Små fruktträd?

Jo, det är sant förstås. Är mycket för att odla saker själv från fröer och annat. Har lyckats få en annans att ta sig, men det är något med träden jag gillar.
Det låter jätteroligt.
Nu blev jag inspirerad själv. :) Jag har hittills inte sått egna fruktträd.
Har för mig att avocado, apelsin, citron har hyfsade odds att ta sig.

Jag plockar ju för övrigt mycket fröer från min egen trädgård och drar upp nya plantor.
Vissa enklare och en del svårare. Mycket självsår sig också.
Brukar även ta frön från tomater och andra grönsaker.

Det låter jätteroligt.
Nu blev jag inspirerad själv. :) Jag har hittills inte sått egna fruktträd.
Har för mig att avocado, apelsin, citron har hyfsade odds att ta sig.

Jag plockar ju för övrigt mycket fröer från min egen trädgård och drar upp nya plantor.
Vissa enklare och en del svårare. Mycket självsår sig också.
Brukar även ta frön från tomater och andra grönsaker.
Jag har några apelsinträd, något blodapelsin och nu försöker jag med citron. Annanasen var riktigt spännande, trodde inte den skulle ta sig men peppar, peppar. Funderar på om jag ska prova clementiner också. Tycker citrusträdens blad luktar så gott. :love::love:

Jag har några apelsinträd, något blodapelsin och nu försöker jag med citron. Annanasen var riktigt spännande, trodde inte den skulle ta sig men peppar, peppar. Funderar på om jag ska prova clementiner också. Tycker citrusträdens blad luktar så gott. :love::love:

Växer det även frukt på dina träd? :o:)

Tyvärr inte, men det kanske skulle göra det om man hade odlat dom rätt. För mig duger de som de är. :)
Blommar dom?
I sådana fall kan blommorna utvecklas till frukt som hos vilket fruktträd som helst.
Men dom behöver troligen hjälp med pollinering.
Skulle tro att dom blommar alldeles för tidigt i vårt klimat, innan humlor och bin vaknar.
Eller också är det på grund av att du har dom inomhus så inga insekter kommer in naturligt.
Jag vet att man kan hjälpa växten med pollinering, men jag vet inte hur man gör med citrusträd.
Kanske går att googla?

Blommar dom?
I sådana fall kan blommorna utvecklas till frukt som hos vilket fruktträd som helst.
Men dom behöver troligen hjälp med pollinering.
Skulle tro att dom blommar alldeles för tidigt i vårt klimat, innan humlor och bin vaknar.
Eller också är det på grund av att du har dom inomhus så inga insekter kommer in naturligt.
Jag vet att man kan hjälpa växten med pollinering, men jag vet inte hur man gör med citrusträd.
Kanske går att googla?
Nope, inte sett blommor på dom, för mig räcker det med bladen. :)

+ @Vallmo
Det är kul att peta ner frö/kärnor och se om något tittar upp! :D
Blodapelsiner har jag med, 3st! ^^ Även ett litet (50cm högt kanske) litchieträd som är 8-9år, några granatäppleplantor, två cherimoya och chili! ^^ Har haft kumquat och papaya som tyvärr dog av någon anledning.. :( Rambutan och avokado lyckas jag aldrig få plantor av.. :p

Sry ts för sidospår av din tråd..

+ @Vallmo
Blodapelsiner har jag med, 3st! ^^ Även ett litet (50cm högt kanske) litchieträd som är 8-9år, några granatäppleplantor, två cherimoya och chili! ^^ Har haft kumquat och papaya som tyvärr dog av någon anledning.. :( Rambutan och avokado lyckas jag aldrig få plantor av.. :p

Oh granatäpple? Det har jag inte ens tänk på att man kan peta ner. Nästan värt att prova nån gång. :D

+ @Vallmo

Bara roligt att läsa! :D

Oftast brukar man ympa på olika grundstammar men en del sorter kan gå att föröka via sticklingar. Kostar ju inget att prova, ta ett antal så kanske någon lyckas ta sig :)

Sen kan det vara så att trädet din farmor har är ympat på en svagväxande stam så att din stickling växer betydligt starkare än hennes.
Ähum....:o

Fruktträd och rosoer är ympade på grundstam. Orsaken är att det behövs olika egenskaper för rot och fruktbärande del.

Det behövs en stabil, stark och framförallt härdig rotdel och det har man "avlat fram". En del tar fram egna grundstammar från egna äppelträd genom att gro kärnor(fröna är sannolikt inte samma sort som på trädet, det är korsat med något annat) Växtförädlare har odlat fram olika fruktsorter som man ympar på grundstammen. Nackdelen med att göra egna är att man inte har en aning om man får en starkväxande, normal eller svagväxande.

Att ympa är en konst men inte är speciellt svårt att lära sig. En del tar sig. andra är det lögn i helvete att få till... Lite lotteri är det.

Vill man ympa in en sort på ett annat träd så är det nu man ska ta ympris. Dvs friska årsskott från det träd man vill ha. Trädet ska vara i vila när kvistarna tas.
Kvistarna lindas in i fuktigt tidningspapper eller tyg och läggs i jordkällare eller kylskåp.

När bladen på fruktträden börjat slå ut rejält ympar man. På befintliga träd eller på grundstammar. Det går att få tag i grundstammar och de kostar typ 30 spänn. Billigt för att "göra" ett eget äppelträd . :)

Edit - äsch ser att jag är tvåa på bollen....

Rotäkta träd har en del fördelar men med äpple är det inte så lätt (dock inte omöjligt) att få sticklingar att rota sig. I England har Hugh Ermen (dog för något år sedan) hållit på med det och jag har för mig att försök gjorts på Balsgård utanför Kristianstad eller om det var i Alnarp. Jag har aldrig försökt själv.

Rotäkta träd har en del fördelar men med äpple är det inte så lätt (dock inte omöjligt) att få sticklingar att rota sig. I England har Hugh Ermen (dog för något år sedan) hållit på med det och jag har för mig att försök gjorts på Balsgård utanför Kristianstad eller om det var i Alnarp. Jag har aldrig försökt själv.
Jag bor i zon IV så för egen del skulle det nog begränsa urvalet av sorter rätt rejält? Det behövs härdigare grundstam.

Detta med träd är en hel - men kul - vetenskap :up:

Jag bor i zon IV så för egen del skulle det nog begränsa urvalet av sorter rätt rejält? Det behövs härdigare grundstam.

Detta med träd är en hel - men kul - vetenskap :up:
Som jag förstått blir de rotäkta ofta härdigare. Men det är nog inte för vem som helst, sökte på internet och hittade ett examensarbete och han lyckade bara sticklingsföröka grundstammar, ingen ädelstam tog sig.

Om äpplen kan det vara värt att kika på de äldre sorterna också, jag trodde jag tappat smaksinnet för de äpplen man köper smakar inte alls så bra som jag mindes. Mycket beror nog på att de skördas för tidigt men nu när vi har egna äppleträd av ett antal gamla sorter kan jag inte säga annat än att de smakar himmelskt. Hållbarhet och annat kanske det kan vara lite si och så med men smaken den är något alldeles extra hos många av de gamla klassikerna.

Apropå äldre sorter: det finns några genbanker för äldre sorter runt om i Sverige, där kan man få tag äpple, päron och i viss mån stenfruktsorter som inte går att få tag på i "vanliga" handelsträdgårdar.

Julita i Sörmland är den genbanken som ligger närmast mig, jag har faktiskt varit på äppelkurser där (beskärning och ympning) för ett antal år sedan.

Där finns färdiga träd i olika åldrar, av äldre och svårhittade sorter att köpa, ympris, och så kan man beställa färdiga träd med valfri (nästan) sort ur genbanken.
Men beställer man träd, så får man vänta, ympen måste hinna ta sig...

http://www.nordiskamuseet.se/samlingar/om-samlingarna/levande-samlingar

http://www.slu.se/sv/centrumbildnin...-vegetativt-forokade-vaxter/klonarkiv/julita/

I vår trädgård, på en gård som finns omnämnd redan 1359, så försöker jag komplettera de fruktträd som finns, med fler, av intressanta gamla sorter.

Sedan är jag lite insnöad på gammaldags rosor också. Där finns det lite större möjligheter att odla buskar inom vissa sortgrupper som rotäkta.
Vissa sorter är extremt lätta att föröka med sticklingar, man kan ta lagom mogna skott, och bara sätta i jord...

Fruktträd och rosor är kul, synd att man inte kan ha allt man egentligen vill ha i trädgården, och att de där hästarna och fåren tar en massa tid...

+ @Vallmo

Ska absolut prova.
Ähum....:o

Fruktträd och rosoer är ympade på grundstam. Orsaken är att det behövs olika egenskaper för rot och fruktbärande del.

Det behövs en stabil, stark och framförallt härdig rotdel och det har man "avlat fram". En del tar fram egna grundstammar från egna äppelträd genom att gro kärnor(fröna är sannolikt inte samma sort som på trädet, det är korsat med något annat) Växtförädlare har odlat fram olika fruktsorter som man ympar på grundstammen. Nackdelen med att göra egna är att man inte har en aning om man får en starkväxande, normal eller svagväxande.

Att ympa är en konst men inte är speciellt svårt att lära sig. En del tar sig. andra är det lögn i helvete att få till... Lite lotteri är det.

Vill man ympa in en sort på ett annat träd så är det nu man ska ta ympris. Dvs friska årsskott från det träd man vill ha. Trädet ska vara i vila när kvistarna tas.
Kvistarna lindas in i fuktigt tidningspapper eller tyg och läggs i jordkällare eller kylskåp.

När bladen på fruktträden börjat slå ut rejält ympar man. På befintliga träd eller på grundstammar. Det går att få tag i grundstammar och de kostar typ 30 spänn. Billigt för att "göra" ett eget äppelträd . :)

Edit - äsch ser att jag är tvåa på bollen....

....men det var väldigt intressanta saker du skrev. :bow:
Ännu några saker att lägga till i ide-banken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 174
Senast: Jadzia
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar