Små funderingar..

Nej det tror jag inte men jag vet att dessa män har företagets ägares förtroende och det är det enda som verkligen gäller. Ägarna väljer styrelse, samma sak i ett parti, medlemmarna väljer styrelse.

se i stället till så att det finns kompetenta kvinnor och lär dem få ägarnas / medlemmarnas förtroende så.....
Jaha, så problemet är alltså att det inte finns tillräckligt kompetenta kvinnor?

Jaha, så problemet är alltså att det inte finns tillräckligt kompetenta kvinnor?

Och skulle det vara så är det än viktigare att vi positivt särbehandlar kvinnor som vill utbilda sig och förkovra sig på området. Man flyttar liksom bara "kvoteringssteget" ett steg bakåt. Nånstans måste vi riva strukturen som upprätthåller ojämlikheten!

I uppdraget att välja en styrelse kan det mycket väl finnas lagstadgade krav om hur den ska utformas eller inte får utformas.

Om man säger att man är feminist men inte är beredd att göra något åt det som ger ojämlikheterna är det inte särskilt trovärdigt. Om andra principer än jämlikhet alltid är viktigare, då är man inte feminist.

Problemet är väl istället att det råder brist på kvinnor som har ägarnas / medlemmarnas förtroende.
Då kompetens kommer med utövande så.. eftersom vi har så få kvinnor i styrelserna så..

Och skulle det vara så är det än viktigare att vi positivt särbehandlar kvinnor som vill utbilda sig och förkovra sig på området. Man flyttar liksom bara "kvoteringssteget" ett steg bakåt. Nånstans måste vi riva strukturen som upprätthåller ojämlikheten!

I uppdraget att välja en styrelse kan det mycket väl finnas lagstadgade krav om hur den ska utformas eller inte får utformas.

Om man säger att man är feminist men inte är beredd att göra något åt det som ger ojämlikheterna är det inte särskilt trovärdigt. Om andra principer än jämlikhet alltid är viktigare, då är man inte feminist.

Så det ska finnas en lag som säger att minst XX% av en styrelse/partiledning ska bestå av kvinnor?

Det enda krav man enligt mig ska få ställa är att styrelsen har medlemmarnas/ägarnas förtroende. Själva valet regleras ju enligt lag o stadgar så där är väl allt klart...

Och särbehandling av en grupp, ger i alla fall mig dålig smak i munnen, vare sig det är negativ eller positiv. För samtidigt som en grupp skulle få förtur så skulle ju en annan få stryka på foten oberoende av individens kompetens eller lämplighet.

Så det ska finnas en lag som säger att minst XX% av en styrelse/partiledning ska bestå av kvinnor?

Det enda krav man enligt mig ska få ställa är att styrelsen har medlemmarnas/ägarnas förtroende. Själva valet regleras ju enligt lag o stadgar så där är väl allt klart...

Och särbehandling av en grupp, ger i alla fall mig dålig smak i munnen, vare sig det är negativ eller positiv. För samtidigt som en grupp skulle få förtur så skulle ju en annan få stryka på foten oberoende av individens kompetens eller lämplighet.

Precis, de män som blir positivt särbehandlade av strukturerna idag skulle bli något mindre positivt särbehandlade.

Om man inte ser och förstår den strukturella särbehandlingen som finns idag är man blind.

Precis, de män som blir positivt särbehandlade av strukturerna idag skulle bli något mindre positivt särbehandlade.

Om man inte ser och förstår den strukturella särbehandlingen som finns idag är man blind.

Då är det alltså klart att du anser att myndigheterna ska besluta över ex politiska partiers styrelsesammansättning?

Jag är fullt på det klara med att situationen idag är uppbyggd så att män har fördelar vad det gäller karriär och förtroendeposter.
Men jag hävdar att det är endast genom att skaffa sig förtroende man ska få en förtroendepost, inte hur apparaten mellan benen är konstruerad.

Hävdar du på allvar att könet inte cv;t ska avgöra vid tillsättandet av ex en veterinär? Eller att killen ska ha förtur in på sjuksköterskeutbildningen bara för att vi vill ha fler manliga sjuksköterskor?

För det är ju vad din inställning skulle leda till.

Jag är fullt på det klara med att situationen idag är uppbyggd så att män har fördelar vad det gäller karriär och förtroendeposter.
Men jag hävdar att det är endast genom att skaffa sig förtroende man ska få en förtroendepost, inte hur apparaten mellan benen är konstruerad.

Problemet är att vi uppfostras till att tolka män som mer förtroendeingivande än kvinnor.

Hur en ser ut mellan benen har för övrigt inget med ens könsidentitet att göra.

Hävdar du på allvar att könet inte cv;t ska avgöra vid tillsättandet av ex en veterinär? Eller att killen ska ha förtur in på sjuksköterskeutbildningen bara för att vi vill ha fler manliga sjuksköterskor?

För det är ju vad din inställning skulle leda till.

Så är det redan idag. Könet avgör. Efternamnet avgör. För att bryta dödläget kan positiv särbehandling användas temporärt.

Problemet är att vi uppfostras till att tolka män som mer förtroendeingivande än kvinnor.

Hur en ser ut mellan benen har för övrigt inget med ens könsidentitet att göra.

Och vem, rent statistiskt sett uppfostrar våra unga? Män eller kvinnor?
Börja där, uppfostra nästa generation att värdera människor utifrån deras kompetens och inte deras könstillhörighet.
För vad säger egentligen positiv särbehandling? jo att de som erhåller positiv särbehandling inte duger lika bra alltså...

Och hur skaffar man sig förtroende?
Genom utbildning, genom att ta ansvar och genom att ställa upp för partiet eller företaget utöver vad som är normalt.
Om en individ uteblir, inte levererar oavsett orsak så, på sikt förstör han eller hon det förtroendekapital man har.

Så är det redan idag. Könet avgör. Efternamnet avgör. För att bryta dödläget kan positiv särbehandling användas temporärt.

Att införa positiv och negativ (det är ju samma mynt fast dess olika sidor) så öppnar du pandorras ask. För hur tror de de förfördelade reagerar.

Kalle kom inte in på läkarkursen, inte för att han hade sämre betyg utan för att han hade snopp.......

och vad det gör på sikt med kvaliteten om inde den bäst lämpade får jobbet utan den med rätt kön..

Precis. Jag vill inte få uppdraget för att jag är man, utan för att jag är mest lämpad. Alltså suger dagens positiva särbehandling hårt.
Så du har en negativ särbehandling gentemot kvinnor, eftersom fler höga politiker är män, jag trodde det berodde på att väljarna ville ha det så

Det räcker alltså? Vad beror det på att det är mest män i toppen då, menar du?
Genom utbildning, genom att ta ansvar och genom att ställa upp för partiet eller företaget utöver vad som är normalt.
Om en individ uteblir, inte levererar oavsett orsak så, på sikt förstör han eller hon det förtroendekapital man har.

och att de som står för uppfostran uppfostrar barnen till jämlikhet ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar