Små barn och hund

Sv: Små barn och hund

Helt säker kan man aldrig vara såklart, det kan man inte på någon hund igen.

Men om jag förstått det hela rätt så bor inte hunden med er ?

Nej, men kan man vara helt säker?? Vi gjorde inget förhastat utan vi låter helt enkelt inte hunden träffa Gustav igen

Så som du beskriver det så skulle jag vara ungefär lika säker som på att min häst inte har lynnesfel för att jag blir trampad av den.

ÖHT märks en väldigt tydlig gräns mellan mammor och ickemammor i denna tråd.

mamman stänger ute hunden medans ickemamman stänger ute barnet.

när ickemamman själv får barn och blir - vad var det det hette nu igen, mammagojsig??!! - så kanske ickemamman åxå förstår att man inte kan stänga ute så små barn.

Hej vad du generaliserar grovt!

Den där tolkningen var ungefär lika ackurat som om jag skulle stoppa ner dig och andra nybakade mammor i ett extra "mammagojsigt" och mindre reflekterat fack än oss lite mer rutinerade mammor. Lite som när Lady i Disney kastas ut ur huset av den elaka tanten för att det kommit en bebis i huset - jag tvivlar på att du känns vid den beskrivningen? Jag tror inte det är speciellt vettigt att polarisera så som du gör.

Oj, oj vad det inte är min grej med barn... Jag tycker unghunden kan vara lite olydig ibland men helt plötsligt verkar han vara en ängel;)

Haha så är det nog :p. Elina har fått för sig att hon skall upp på bordet jäääämt - hon trillar ju jämt också. Blir jättelessen. Men innan tårarna torkat skall hon upp igen. Liksom, varför finns bord och stolar om man inte skall klättra på dem? Min man ville sätta spännrem runt stolar+bord, men jag tycker inte man kan madrassera hela tillvaron, de måste ju lära sig att går jag dit får jag tillsägelse och förklaring.
Det har blivit bättre, men som sagt har det under ett halvår minst varit tjat om det j*vla bordet massor av gånger om dagen. Ibland tänker jag just Men FATTAR du inte ?? Men så tänker jag igen och inser - jo det gör hon men impulsen är starkare ;)

Har bara last forsta inlagget, sa svarar pa det.

En hund ska ABSOLUT INTE behova tala sant beteende fran ett barn. I arlighetens namn sa sk"ter jag hogaktningsfullt i barnets alder... Det ar verkligen inte ett ok beteende fran ditt barns sida att sla hunden, jaga hundarna, medvetet kroa over tassa/svans/osv. Kan han luska ut att han kan gora det kan han ocksa luska ut att sa gor man -inte-.

Era hundar ar otroligt snalla, far magknip bara jag tanker pa att ha ett barn som ditt i narheten av vara hundar... de hade inte accepterat ett sadant beteende.

Barn skall Tranas i att vara i narheten av djur
djur skall tranas i att vara i narheten av barn.

Till ex. sa kan jag beratta om D's dotter som ar yngre an din son, hon vet mer an val att man -inte- ar elak mot katten.

Jag bor i ett land dar aga ar relativt accepterat, rent socialt, sjalv ar jag mkt emot det - men jag ar inte helt frammande for att daska till en unge pa rumpan om ungen ifraga ar valdsam mot djur eller andra barn. Det har inte hant an, det har inte Behovt bli sa pass handgripligt an, men det ar den enda situationen da jag kan se mig sjalv ge ett barn en "tafs" (nej, absolut inte hart!) for barnets skull. Sadant beteende ar farligt och baddar for problem, det skall kvavas i sin linda med tillbuds staende medel - for alla inblandade parter!

Det ar inte bara "hejsan hoppsan hur mkt ska en hund tala" - det ar en sakerhetsfraga dar er son satter saval sig sjalv som hundarna i fara genom att uppfora sig som han gor. Och risken finns att det har beteendet foljer honom upp i aldrarna.

Det är rätt långt ifrån ändå.

Nej hunden är inte avlivad än, det beror på praktiska lösningar plus att hunden inte bor hemma hos mig. Kan ju meddela att hunden inte bet mitt barn utan huvudmålet var att ta bollarna som hängde i babysittern så det var inget ont uppsåt från hans sida. Jag vill att han skall ha ett värdigt avslut på sitt liv då han är 15år nu och vi vill kunna begrava honom.

Jag tog upp detta som exempel just för att saker kan hända så otroligt snabbt och genom olyckshändelse utan uppsåt att skada

Okej, då är jag med. Om hunden inte bor hemma hos er så är det ju inte ens ett problem ju och är den 15 år så lär det ju inte vara speciellt länge kvar heller. Jag har fattat det som att han bara hade hoppat på hunden oprovocerat men om det var bollar den var efter så blev det ju inte så konstigt längre. Mina hundar har gjort illa alla familjemedlemmar i lek eller av ren glädje så det är lätt hänt om man har stora hundar. Pappa har börjat blöda näsblod mer än en gång när min "bebis" på 40 kg kommer farandes:D

Helt säker kan man aldrig vara såklart, det kan man inte på någon hund igen.

Men om jag förstått det hela rätt så bor inte hunden med er ?

Ja du har rätt, han bor inte med oss utan hos min mamma.

Och nje jag litar inte på att han inte gör det igen så därför chansar jag inte

Så som du beskriver det så skulle jag vara ungefär lika säker som på att min häst inte har lynnesfel för att jag blir trampad av den.

Nej jag tror inte att min hund har lynnesfel, men så skadad som mitt barn blev så kunde det gått så illa att han blev av med båda sina ögon och då är det inte försvarbart att chansa på att det kan hända igen.

Okej, då är jag med. Om hunden inte bor hemma hos er så är det ju inte ens ett problem ju och är den 15 år så lär det ju inte vara speciellt länge kvar heller. Jag har fattat det som att han bara hade hoppat på hunden oprovocerat men om det var bollar den var efter så blev det ju inte så konstigt längre. Mina hundar har gjort illa alla familjemedlemmar i lek eller av ren glädje så det är lätt hänt om man har stora hundar. Pappa har börjat blöda näsblod mer än en gång när min "bebis" på 40 kg kommer farandes:D

Spelar eg inte någon roll vad som utlöste attacken, resultatet kunda ha blivit betydligt mer förödande än det blev

Nu glider ju tråden lite men det kan inte hjälpas.

Det spelar väl en jäkla roll vad som eg utlöste attacken, det kan du ju inte mena att det inte skulle göra ?

Resultatet av en vild/busig/lekfull hund kan bli otäck på så små barn, men det är ju en jäkla skillnad på en sådan händelse och en regelrätt attack av aggressiv art.

Nu glider ju tråden lite men det kan inte hjälpas.

Det spelar väl en jäkla roll vad som eg utlöste attacken, det kan du ju inte mena att det inte skulle göra ?

Resultatet av en vild/busig/lekfull hund kan bli otäck på så små barn, men det är ju en jäkla skillnad på en sådan händelse och en regelrätt attack av aggressiv art.

Visst är det så, men för min del så spelar det ingen roll i detta fallet utan mitt barn får aldrig träffa honom igen.

Rent konkret så är ju orsaken självklart betydande för hur man gör med hunden. Jag menade att jag inte vågar chansa på vilket som igen. :D

Nej det jag hakade upp mig på var att ni skulle avliva honom för denna anledning :)

Fullt förståligt dock att du inte vågar lita på hunden igen.

Det går inte att han barnvänliga hundar utan att samtidigt ha hundvänliga barn!!

/Swat

:bow:

Ömsesidig respekt mellan barn och hund, men det är fortfarande förälderns (och hundägarens om denne inte är samma som föräldern) yttersta ansvar i slutändan.

Jag har en ettrig tvååring som 99% av gångerna har jättemysigt med vår lilla hund, matar henne med cheerios och gosar. Men gång 100 av 100 får han för sig att sparka till henne - helt utan anledning.

För mig är det du beskriver ett direkt elakt beteende och hade ett barn gjort så på min hund så hade jag då INTE klandrat honom om han hade markerat med ett nafs. Kanske skulle det tom resultera i att barnet gav f*n i att göra det igen eftersom hunden faktiskt försvarade sig.

Eller så är det ett normalt barn som testar gränser. Nej, det är inte snällt mot hunden, men barn vet inte instinktivt vad som är snällt och inte. Det är något man lär sig, och det tar tid.
En del barn testar aldrig, och andra testar allt 300 gånger.
Det är fortfarande fel, men tvååringar är inte elaka. Däremot tanklösa, retsamma, impulsiva och mycket annat.

Helt ratt att ett barn inte har "overjaget" - moral/samvete o sadar som ar fullt utvecklat. De saknar en viss empati, det ar nagot dom lar sig under sin utveckling - daremot forstar de flesta barn mkt tidigt inneborden av "obehag".

Alltsa: gor jag si, hander Sa och det ar obehagligt.

Sen om man anvander en timeout stol eller vad man nu finner fungerande och passande som ett "forstarkande" obehag sa brukar de relativt snabbt lara sig vad som ar no-no och inte.

Hela grejjen med att de Lar sig, ar ju att man Lar dom hur man beter sig. Det ar val, i mina ogon, inget man later barnet gora "pa egen hand" utan en del av uppvaxten dar man, som foralder eller vuxen i den direkta narheten av barnet, hjalper till, fortydligar och stottar?

Eller så är det ett normalt barn som testar gränser. Nej, det är inte snällt mot hunden, men barn vet inte instinktivt vad som är snällt och inte. Det är något man lär sig, och det tar tid.
En del barn testar aldrig, och andra testar allt 300 gånger.
Det är fortfarande fel, men tvååringar är inte elaka. Däremot tanklösa, retsamma, impulsiva och mycket annat.

Poängen med det inlägget var att jag inte hade klandrat min hund om han hade nafsat i den situationen.

Jag sa inget om att han skulle vara onormal, bara att det var elakt mot hunden. Hade mitt barn (nej jag har inga idag) gjort så en gång så hade det varit första och sista, det kan jag lova. Samma sak om han/hon hade gjort så mot ett annat barn. Jag vet att barn är olika och att det tar olika lång tid med olika saker. Men när det gäller andras säkerhet (eller barnets eget, jämför med att föra sig bland bilar) så måste de lära sig direkt att vissa saker gör man bara inte. Hjälper det inte med en skarp tillsägelse följd av hur man ska bete sig så får man hålla dem separerade tills barnet är mottagligt.

Det är vad jag hade gjort. För min hunds skull.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 057
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.