Små barn som går på tårna?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Norrlänning

Trådstartare
Mötte en bekant flyktigt en dag på affären.
H*n hade med sej sitt barn.
Jag såg inget själv utan h*n sa själv att barnet var en "tågångare" om jag inte minns fel:confused:

Då tittade jag på barnet och såg att det då stod på tårna.

Är det någon som har eller vet om nåt barn som oxå gör så?
Vad beror det på?
Är det något som alltid kommer att vara så?

Jag ville inte fråga föräldern då vi stod på affären och vi bara möttes som hastigast.
Det är ingen jag annars har kontakt med.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Hur gammalt är barnet?

Den vanligaste orsaken till "tågång" hos små barn är ärftlig.

När man vid BVC-kontroller hittar ett barn som går på tå utreder man noggrannt så det inte finns någon bakomliggande neurologisk skada (tex lindrig cerebral pares) , ovanlig muskelsjukdom eller för kort hälsena.

Kan man utesluta ovanstående så är ändå tågången en markör för att utvecklingen är försenad. Ofta finns även en försening av tal- och språkutveckling. Det är tex vanligare med tågångare inom gruppen autistiska barn, men alla tågångare är förstås inte autistiska.

De flesta tågångare KAN gå på hälarna men VILL inte, det är naturligare för dem att gå på tårna.

Sjukgymnastik och träning med positiv feedback (tex skor som piper när man sätter i hälen) har delvis effekt.

Fast allra vanligast är att det försvinner av sig självt innan skolåldern.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Min lillebror gick på tårna när han var liten, men han slutade efter några år..vet inte bvarför men det var ju bra att han slutade.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Silverkedjan skrev:
Hur gammalt är barnet?

Den vanligaste orsaken till "tågång" hos små barn är ärftlig.

När man vid BVC-kontroller hittar ett barn som går på tå utreder man noggrannt så det inte finns någon bakomliggande neurologisk skada (tex lindrig cerebral pares) , ovanlig muskelsjukdom eller för kort hälsena.

Kan man utesluta ovanstående så är ändå tågången en markör för att utvecklingen är försenad. Ofta finns även en försening av tal- och språkutveckling. Det är tex vanligare med tågångare inom gruppen autistiska barn, men alla tågångare är förstås inte autistiska.

De flesta tågångare KAN gå på hälarna men VILL inte, det är naturligare för dem att gå på tårna.

Sjukgymnastik och träning med positiv feedback (tex skor som piper när man sätter i hälen) har delvis effekt.

Fast allra vanligast är att det försvinner av sig självt innan skolåldern.

Intressant! Min man gick på tårna som liten och även om han inte har någon skada så är han född för tidigt av en äldre mor så läkarna var oroliga innan födseln...men aldrig att vi hört något om att han testades (1960-talets England...).
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

*kl*

Min älsta gosse var ett tåbarn. Utreddes och man hittade inte orsaken till det. På BVC sa man bara åt oss att påminna honom att gå på hela foten.
Då han heter Tobias började vi säga "Tåbias" varje gång han trippade på tå. Var inte speciellt populärt :o
Vid sex sju års ålder slutade han med det. Har aldrig haft talsvårigheter men lite jobbigt de första åren i skolan.
Kanske har det att göra med att han är för tidigt född? Men det var inget man sa på BVC.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Små barn som går på tårna?!

*kl*

Allamina barn är/var tågångare. Äldsta har en talförsening men de andra är alldeles som vanligt i sin utveckling. Inte har det gjorts någon utredningen heller. Nu kan iofs min 4 åring som är mest tågångare även gå på hälarna utan problem. På honom har det växt bort och nu går han inte alls lika ofta på tå. Innan gick han alltid på tå. Min bvc sköterska sa att om de gick på tå väldigt mycket kunde man ha skor på dem inne eftersom skorna försvårar tågång.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

min syster gick på tå när hon var liten, och hon är den som är smartast i familjen ;)
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Till alla

:bow:
Det var inte så ovanligt ändå då.

Barnet jag träffade var runt 5 - 6 år tippar jag på.
Hade någon sorts anordning på foten, tror det var bara på en men kan minnas fel.

Återigen tack för era svar.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Min kompis son gjorde också det, han är under utredning just nu -han har någon form av störning, DAMP, ADHD eller liknande, men vi vet inte riktigt vad.
Men just den gången har att göra med det (men riktigt varför uppfattade jag aldrig).
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Så vitt jag har fått lära mig så är det "normalt", sålänge den KAN gå på hela foten också. (även om de väljer att gå på tå själva)
(pratar nu om smååå barn)
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Är det skadligt att gå på tå? Eller varför ska man träna bort det?

:o Mian som fortfarande går på tå utan skor :o (och jag KAN sätta i hälen och går på hela foten när jag har skor)
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Nä, men det kan vara lite opraktiskt.

Så länge barnen kan gå på hela foten är det ingen panik, annars kan man behöva hjälpa till med gipsningar i 90 graders läge eller i svårare fall, förlängning av hälsenan.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Jag gick på tårna som liten, ända tills jag fick ett par lackskor som jag var otroligt rädd om. Mamma sa nämligen till mig att skorna blir förstörda om man går på tå i dem, för det blir veck :angel: Den dagen slutade jag. Ingen vet varför jag började... Kunde gå på hela foten, gjorde det ibland, men sällan. Det var väl en fix idé hos mig bara.
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Jsag har fått min ena hälsena förlängd, trots att den inte var för kort och trots att sjukgymnasten avrådde bestämt. Nu är den hälsenan snarare kortare än den andra pga ärrbildningar. :(
Läkare är läskiga!
 
Sv: Små barn som går på tårna?!

Usch ja. När ska dessa klåfingriga missdådare lära sig att göra som sjukgymnasterna säger?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 023
Senast: Energi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 765
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp