Små vuxna/ponnys

S

shalooj

Är det bara jag som fortfarande rider på ponny?
Jag är 164 och väger kring 55 och har en ponny på 146 (kraftigt byggd)
Jag har haft henne i ca 3 år och hon är mitt allt. Jag skulle aldrig kunna sälja henne för någon anledning som att "jag är för stor, och vill kunna rida stor häst"..
Många som man berättar för att man fortfarande rider ponny fast man är 19 skrattar de bara och säger att man får köpa en större häst som man kan utvecklas på. Jag blir så ledsen då, men egentligen bryr jag mej inte!
För jag vill inte tävla (är ingen tävlingsmänniska direkt) och jag gillar mer ponnys (mycket för storleken) ;)

Men finns det ingenting som man kan göra med ponnys bara för att man är över 18 ..? Förutom att promenadrida i skog och träna lätt för ngn instruktör..

vad gör ni? Finns ni? Finns det någon som jag?
Känns som det bara är jag som är i min ålder som rider ponny fortfarande och medelålders som lunkar runt på fjordisar.

Ps..Isisar har jag inte räknat som ponnys) :smirk:

Sv: Små vuxna/ponnys

Om du tävlar bland storhästar (borde inte vara några problem för en d-ponny om det är låga klasser) kan du ju tävla. Du behöver ju inte heller nöja dig med att träna lätt, du kan ju träna mer seriöst också om du vill.

Det finns ju inga begränsningar på vad du och din ponny kan jobba med förutom att tävla. Ni kan ju träna på vilken nivå som helst. Många vuxna kör med sina ponnyer. Jag är själv liten och trivs bra med hästar i ponnystorlek, men just nu väger jag lite för mycket (jobbar dock på den saken).

Som liten och lätt vuxen har du många möjligheter att fortsätta med ponny långt upp i åren och kanske rida in/rida till. Den dagen du själv får barn som kanske vill rida är det guld värt att du kan rida ponny!

Jag ser fram emot att så småningom få ridande barnbarn och då kan jag garantera att jag kommer se till att de får egen ponny oavsett vad deras föräldrar säger :devil:

Jag är över 40 och rider min D-ponny arabkorsning och mina två russ,B-ponnyn. Jag är 155 cm och väger ca 55 kg.
Jag tävlar i Distans, där får du tävla ponny om du är över 18 år och du kommer samtidigt ut i naturen. Och träffar många härliga människor:love:

Jag rider ponny, och är 28... har aldrig slutat med ponnisar efter att jag fyllde 18... Är dock lite längre, 1,70 och väger kring 58... Har en maxad C ponny , kraftig dam, coh en övervuxen maffig ponnyherre på 1,50 (räknar honom dock som ponny, eftersom han är en tvättäkta sådan)... :) jag ser ingen orsak att byta till stor häst för att utvecklas, har ridit dressyr på mina ponnisar bland storhästar o tom placerat mig (aldrig fått höra att jag ser opropotionerlig ut)... fast vi har ju inte gångarterna på våran sida när man står emot halvblod med dressyrstam:rofl: ... Vi ska väl oxå ge oss på distans lite nu i vår...
Har även en stor varmblodsherre hemma, men upplever honom som rysligt hög (hela 1,60 över jorden, uschia), fast man kanske vänjer sig...

shalooj skrev:
Men finns det ingenting som man kan göra med ponnys bara för att man är över 18 ..? Förutom att promenadrida i skog och träna lätt för ngn instruktör..

Jodå, du kan tävla distans!! Där får du vara över 18 år och tävla ponny, eftersom ponnyer och stora hästar tävlar i samma klass, på lika villkor!

jag är 20 snart 21 år och rider ponny, får snart hem min nya lilla Munsboro Monroe, hon är 144cm och jag är 163cm.
Hon bli 6 nu i vår och då blir det ut och hoppa ungponnyklasser :)

shalooj skrev:
:

Träna lätt?? Man kan väl träna på vilken nivå man vill??
Jag har tänkt att starta Monroe bland stora hästar när hon bli äldre, ska tävla både dressyr hoppningoch fälttävlan :)

nädå du ör inte ensam=)
har en maxad d-ponny som jag båder tränar och tävlar. Tävlar mot stora hästar då, har gått riktigt bra:D

Hallå där! Jag är 30 år äldre än dig och rider fortfarande ponny! Min NF är också 146 och hon är precis lagom i storlek till mig som är 158 cm. Det är alldeles för hög fallhöjd på halvblod...
//marti

Jag är 28 år, 163 cm lång och har varit helt insnöad på ponny tidigare. Har inte ansett mig för stor på D-ponny, utan snarare alldeles för liten på stor häst. När jag köpte häst blev det en liten, 155 cm, men givetvis en ponnykorsning! :love: Tyckte att han var precis lagom stor, men ridläraren tjatade hela tiden om min sits. Nu rider jag en häst som är ungefär lika hög som mig själv, och för första gången nånsin får jag nu beröm för min sits! Det ÄR faktiskt lättare att sitta bra och inverka på en häst som är lagom stor, även om jag tidigare varit övertygad om att små hästar är lättare.

Men vill du rida ponny ska du självklart göra det! Vad andra säger spelar väl ingen roll! Det är superkul att rida ponny, men vill man verkligen utveckla sin ridning är det nog bäst att rida något större. Det beror ju helt och hållet på vilka mål/krav man har.

Jag rider min tinker på ca 1,36-1,38 och jag är 1,74:o och väger 60kg.
Men hade han inte varit grov som han är så hade jag troligen inte ridit honom så mycket som jag gör...
Då skulle det nog kännas vingligt.

Jag är bara 158 cm.

