Små vuxna/ponnys

Sv: Små vuxna/ponnys

jag fick min första ponny när jag var 11 år gammal och han var då tre. jag är nu 23 år och han 15... en new forest valack som är ca 147 cm hög och väger runt 450 kg(lite överviktig). det skulle aldrig falla mig in att sälja honom.
jag är ca 158 cm hög och väger runt 50 kg. hade även en underbar arab i samma storlek som jag sålde pga flytt. det var ett lätt val även om han var underbar. sin första ponny kan man ju inte sälja...

jag har varit å tävlat några clear rounder och det är jättekul. skulle även vilja testa på distans ngn gång.

visst hade det varit kul med stor häst men det får bli när han pensioneras och det dröjer nog ;)

förresten så ser jag liten ut på honom :rofl:

Jag tycker att det är lite "storhästnoja" i Sverige. Alla behöver ju inte rida 170+ hästar... Nu äger jag ju själv en häst på 162 cm men rider gärna ponny.

I England t ex är det jättevanligt att vuxna rider (och tävlar) ponnyer, framför allt cobbar i ponnyhöjd. De har ju ett helt annat utbud på ridklasser där så du kan ju tävla med din ponny också. Så mer ponnyer åt folket :smirk:

Nejdå, du är inte ensam alls. Du kan räkna in hela arab-sverige (sisådär en 10 000 registrerade) också. De flesta araber rids av vuxna och de flesta araber ligger mellan 145 och 155 (vilket säkert går att mäta ner till ponnyhöjd med lite vilja ;)).

Carina på Silver Arabians

Jag rider fjording men varken lunkar eller är medelålders. Är snart 20 år och tävlar LA dressyr, med siktet inställt på fjord-sm nästa år och msv en vacker dag.

mumin skrev:
Jag rider fjording men varken lunkar eller är medelålders. Är snart 20 år och tävlar LA dressyr, med siktet inställt på fjord-sm nästa år och msv en vacker dag.
Vad hade jag fått det från att du var äldre än så? :o

Jag är 18 och har D-ponny. Jag är 160 och väger 50 kg,kommer inte växa mer så jag kommer kunna rida ponny hela livet :love:

Eftersom jag inte gillar att tävla tror jag inte nästa häst blir storhäst utan en till D-ponny.

Min lilla arab flicka trillade in i mitt liv för ett år sedan :D Då hade jag ändå varit uppe och vänt på stor häst när ponny tiden var slut.... men det är något speciellt med ponny....

Jag har bara ponnyer och hela min så kallade tävlingskarriär har varit med ponnyer. SM i körning, brukskörning och bruksridning, lätt A dressyr och lätt B hoppning (fast hoppningen var innan jag fyllde 18). Jag är ganska säker på att jag har har världens minsta svårklasshäst, 89 cm hög.

Jag och mina ponnyer har varit på clinics för internationella tränare, gjort uppvisningar och demonstrationer. Nu senast stoppade jag en ponny i släpet och drog iväg till Portugal, han hade några av de finaste lusitanohästarna som boxgrannar men det var ingen som skrattade för att han var liten.

Det går att utvecklas med alla hästar och bra arbete får respekt av dem som har vett att förstå sig på det (och det är ju såna människor man vill ska uppskatta en - de som inte bryr sig om att titta efter vad man håller på med utan bara ser vad som är konstigt kan man vara utan). Det händer inte ofta att någon frågar varför jag inte har stora hästar. Senaste gången var det en landslagsryttare i dressyr som (efter att ha sagt hur trevligt hon tyckte att hästarna gick) undrade varför jag la ner så mycket jobb på just shettisar. Det tog jag inte som någon förolämpning - hon visste hur mycket jobb som går åt för att få hästarna att gå som mina, och såg det väl ur tävlingsryttarens perspektiv, att man kanske skulle fått fram en trevlig tävlingshäst om man lade ner den mängden jobb på en stor häst.

Har en maxad d-ponny på 10 år och jag är 23 år. Ska prova på distans nästa år.

Jag är 27, 152 cm och 52 kilo. Jag rider inte just nu - men jag kommer alltid att rida ponny. Jag kan helt enkelt inte RIDA 170cm hästar - då åker jag häst.
Dessutom är jag ganska klen och kan inte tex hiva upp en sadle på en häst högre än ponymått,kliva upp utan pall osv.

Och skulle du ändå känna för att tävla får du faktiskt som överårig ryttare tävla upp till msv på din ponny fast bland stor hästarna även inom dom "vanliga" ridsportgrenarna.

Och om jag inte är helt fel ute så får du väl tävla western också, eller?
Om jag är fel ute på det här så hoppas jag någon är snäll och rättar mig.

Mvh
Camilla

Jag blir 30 år i slutet av februari, rider en mellanstor c-ponny. Är väl inget fel med att rida ponny bara för att man är över 18 år????:smirk: Kan tillägga att jag är 160 cm och väger just nu 57 kg....(blir bantning efter julen, ska ner till 50 kg....hehe...:devil: )

glöm det med att mogna

man skall ha en gyllene ålder!

Om UK, jag träffade en light designer kille i somras, en britt från södra England

Han är 10 år yngre än mig :eek: :-)

iallafall, han är helrolig och äger en fullblodtös som går i galoppen då

*Normala* människor (läs killar) har nakenfoton på brudar i sin kameramobil

Men han har sin häst i kameramobilen och vi satt utomhus en hel natt och tittade på henne och jag sade åh vad guuullig :)
Det tycker han med att hon är. Hon är jätteliten, jättegullig.

Så sade jag, men kom hit med henne, vet ja! Och starta henne här på vår nya Göteborgsbana!

och den lille snobben sade. Oh yeah, a friend of mine started his horse there, but he thought the track was shit.
Come to me instead!

Vilka krav han har va, skall det vara bra bana också :angel: :-)

Nope, sade jag, du får komma och säga hej till mig uppe i Umbria, jag skall titta på the Fell ponies, och så kan du följa med mig på Newcastle banan.

Längre än så har vi inte kommit angående häststorlekar än :D

Jag har fortfarande mitt D-ponnysto:love: . Jag har 19 nu och har haft henne sedan jag var 12. Jag kan abslout inte sälja henne. Har haft henne utlånad på foder ett år nu i och med att jag börjat plugga och flyttat men jag tar hem henne igen nu efter jul. Funderar lite på distansritt, vet itne riktigt vad som gäller där men som jag fattat det kan vuxna tävla ponnyer. Sen jag blev för gammal för att tävla henne har jag tränat ungefär som vanligt.. Några mindre tjejer ahr fått testa att tävla på henne. Men det vore kul att hitta nått som hon och jag kan tävla lite smått i tillsammans. TYcker det är kul att tävla lite, för skojs skull. Nästan roligast är att göra i ordning hästen lite extra och få den där lite extra spänningen som tävling ger. :)

Jeg er 23, men har d-ponni (fjording), og på stallen står det bare ponnier. (Takhøyden er faktisk så lav at det er ulovlig å ha hester der). Stalleieren er en voksen, men liten dame, og hun rir iblant welsh mountain-ponniene når de trenger litt korrigerende ridning. Ellers går det mest i d-ponnier (new forest og sportsponni), og de fleste rideskoleelevene er jo barn. Stalleieren og hennes datter på 15 rir Mounted games aktivt, og i Norge er det en del voksne ryttere som rir games. Det er veldig gøy, og ponniene pleier å elske det!
Er ponnien din innkjørt? Da kan du jo starte kjørestevner, det er spennende og fin trening.

Jag är 20 år, 170 cm och väger 60 kg, rider en liten D-ponnymärr som är 145 cm och ganska spenslig:) jag har ridit henne sen hon var nio, och nu är hon 21. Vi hoppar inte så mycket, men är ute på långritter och tränar AR och tornerspel. Visst, när man kommer från travaren på 170 cm känns hon liten, men jag känner mig inte för stor på henne.

bild på oss från i sommras:
http://hem.passagen.se/aremea/barbacka1.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 337
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar