Små barn och hund

Sv: Små barn och hund

nej, barn kastar inte ner för att föräldern plockar, upp, de kastar ner för att lär sig att koppla ihop två och tre saker!
"jag tar den, jag släpper och nu ligger den där".
och detta upprepas om och om och om igen, för barn är inte så smarta att de lär sig på en eller två gånger. det tar lååååång tid för människohjärnan att utvecklas!

nej, det är inte ok att barn får vara "elaka" (återigen, de lär sig) mot djur, men faktum är att det är just så de lär sig att skilja på rätt och fel!
men kan inte säga till ett barn att det är fel att slå hunden med spaden, barnet måste få göra och sen bli tillrättavisad för att förstå att det är fel.
och de är allderles för små för att bli skickade ut ur rummet vid den ålder, såpass utvecklade är inte deras hjärnor än.

jag tror att man läser på lite mer om barns utveckling när man själv får barn och får då en annan uppfattning och hur saker och ting med barn funkar.

Nu missförstår du mig med flit tror jag.... Jag vet att smart inte är rätt ord...hmmm...mer självständig kanske är lättare att förstå?

En hund kan ju kontrollera sin avföring, en hund förstår konsekvenser, en hund förstår nej (och många andra saker), en hund kan äta själv, en hund kan somna själv, en hund kan lämnas ensam kortare stunder osv.

Det är givetvis de sakerna jag menar! Kort sagt, när passar man upp mindre på ett barn än på en hund?

En häst är antagligen alltid smartare än en snigel eftersom en häst är ett däggdjur och jag inbillar mig att däggdjur har "lite mer i sig" än övriga...

å ja hävdar att man inte kan jämföra dessa heller.
en hund är en hund som är ett domestiserat rovdjur i grunden och människan är en människan som är en samlare.
det går inte att jämföra.

Jag vet inte den exakta aldern, men det tar lang tid innan ett barns impulskontroll ar fardigutvecklad. Valdigt lang tid. Det ar darfor man maste upprepa, upprepa, upprepa - darfor att aven om de egentligen vet och kan, sa kan de anda inte hejda sig. Det betyder inte att det ar nagot fel pa barnet, det ar normal utveckling.

En hund lar sig kommandon etc betydligt fortare, men sa lever de ju ett betydligt kortare liv ocksa, och har definitivt begransad hjarnkapacitet jamfort med en manniska.

Om det kommer barn (eller vuxna) hem till mig som ar hundradda sa stanger jag utan att tveka in hunden i ett annat rum under tiden. Jag propsar inte heller pa att fa ta med hunden overallt for det ar inte alla som uppskattar hund, hur valuppfostrad den an ar.

Jag kan inte vara mer o-överens med dej när du skriver:

"men kan inte säga till ett barn att det är fel att slå hunden med spaden, barnet måste få göra och sen bli tillrättavisad för att förstå att det är fel."

URSÄKTA???

Jag umgås bevisligen bara med extremt överintelligenta barn!!

Ingen enda vettig förälder i min närhet - och i stort sett alla i bekantskapskretsen har barn - skulle vänta tills barnet slagit hunden med spaden för att först DÅ förklara dett det var fel!!

Må hända är jag inte mamma ännu, men allt sunt förnuft rinner ju inte ut med fostervattnet hoppas jag!!

Små barn förstår inte handling = konsekvens! Där är vi överens, MEN...
Att gå därifrån till att säga att ett barn måste utföra en handling innan vi kan påtala att den är fel?!

Gäller detta bara vid dåligt betende mot djur?
Eller praktiserar du det tänket även när det gäller...låt oss säga varma spisplattor? Tändstickor? Gångjärns-sidan på en dörr?
Barnet måste lägga handen på plattan innan vi kan påtala att det är fel/farligt!
Barnet måste bränna sej på en tändsticka innan vi kan påtala att det är fel/farligt!
Barnet måste klämma fingrarna i dörren innan vi kan visa att det är fel/farligt att sätta fingrarna där!

/Swat

*kl*

ÖHT märks en väldigt tydlig gräns mellan mammor och ickemammor i denna tråd.

mamman stänger ute hunden medans ickemamman stänger ute barnet.

när ickemamman själv får barn och blir - vad var det det hette nu igen, mammagojsig??!! - så kanske ickemamman åxå förstår att man inte kan stänga ute så små barn.

och "min kompis unge" eller "kusinens sambos fd dagisbarn" kunde minsann.... ja, kanske det, men de allra flesta barn kan INTE och lär sig genom att testa och undersöka.
varför tror ni annars att de kan sitta och kasta ner samma leksak 1.000.000 från bordet?

Det finns väl ytterligare alternativ? Min mans föräldrar har alltid haft hund, och sen lång tid tillbaka en kennel med egen uppfödning. När han var liten, sådär 2-3 år, hade de en mindre pålitlig hund. I ett obevakat ögonblick bet hunden ifrån och högg min man i handen, inte jätteilla med tillräckligt för att det skulle bli ett sår. Han blev förståss rädd och ledsen och sprang till mamma, som kommenterade "Ja, du lät väl inte hunden vara ifred, antar jag?", End of story. De hade kvar hunden, och min man lärde sig vad som kan hända ifall man inte låter hundar som inte vill bli klappade vara ifred.

Så kan man också göra som förälder, det är inte alla föräldrar som agerar så som föreslås här i tråden, avlivar eller stänger in hunden ifall barnet inte kan låta hunden vara.

hrnnn.. ja, så kan man ju åxå göra.

frågan är ju varför man låter barnet och den mindre pålitliga hunden vara tillsammans utan översikt?
extremt ansvarigt både som hundägare och förälder.

Jag tycker dock inte att hundar ska behöva ta till tänderna för att få vara ifred, dom ska inte behöva försvara sig på det viset.

Men om det händer så.. ja den reaktionen från föräldern tycker jag ändå på något sätt är riktig. Terroriserar barnet hunden och hunden markerar så (beroende på allvaret i bettet så klart) skulle jag nog reagera likadant om barnet har den åldern att den förstår att det är fel att slå/plåga djur.

Ditt tillägg: "nja... rättar mig själv.
de MÅSTE inte få göra det, utan det är bara så de gör"

Så barn bara gör....och det är enda sättet de kan lära sej saker?!

Attans...vilken massa barn som måste bli skadade i trafiken innan de lär sej att man inte kan springa ut i gatan!
Och vilken massa barn som måste hinna bränna sej illa innan de förstått att kaminens utsida är varm!

Som sagt... Mina vänners barn är nog väldigt smarta och "lättlärda"! För de har lyckats lära sej en massa saker via information och INTE genom att de själva utfört handlingen och på så vis lärt sej den "hårda vägen".

/Swat

så då måste du låta ditt barn göra allt som är fel för att den ska lära sig?
Man låter ju inte barnet leka med spisen, man låter inte barnet gå för nära brasan för då kan barnet börja brinna, alltså måste man inte låta barnet göra allt för att lära sig.

Ja, det begriper jag!
Jag vet inte riktigt vad du menar med "stänga ute" men om bebis nöjt far runt på sin gåstol (eller vad den nu vill syssla med) i ett annat rum så ser jag inget problem med det. Blir bebis däremot ledsen så är det ju en helt annan sak men då kanske den inte åker gåstol längre....
Allt beror ju på vilken situation det är och mycket hur planlösningen ser ut hemma. Men jag kommer (och tycker egentligen att andra oxå borde) försöka kompromissa så myckt som möjligt så alla får den gemenskap de behöver. Och när det gäller mina hundar så är inte det att hindra dom från att vara med hela tiden för då är det inte en kompromiss.

Fick inget svar så jag ställer frågan igen. När blir barn "smartare" än hundar?

Nej man skall inte lämna sitt spädbarn i ett annat rum utan uppsikt, den enda gången det är ok är när barnet sover och då har man givetvis babyvakten på.

Aldrig att jag skulle lämna mitt barn utan full uppsikt när den sitter i gåstol, hoppgunga, barnmatstol eller något annat där det föreligger den minsta lilla risk att något skulle kunna hända.

Nej man skall inte kompromissa när det gäller ens barn, ever never!

Det finns väl ytterligare alternativ? Min mans föräldrar har alltid haft hund, och sen lång tid tillbaka en kennel med egen uppfödning. När han var liten, sådär 2-3 år, hade de en mindre pålitlig hund. I ett obevakat ögonblick bet hunden ifrån och högg min man i handen, inte jätteilla med tillräckligt för att det skulle bli ett sår. Han blev förståss rädd och ledsen och sprang till mamma, som kommenterade "Ja, du lät väl inte hunden vara ifred, antar jag?", End of story. De hade kvar hunden, och min man lärde sig vad som kan hända ifall man inte låter hundar som inte vill bli klappade vara ifred.

Så kan man också göra som förälder, det är inte alla föräldrar som agerar så som föreslås här i tråden, avlivar eller stänger in hunden ifall barnet inte kan låta hunden vara.

Fast då är det knappast ett spädbarn vi talar om här för de kan vare sig gå eller tala ;)

Är det äldre barn så betar man sig självklart på ett annat sätt, men återigen ett spädbarn har inte den förmågan som ett äldre barn har.

frågan är ju varför man låter barnet och den mindre pålitliga hunden vara tillsammans utan översikt?

Ja jag håller med.

Mitt barn kommer aldrig att få vara tillsammans med vår gamla hund någonsin. Har det hänt en gång kommer det med stor sannolikhet att hända igen

du verkar såpass vettig så jag tror det föreligger minimal risk att ditt barn gör din hund så illa att den ens måste reagera. Har du koll på hund och barn så behöver hunden aldrig bli påkörd eller slagen, ditt barn kommer vara tryggt runt hunden med.
Därför man som förälder bör ha koll på barnet. För hunden ska aldrig straffas för att den reagerar efter att ha haft smärtor i veckor gång på gång...

Som många här i tråden har påpekat går det inte att ha örnkoll på barn och hund varje ögonblick, såvida du inte vill stänga in antingen hunden eller barnet. Och det ville inte min mans mamma. Gissningsvis hade hon väl kanske lite annat att göra än att hela barnets vakna tid stå bredvid honom och titta vad han gjorde.

Ja jag håller med.

Mitt barn kommer aldrig att få vara tillsammans med vår gamla hund någonsin. Har det hänt en gång kommer det med stor sannolikhet att hända igen

Nu vet jag inte vad som hände i ditt fall, men min man blev aldrig nånsin biten av hunden igen. Han hade lärt sig sin läxa och lämnade hunden ifred i fortsättningen.

Givetvis kan det ha varit andra omständigheter i ditt fall, men för att det har hänt en gång behöver det inte hända igen. Barnet kan ju ha lärt sig något också.

Nu vet jag inte vad som hände i ditt fall, men min man blev aldrig nånsin biten av hunden igen. Han hade lärt sig sin läxa och lämnade hunden ifred i fortsättningen.

Givetvis kan det ha varit andra omständigheter i ditt fall, men för att det har hänt en gång behöver det inte hända igen. Barnet kan ju ha lärt sig något också.

Mitt barn är endast 5 månader gammal kan vare sig sitta eller krypa än, kan gripa saker men inte speciellt hårt. Det som hände min hände i hans babysitter, han gjorde inget mer än satt och lekte med sina leksaker. Hunden hoppade upp på honom, varför vet bara han. Jag kan inte förklara varför. Hunden är 15år och inte gjort en fluga förnär och han har träffat mitt barn varenda dag sedan han föddes. :(

Fast då är det knappast ett spädbarn vi talar om här för de kan vare sig gå eller tala ;)

Är det äldre barn så betar man sig självklart på ett annat sätt, men återigen ett spädbarn har inte den förmågan som ett äldre barn har.

Ett spädbarn som inte kan gå kan väl knappast springa efter hunden och göra den illa heller? Ett riktigt litet barn ligger ju mest stilla och sprattlar lite på sin höjd, det är ju ganska långt till att kunna följa efter en hund och slå den med tillhyggen, då får man nog lov att vara lite äldre.

Mitt barn är endast 5 månader gammal kan vare sig sitta eller krypa än, kan gripa saker men inte speciellt hårt. Det som hände min hände i hans babysitter, han gjorde inget mer än satt och lekte med sina leksaker. Hunden hoppade upp på honom, varför vet bara han. Jag kan inte förklara varför. Hunden är 15år och inte gjort en fluga förnär och han har träffat mitt barn varenda dag sedan han föddes. :(

Som sagt, jag känner inte till omständigheterna i ditt fall. Men det låter ju väldigt långt från den situation som TS beskriver, med ett barn som satt i system att följa efter och plåga hundarna så mycket som står i barnets makt att göra.

Det är ju skillnad på om en hund hoppar på ett stillasittande barn som fridsamt leker på egen hand, än om en hund efter månader av misshandel till slut gnäller till av smärta när den återigen blir skadad av barnet för att barnet tycker det är roligt att se hunden ha ont.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 061
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka