Små barn och hund

Sv: Små barn och hund

så då måste du låta ditt barn göra allt som är fel för att den ska lära sig?
Man låter ju inte barnet leka med spisen, man låter inte barnet gå för nära brasan för då kan barnet börja brinna, alltså måste man inte låta barnet göra allt för att lära sig.

säger du till ett barn att det är varmt på spisen och att den ska akta sig, så kommer den lik förbaskat att lägga handen på för att pröva.
så om man vill ha med sitt barn i matlagningen, får man räkna med lite brända fingrar.

å vill man ha med hunden i barnets närvaro så får man ju räkna med att barnet lär nypa, rycka och klänga.

å nu pratar ja mindre barn givetvis, som i TS fall.

antingen tar man bort hunden eller åxå riskerar man att få ett skadat barn.

för det spelar nog ingen roll hur många gången TS markerar för sitt barn att det inte är OK att jaga så, den kommer ändå att fortsätta med det ett tag till.

säger du till ett barn att det är varmt på spisen och att den ska akta sig, så kommer den lik förbaskat att lägga handen på för att pröva.
så om man vill ha med sitt barn i matlagningen, får man räkna med lite brända fingrar.

Uhm, nej?

Mina föräldrar sa till mig att spisen var varm, och jag trodde på dem och lade aldrig handen på plattan för att pröva.

Det finns barn som faktiskt tror på föräldrarna och gör som de säger när de varnar för något för att det är farligt också.

Mitt barn är endast 5 månader gammal kan vare sig sitta eller krypa än, kan gripa saker men inte speciellt hårt. Det som hände min hände i hans babysitter, han gjorde inget mer än satt och lekte med sina leksaker. Hunden hoppade upp på honom, varför vet bara han. Jag kan inte förklara varför. Hunden är 15år och inte gjort en fluga förnär och han har träffat mitt barn varenda dag sedan han föddes. :(

ett väldigt bra exempel på varför man inte ska låta barn och hundar vara oövervakande, hur snäll hunden än är!
hunden menar inget illa, men barn är små och ömtåliga och skadas väldigt lätt.....

Mabuse:
Det finns barn som faktiskt tror på föräldrarna och gör som de säger när de varnar för något för att det är farligt också.

japp, det gör det, men väldigt många barn gör precis tvärtom åxå.

Alltså kan man inte som du skrev säga att alla barn provar själva om plattan är varm istället för att lyssna på föräldrarna och tro på dem.

jag har aldrig blivit huggen av en hund eftersom mina föräldrar höll mig undan. Farmor hade en surig dam, men den höll jag mig ifrån, kom man för nära hennes bädd så kom det ett morrande, ingen fyade, utan det var ju hennes sätt att markera vilket var jättebra eftersom jag lät henne vara helt när hon låg i sin säng. Enda gången man fick vara i närheten var när vi var utomhus.
Jag har aldrig lagt handen på spisen, hade sånt där spisskydd och skydd ovanpå plattorna. Varför pröva när ingen annan gör det?
Alla barn är inte såna. Alla föräldrar tillåter inte barnen att terrorisera djuren. Alla föräldrar har inte heller leksaker och gåstolar till sina barn när dom vet att det kan drabba djuren. Ska man ha gåstol och vet att man inte har koll hela tiden, ja då spärrar man av. Djuret på ena sidan, barnet på andra.
Den dag man slutar spärra av så får man passa iaf så djuret inte görs illa, men då är förhoppningsvis barnet stort nog att förstå ett nej och man kan lyfta bort barnet och markera ordentligt att det gör ont på djuret, det blir konsekvenser.

Men oj vad alla barn verkar vara förfärliga. "springer fram och slår min hund"..Vilken planet bor ni på? De flesta barn är snälla mot hundar. Att sedan småbarn tar för hårt osv det är ju helt klart. Använder man grindar och kompostgaller behöver ingen känna sig utestängd. Vi är i samma rum men avskilda. Jag har två barn och två hundar och det är faktiskt inga problem med lite sunt förnuft och en och annan grind. Och hundarna upplever det INTE som en bestraffning att få ligga skyddade på sina plaster. De tycker att det är skönt. De älskar mina barn och jag undrar om inte deras liv skulle vara lite tråkigare utan barnen.

Mina föräldrar sa till mig att spisen var varm, och jag trodde på dem och lade aldrig handen på plattan för att pröva.

Mitt barn har bränt sig på öppna spisen tre gånger. Jag har berättat (och visat genom att vi håller händerna nära) att den är jättevarm och ÄNDÅ går han fram och känner. Hot hot hot säger han och så ska han testa.

I ett helt år (sen han började intressera sig för hundarna) har jag varit med honom och visat hur man klappar, och hur hunden gör när den vill vara ifred, varför katten säger Mjau när han vill vara ensam, och att han aldrig någonsin får vara i deras sängar. ÄNDÅ gör han det. Mycket mindre nu, men förr testade han HELA tiden. Han testade dra hunden i benet, katten i svansen, banka hunden i huvudet med saker och hänga sig i pälsen på den stora hunden. Nu är ju som ni vet mina hundar ute hela dagen så det handlar om 1-2 timmar på kvällen som de är inne samtidigt innan sonen går och lägger sig. TACK OCH LOV har jag så vettiga hundar att de har överseende med hans snesteg? Jag har dessutom ALLTID avslutat en tillrättavisning med att visa honom hur katten vill bli klappad eller hur hunden vill bli kliad eller berättat att om den går därifrån så vill den vara ensam.

Alternativet för mej hade ju varit att göra mig av med djuren under tiden som jag hade små barn, men samtidigt har han så mycket glädje av dem och älskar alla djuren också.

Han har även bränt sig på varmvattnet i kranen flera gånger, fast han vet att det är varmt. Och han fortsätter öppna kylen fast jag sagt 10 000 gånger att han inte får. Han rymmer ut genom bakdörren så fort vi glömmer låsa den och springer runt spritt språngande naken.

Ointelligent? Nä, otroligt företagsam, envis och en enorm vilja att lära sig mer och utforska världen.

Mabuse detta var inte direkt riktat till dig, bara en tanke av citatet.

Jag säger inte att det hänt, säger bara Om det skulle hända så får min hund säga ifrån.
Kompostgaller borde alla hundägare med småbarn ha när man inte har 100 koll, så djuren kan känna lugn och slipper ligga med ena ögat på glänt ifall det dyker upp någon som har ett tillhygge i näven...

nej, det kan väl inte, men learning by doing är ganska vanligt.

Och förhoppningsvis känner man sitt eget barn tillräckligt bra för att veta om det måste prova själv först, eller tror på föräldrarna när de säger att det är farligt.

Och då kan man ju anpassa hund/barn-interaktionen utifrån det.

Han har även bränt sig på varmvattnet i kranen flera gånger, fast han vet att det är varmt. Och han fortsätter öppna kylen fast jag sagt 10 000 gånger att han inte får.

en enorm vilja att lära sig mer

Måste bara kommentera - envis, ja. Vilja att lära sig? Nja... :D

Det låter kanske inte riktigt så om han gör sig illa gång på gång trots att han redan vet att det kommer göra ont.

Ingen kritik av ditt barn, det såg bara lite roligt ut. ;)

Jag tänkte mest på rymningarna och att han pillar på ALLT hela tiden... Kanske inte just på att han gör samma dumma misstag hela tiden. Fast å andra sidan kan man se det som att han vill testa. Mamma sa att det var varmt förra gången, är det fortfarande det? Måste testa.... Aj, ja det var varmt den gången också, undrar om det är det idag igen? Och typ efter tre gånger kan han vara rätt så säker på att det alltid är varmt. Istället för ett "mamma säger att det är varmt så då provar jag nog inte".

(jag är också sjukt envis så jag får väl skylla mig själv att jag förde mina gener vidare :D)

Och förhoppningsvis känner man sitt eget barn tillräckligt bra för att veta om det måste prova själv först, eller tror på föräldrarna när de säger att det är farligt.

Och då kan man ju anpassa hund/barn-interaktionen utifrån det.

Exakt, men ratt ofta far man ju besok av andra sma barn och deras foraldrar, och dem kanner man inte lika val och de ar kanske inte lika val "djuruppfostrade".

Mina barn ar oerhort snalla med vara djur och ar ratt stillsamma och "valuppfostrade" av sig for sin alder (de har t.ex. alltid latit bli spisen, elementen osv eftersom jag sager att de ar varma).
Men jag har en vaninna som ocksa har tvillingar och de ar riktiga huliganer i jamforelse. Det ar ju inget FEL pa dem alls men de ar alldeles overfulla av energi och testar granser till forbannelse - deras mamma ar standigt utmattad! Och nar de ar har sa vill jag faktiskt inte riskera att min hund eller katt far nagot hart i huvudet eller svansen dragen, det kanns onodigt. Sa djuren far vara med ett litet tag under strikt uppsikt sa de hinner halsa osv, och sen far de vara i angransande rum under resten av besoket.

For aven om man som foralder ar ansvarig for sitt eget barn sa ar det ju svart att uppfostra for alla lagen sarskilt om man da t.ex. inte har husdjur sjalv. Det kan ju ta ratt lange innan barnet hunnit traffa tillrackligt manga djur sa att det fatt "djurvett". Och da kanns det sjalvklart att jag som djuragare tar mitt ansvar och haller djuren borta om sa behovs, sa att det inte behover intraffa en olycka.

Nej man skall inte lämna sitt spädbarn i ett annat rum utan uppsikt, den enda gången det är ok är när barnet sover och då har man givetvis babyvakten på.

Aldrig att jag skulle lämna mitt barn utan full uppsikt när den sitter i gåstol, hoppgunga, barnmatstol eller något annat där det föreligger den minsta lilla risk att något skulle kunna hända.

Nej man skall inte kompromissa när det gäller ens barn, ever never!

Men SUCK!
Jag pratar inte om ett annat rum med stängd dörr och utom synhåll. Alla jag känner bor på ett sådant sätt att barn och föräldrar kan vara i två olika rum (t ex kök/vardagsrum, hall/kök, hall/sovrum) utan att uppsikten är det minsta försämrad....

Måste även säga att jag blev mycket förvånad att du inte avlivat din hund...

Mitt barn har bränt sig på öppna spisen tre gånger. Jag har berättat (och visat genom att vi håller händerna nära) att den är jättevarm och ÄNDÅ går han fram och känner. Hot hot hot säger han och så ska han testa.

I ett helt år (sen han började intressera sig för hundarna) har jag varit med honom och visat hur man klappar, och hur hunden gör när den vill vara ifred, varför katten säger Mjau när han vill vara ensam, och att han aldrig någonsin får vara i deras sängar. ÄNDÅ gör han det. Mycket mindre nu, men förr testade han HELA tiden. Han testade dra hunden i benet, katten i svansen, banka hunden i huvudet med saker och hänga sig i pälsen på den stora hunden. Nu är ju som ni vet mina hundar ute hela dagen så det handlar om 1-2 timmar på kvällen som de är inne samtidigt innan sonen går och lägger sig. TACK OCH LOV har jag så vettiga hundar att de har överseende med hans snesteg? Jag har dessutom ALLTID avslutat en tillrättavisning med att visa honom hur katten vill bli klappad eller hur hunden vill bli kliad eller berättat att om den går därifrån så vill den vara ensam.

Alternativet för mej hade ju varit att göra mig av med djuren under tiden som jag hade små barn, men samtidigt har han så mycket glädje av dem och älskar alla djuren också.

Han har även bränt sig på varmvattnet i kranen flera gånger, fast han vet att det är varmt. Och han fortsätter öppna kylen fast jag sagt 10 000 gånger att han inte får. Han rymmer ut genom bakdörren så fort vi glömmer låsa den och springer runt spritt språngande naken.

Ointelligent? Nä, otroligt företagsam, envis och en enorm vilja att lära sig mer och utforska världen.

Mabuse detta var inte direkt riktat till dig, bara en tanke av citatet.

Oj, oj vad det inte är min grej med barn... Jag tycker unghunden kan vara lite olydig ibland men helt plötsligt verkar han vara en ängel;)

för att den hoppade upp och råkade riva grabben?
som jag fattade gjorde hunden inte det med flit och skadade kom till av misstag.
litet barn - hund - lätt hänt.
jag ser då ingen anledning till att avliva för det...

Men SUCK!
Jag pratar inte om ett annat rum med stängd dörr och utom synhåll. Alla jag känner bor på ett sådant sätt att barn och föräldrar kan vara i två olika rum (t ex kök/vardagsrum, hall/kök, hall/sovrum) utan att uppsikten är det minsta försämrad....

Det är rätt långt ifrån ändå.

Nej hunden är inte avlivad än, det beror på praktiska lösningar plus att hunden inte bor hemma hos mig. Kan ju meddela att hunden inte bet mitt barn utan huvudmålet var att ta bollarna som hängde i babysittern så det var inget ont uppsåt från hans sida. Jag vill att han skall ha ett värdigt avslut på sitt liv då han är 15år nu och vi vill kunna begrava honom.

Jag tog upp detta som exempel just för att saker kan hända så otroligt snabbt och genom olyckshändelse utan uppsåt att skada

Oj, oj vad det inte är min grej med barn... Jag tycker unghunden kan vara lite olydig ibland men helt plötsligt verkar han vara en ängel;)

Du får jättegärna komma hit på "semster" en vecka så kan du få uppleva hur det är att leva med ett livligt barn. När som helst, säg bara till! :)

Nej, men kan man vara helt säker?? Vi gjorde inget förhastat utan vi låter helt enkelt inte hunden träffa Gustav igen

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 057
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka