Jag köpte ju ny häst nyligen. Provat en hel del nu och det börjar bli tröttsamt. Ingenting ligger bra på djuret. Känns som jag vill reklamera den
Det enda som har legat okej är en Santa cruz Jean luc (wide, som fungerar med en padd under), den har jag lånat utav en i stallet. Den ligger inte helt 100 men ändå mer än okej. Hästen har tydligen ganska knepig rygg. Ganska mycket manke (både relativt hög och ganska lång), ryggen i sig är nog ganska normal mot rak. Den är i dagsläget ganska omusklad och även tyvärr någon ojämt musklad (vänster sida har mer muskler generellt och då främst över ryggen).
Har provat lite olika och vet inte riktigt vad jag skall prova härnäst. Jag hade gärna sluppit åka iväg då jag har bra hjälp på hemmaplan men vi börjar få lite slut på idéer. Först var vi inne på det dyra kavalleriet, och har provat 3 CWD i olika utföranden (half deep seat och 2g), butet i två olika utföranden, en antares, en amerigo cervia. Lämnade den banan tillfälligt då samtliga hamnade något i bakvikt, var såpass framskurna att det inte kändes så bra på hans i dagsläget ganska vassa och stora bogblad, och inte lämnade nog med plats för manken (utan att ens ha suttit i dem) Eftersom vi ändå kommer få byta sadel när hästen ser bättre ut så började vi kolla mer i medelprisklassen och har därför provat en Crown patriot (ngt för rak), en gammal Zaldi som låg skapligt utan större anmärkning men heller inte helt tillfredsställande och två dressyrsadlar: en Knights som tyvärr var lite för vid för att kunna avgöra hur den hade fungerat med rätt vidd, och en Ordo equester venus som är det närmaste vi kommit en passande sadel (förutom jean lucen) som såg ut att ligga bra i stallgången men när vi spände sadelgjorden så låg den ok, satt upp och den hamnar för nära manken och lättare något bak.
Så min fråga? Någon idé någon? Kanske skall försöka fixa bild på djuret? Men så länge, finns det någon som liknar SC jean luc? Jag själv hatar jean lucen och vill därför hitta något annat. Både dressyr och hoppning, men främst tror vi egentligen på en passande dressyrsadel tills han fått sätta lite mer muskler.