Huvudsaken är väl att man inte har knäna under hakan, alternativt att benen släpar efter marken, skänkeln bör väl ligga hyfsat bra också så man inte måste skänkla under magen :-)

D-ponny/Liten häst upp till 158 cm tror jag passar mig. Det är inte så mycket höjden väl uppe på dem, utan nu är det bekvämare att borsta/rykta dem och sadla dem om jag iallafall kan se över dem precis - ergonomiska hästar :-)

En på skrämmande 170 + kan vara väldigt lätt/lättriden, andra väldigt tungridna

Fell ponyn jag vill prova, den rasen är inte mer än 140 cm något. Därför jag vill träffa dessa live utöver känna på om de är böjliga osv. De kanske visar sig vara för korta för mig, för att jag skall trivas. Eller så kan deras naturliga kroppsform visa sig kompensera bort den korta höjden. Muskelmassan på dessa är enorm nämligen - det är mycket friser i dem. Starka i psyket är de också, och av de till salu jag tittat på i UK har ägarna skrivit - Kan bli stark, inget för nybörjaren, om en del individer då.
Och det tror jag på med den muskelmassan och tyngden de besitter, så även om de bara är 140 cm men är hingst och drar iväg har man nog inte mycket att komma med. En spark skulle jag heller inte vilja ta av dem.

De ser iallafall lagom korta ut att lägga på sadeln på.

Jag är så gammal också att mossa växer på mig, men de tvingar mig faktiskt att visa leg på systemet varje gång - jag misstänker att det är för att jag är så kort och ingen tror att korta personer kan vara över 18 år. :-)

Varfor bekymra dig, du har ju inget problem, du gillar din hast och du ar nojd med det du har. sluta lyssna pa dummheter och lyssna pa dig sjalv..

Att tavla ar inte samma sak som att utvecklas, utvecklas gor man med sin hast,, och egentligen spelar det ingen roll om det ar ar en liten shettis, fet fjording el dressys fjolla hast, bara man far utvecklas pa det satt man vill.

Jag är 27 år och rider min D-ponny som är 145 hög och hon är 6 år gammal och jag tränar själv ganska lätt med henne. Jag har haft henne i snart 2 år och jag tycker att man ska rida ponnier så länge man kan och att man inte känner sig alldeles förstor för dem, jag har fått bara höra positiva saker när jag rider min ponny eftersom jag är endast 1.50 och är precis lagom lång för henne och jag skulle aldrig byta från ponny till stor häst för det är 100 gånger roligare att rida ponny efersom de är mer personligare tycker jag iallafall :rofl:

Jag hade kvar min ponny fast jag fyllt 18. Jag hade honom aldrig för att tävla utan för att jag tyckte om honom. Jag var med på klubbtävlingar i dressyr (ponny och häst i samma klass) med honom både före och efter jag fyllt 18. Vi tränade precis likadant hela tiden, jag tänkte aldrig på honom som en ponny som måste säljas då jag blev 18 år. Jag var lite för lång för honom men absolut inte för tung och sista åren strosade vi bara omkring då mitt intresse för ridning sjönk.

Jag ser ingen anledning till att inte ha kvar sin ponny och fortsätta rida som vanligt om det inte är tävling man vill hålla på med.

Jag är frälst på två saker (eller egentligen fler men när vi är inne på ämnet..) Nordsvenskar (finns inget bättre) och ponny, jag är inte stor och trivs bäst i det pluttiga formatet.
Nu har jag aldrig haft något till övers för varken tävling eller annat strunt som innebär att man använder hästen för ridningen och inte rider för hästens skull -hade jag vart av en annan natur, lite av det mer sadistiska slaget, som inte bryr sig om en älskad häst så pass mycket så att jag låter den stanna även när jag fyllde 18 (för ett par år sedan). Hade det kanske vart annorlunda.

shalooj skrev:
vad gör ni? Finns ni? Finns det någon som jag?
Känns som det bara är jag som är i min ålder som rider ponny fortfarande och medelålders som lunkar runt på fjordisar.

Ps..Isisar har jag inte räknat som ponnys) :smirk:

Vad räknas en fjording under 148 till då?
Om man inte är medleålders och bara lufsar i skogen, eller det kanske bara är det dom duger till? ;)

Äh, hur som helst är själv 27 snart 28 år, 158 cm lång och rider på våra fjordingar i varierande åldrar.

Gör lite diverse med hästarna, har haft några låga år men börjar komma igång igen nu.
Har tävlat och tränat förr.
Tänkte försöka komma i gång med lite tävlingar nu igen med mitt nya sto, både ridning och körning.

Hon är hur som helst 143 cm i alla fall var hon det på premieringen i somras.

Jag (22 år, 173 cm, 60 kg) rider Polarens (22 år, 162 cm, 50 kg) C-ponny (New Forest, 136 cm, 360 kg).. helt utan problem..

Jag på polarens ponnyn
{0EE0E29B-D851-4074-B05F-65F349272314}.jpg

Min polare på sin ponny (samma ponny dvs)
{D0C05E4A-CD18-4750-A803-77210C80672C}.jpg

när jag köper ponny ;) själv så blir det nog en D-ponny-valack.. New Forest såklart, för ponnysan är juh såå charmig..

Haha tråden kunde lika gärna vara skriven av mig :)

Har också en d-ponny och jag skulle aldrig sälja henne. Har haft henne i 4,5 år och vi trivs kanonbra tillsammans. Tränar en del för instruktör, både hoppning och dressyr och är med på en del clear rounder. Eftersom jag inte tävlar på någon högre nivå så känns det onödigt att sälja bara för att man råkar vara över 18.

Så visst finns det fler än du som rider ponny :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 337
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar