Små raser får få valpar ?men ännu mindre raser får fler?

hollypolly

Trådstartare
Jag vet att små hundraser får färre valpar än stora men gällande småhundar verkar exempelvis chihuahua få större kullar än pudel.
Jag följer en valpsida och där har det flertalet gånger varit chihuahua och andra miniraser som får uppåt 6 valpar men tex pudeln ofta bara 2 eller 3.
Varför är det så?
Jag nämnde bara några rasexempel ,har sett det på fler raser där en miniras fått betydligt fler än en liten ras.

Kullstorlek är till viss del beroende på ärftlighet.
Teoretiskt resonemang från min sida: i små raser med valpningsproblem riktas avelsurvalet mot tikar med lättare valpningar. Små valpar är lättare att få ut. Många valpar i en kull -> små valpar. Detta till en viss gräns självklart.
Exempel på ärftlighet: i min ras finns det linjer där tikarna får 6-8 valpar per kull. "Mina" linjer får generellt 2-5, oftast 3 eller 4.

Kullstorlek är till viss del beroende på ärftlighet.
Teoretiskt resonemang från min sida: i små raser med valpningsproblem riktas avelsurvalet mot tikar med lättare valpningar. Små valpar är lättare att få ut. Många valpar i en kull -> små valpar. Detta till en viss gräns självklart.
Exempel på ärftlighet: i min ras finns det linjer där tikarna får 6-8 valpar per kull. "Mina" linjer får generellt 2-5, oftast 3 eller 4.

Intressant!

Mina första Papillon var mor och dotter.
Morsan fick innan vi fick henne tre kullar. Det blev 3, 3 och 1 valp.
Dottern fick 2 kullar innan vi fick henne. Hon fick 5 och 6 st(ovanligt många för rasen).

Mina andra pappisar har fått 3-4 st per kull. De var själva mindre än de första hundarna.

Så det bästa är att de får många valpar så att dom är små när de föds ?
Inom vissa raser verkar ju dock de allra flesta få små kullar medans i andra raser verkar det vanligare att de får flera valpar ?

Så det bästa är att de får många valpar så att dom är små när de föds ?
Inom vissa raser verkar ju dock de allra flesta få små kullar medans i andra raser verkar det vanligare att de får flera valpar ?
Små valpar är ju rimligen lättare att få ut än stora, men FÖR många blir ju självklart inte bra det heller. Balans är bäst :)
Det du skriver om rasernas olika kullstorlekar pekar ju också på att ärftlighet spelar roll. Viktigt är dock att väga in att alla valpar inte överlever, och att kullstorleken därför kan se mindre ut än den egentligen är.

Intressant!

Mina första Papillon var mor och dotter.
Morsan fick innan vi fick henne tre kullar. Det blev 3, 3 och 1 valp.
Dottern fick 2 kullar innan vi fick henne. Hon fick 5 och 6 st(ovanligt många för rasen).

Mina andra pappisar har fått 3-4 st per kull. De var själva mindre än de första hundarna.
Pappans genetik är ju minst lika viktig ;) Och så fler led bakåt än mor och dotter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 425
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar