Åh vilket bra inlägg - och vi har tänkt typ likadant!
Just det där angående rummen är jag också inne på, vi har t.o.m nästan samma teman verkar det som, vi har ett medelhavsrum vid entrén med rabatt där rosor och lavendel kommer vara dominerande, där går färgskalan i vitt, gult och blått. Till våren kommer jag ha påskliljor och krokus i rabatten, så även där kommer färgerna vara gult/blått.
Nästa rum blir fruktdelen med lite mer vildvuxen gräsmatta/äng, där vi hade tänkt ha ett fikabord för två i mitten. Det blir 4-6 fruktträd (äpple, päron, plommon), dessa ska sättas i en rektangel för att bilda ett mysigt rum som kan erbjuda skugga soliga dagar.
Längre upp i trädgården/på baksidan blir det mer buskar och små träd, vi har även sågat ner en gigantisk hägg som höll på att ramla, av de stammarna som blir kvar ska vi göra ett gigantiskt matbord med en träskiva på (bilder kommer!). Det är främst denna delen som jag behöver hjälp att inreda då den är stor och svårplanerad och ganska kuperad (ligger i en slänt).
Vid den nya infarten kommer vi plantera ytterligare ett körsbärsträd, det står redan ett gammalt uppvuxet precis där man kör in. Jag tror det kommer bli en väldigt fin inramning när man kör in. Eventuellt blir det även en järngrind där, så att inte hunden kan springa ut på gatan.
Längs med muren funderar jag på att sätta kaprifol som någon föreslog, och ev nån mer marktäckande. Helst skulle jag vilja gräva upp slänten som lutar upp mot muren för att sätta lökar där. Murgröna tror jag också hade passat fint.
I odlingsrummet finns redan björnbär och hallon, samt en odlingslåda. I odlingslådan ska det dels bli örter och sen funderar jag på att sätta morötter och andra primörer i den andra halvan.
Den sista delen av tomten får bli gräsmatta, det står redan ett fint kastanjeträd i mitten men i övrigt ska vi lämna den sidan öppen.
Visa gärna bilder på er trädgård, vore superkul o se!