Svårt att se på bild men dom det ser ut så hade jag velat ha lägsta punkten i sadeln 2-3cm längre fram.Nu hänger jag inte med. Jag kan sträcka mig till att den ligger i bakvikt på bild 2 och 3, men bakvalvet är ju fortfarande högre än framvalvet på bild 1, det är en flatbacksadel. Jag tycker snarare att den ligger i framvikt på bild 1, sitter jag i sadeln utan pad blir jag enormt framåt-tippad. med fårskinn eller svarta padden bara lite framåttippad. Jag kan inte wrap my head around att jag blir framåttippad i en sadel i bakvikt. Vad kan det bero på då? bara fel sadel för min kropp på den här hästen? Sittpunkten för långt fram/bak? För lite knästöd?
Sen kan det ju vara att sadeln ramlar ner fram då du rider och att det är det som gör att du känner att du tippar framåt. Har varit med om det med flera sadlar på min häst. Och oavsett hur vida sadlar jag la på så hamnade alla i bakvikt och glappade då jag red. Krävs en smalare bomvidd plus kil padd bak för att den ska ligga still, i jämvikt och ligga an hela vägen. Saknar muskler under bossan, är det som ställt till det för oss med sadlar. Men 10 år med felanpassade sadlar gör det inte lätt för en då man letar.