Små kallblodstravare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Hej

Tänkte höra med er angående små kallblodstravare, hur många finns det som springer ute på banorna?
Finns det någon chans att "få fart på" en mindre modell av dem?
Hur mycket tycker ni storleken spelar in?

Med små menar jag från 1.35 - 1.45 i mankhöjd.

Jag har nämligen precis köpt en 3 åring som bara är kring 1.38 - 1.40 i mankhöjd som jag funderar på att kvala, han rör sig helt korrekt, älskar att springa och går som ett skållat troll :D
det lilla jag snabbjobbat honom. Han grundtränas just nu, men jag skulle vilja kvala honom till sommaren/ nästa höst.

Skulle egentligen ha honom som ridponny till mig själv, men ju mer jag kör honom, desto mer vill jag testa kvala :)

Så vad vet ni om små mini kallblodingar?

mvh/ A

Sv: Små kallblodstravare?

Minisilver har jag för mig var/är en c-ponny och sprang in
ca 650 000 kr.

Min egen är 148 och har sprungit in 230 000 kr.

Hej och tack för ditt svar!

Är det du som äger örängs juvel? Himla fin och trevlig häst! Har sett er ute på banan några gånger när jag bodde i Piteå.

Jag får köra på och känna hur han känns framåt vårkanten helt enkelt. Hittills är han kanon, just för att han VILL framåt och tycker det är så roligt.

Jag har en annan kallbloding som har alla yttre förutsättningar, men som inte har samma vilja och glädje i att springa som Faxe. Skall dock försöka starta honom nästa år också för att se om han kommer igång.

:banana: det vet du väl att storleken har ingen betydelse..i trav har den inte det i alla fall. Sweet as candy 148 cm över havet. kanon häst! Minisilver 138 cm över havet har jag för mig, Legolas var väl heller ingen jätte, inte copiad heller.
Min gubbe säger att småväxta hästar ofta har ett väldigt effektivt rörelseschema.
Titta på världens snabbaste russ, Anette Lorentzon hade den väl? 1.39 ( osäker på om det var 40 eller 39) liten men kusligt snabb i hovarna. Så lycka till med din lilla, är bara skallen den rätta så är storleken betydelselös..tycker i alla fall jag!

Sweet as candy 148 cm över havet. kanon häst!

oj ä hon så liten :eek: jag har kört en avkomma till henne å jag tyckte hon va rätt liten (trots nästan 160 cm :p ) för å va en supergill-are (brukar va GIGANTER).. de smäckra kanske kom ifrån mamman då :)

Den uppfattningen har jag oxå fått.
Med större hästar så är ju risken stor att de blir tunga och inte orkar sig själva, när farterna blir högre. Mindre hästar får ju oxå mindre vikt att bära så att säga, där med (överlag) mindre risk för skador.
Större hästar kan ju också ha andra problem så som att inte få plats i volten, inte klara snabba tempoväxlingar mm.
Men med mindre hästar är det svårare att hitta utrustning som passar.;) :p

*knapplån*

Tack för era svar! Då ska jag köra på, det känns oerhört inspirerande just nu. trots storm, regn och elände :d

Gullan Fax är inte heller stor i växten precis, men ruskigt snabb! Trist att hon blev tvungen att sluta tävla, men hon verkar trivas med mammalivet just nu =)

min ena dam är inte särskilt stor .. (ca147 nånting) hon har gått bra både för sulky och i monté. Så jag tror mer att det sitter i huvudet på dom!

Tänk bara på russet Raider! Han gick ju kallblodstider!! :bow: :D

Nu vet jag inte exakt hur många cm hon är men Guli Viva är då allt annat än en stor märr tycker jag, hon har gjort en break från banan och är betäckt nu, kanske kommer tillbaka sen?

K.a.non, 1.40cm över manken.. Han tar sina pengar iaf!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka