lägga på en sådan sadel på en liten rygg/häst. Och hittils har jag inte hittat ngn. som är kort i anläggningsyta när de kommer till 14" eller över, alla har varit minimum 60cm.

Om de har en 14 el. 15" sadel som är så kort i anläggningsytan att det passar en B-ponny så får du gärna berätta va det är för sadel och hur lång den är.
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att utsätta en häst för en sadel som är 60cm eller mer på en rygg som endast mäter ca 115cm från manke till svansrot.

jag vet inte hur lång den är, men det går ju naturligtvis inte över viveln eller så. Sen så slutar ju bommen innan lädret, så om det är mjukt läder så gör det ju inget om den är liiite lång, men den får ju inte vara FÖR lång. Allt ska ju passa, oavsett om det är sadel eller täcke man pratar om.

Textan var märket, dom köpte den begagnad.

sissu skrev:
Om de har en 14 el. 15" sadel som är så kort i anläggningsytan att det passar en B-ponny så får du gärna berätta va det är för sadel och hur lång den är.

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag fattar inte? Ska du ha sadeln till en B-ponny eller till en d-ponny? Nyss skrev du ju att hästen var 140 i mankhöjd? :confused:

Solafekub skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag fattar inte? Ska du ha sadeln till en B-ponny eller till en d-ponny? Nyss skrev du ju att hästen var 140 i mankhöjd? :confused:[/QUOTE

Diskuterade b- ponnyn som hade en 14 el.15 tums sadel eftersom jag har svårt att tro att den är lagom eftersom de str. har varit alldeles för stort för min D..

Hänger du med?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 467
Senast: Supersalt
·
Utrustning Jag tänkte ta fler bilder, men jag hittar inte min flexicurve eller fler batterier till digitalkameran :mad: Men jag har mätt alla...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
12 384
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 252
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar