Jag har aldrig varit på SM eller någon stor svensk tävling (jag bor i "fel" ände av landet för sådant) men jag funderar ändå lite kring det här.
Behöver avels- och specialföreningarna vara med i arrangerandet av SM? Vad skulle de kunna bidra med, pengar?
Special- och avelsföreningarna har ofta gedigen kunskap av att arrangera tävlingar. De har även den utrustning vilken krävs och personer som kan hantera dessa adekvat. Specialföreningarna har stenkoll på sina grenar, något som är av vikt.
Western Sverige har endast WRAS och WRIS som medlemmar. Övriga föreningar väljer att stå utanför av flera anledningar. Föreningarna vet inte varför det är en fördel att vara medlem i WS, inte heller vad detta medlemskap kommer kosta och vad det i övrigt innebär. Om det i en framtid finns en förening dit samtliga föreningar finns representerade och betalar en medlemsavgift vilket ska gå till SM finns det en grund för att kunna erbjuda ordentliga prispengar. Då kanske man kan locka toppekipagen att ställa upp. Med landets toppekipage på plats kan man med höjt huvud gå till företagare och erbjuda en bra produkt, värd att betala för att synas med.
Domaren måste väl själv också vara kapabel till att säga ifrån om uppdraget blir för mycket (jag måste säga att det låter mastigt) tycker jag men kanske inte. Det är nog absolut något för arrangören att tänka på samtidigt som det givetvis kostar pengar.
Helt klart, men vi vet inte under vilka förutsättningar domaren var kontrakterad. Men att endast ha EN domare på ett SM när de andra stortävlingarna har minst två ( ofta tre) domare. SM innehåller så många olika grenar att en domare omöjligen kan har kapaciteten att bedöma ritterna i de olika klasserna på önskvärt sätt. Det finns många domare med många kort, men alla har en eller ett par grenar de kan bättre och har mer erfarenhet av. Domare med bäst erfarenhet av aktuell gren ska vara huvuddomare och de andra spelar andrafiolen, även om deras bedömning givetvis räknas in.
Kval tror jag blir mycket svårt om det ska vara ett SM för alla. Var ska jag kvala (den dag jag är såpass duktig)? Jag är med i WRAS och om du med chappen menar High Chaparall så har jag 137 mil enkel väg dit, känns inte aktuellt att åka för att kvala om man dessutom skulle ta sig vidare för det betyder en nästan lika lång resa till.
Ska SM vara för alla? Ska inte SM vara för de vilka kval förtjänat en plats på SM?
Kval på plats innebär en stor kostnad. Anläggningen, domare( en eller flera) veterinärer, funktionärer och inte minst ryttarekipage vilka i värta fall måste avsätta en vecka om kvalet ligger först och finalen sist under SM. I år var det kval från tis- fre om jag inte minns helt fel. Om kval ordnas under året på olika platser kan kvalen vara klara och tidsåtgången minskas radikalt. Det finns inget som hindrar att ett kval hålls längre upp i landet, men smidigast torde det bli om kval hålls på de tävlingar dit flest ekipage kommer under året. Vilka det skulle vara är en senare fråga.
Kval på plats Kan fungera i de grenar där man är ensam på banan. Men i exv. pleasure och horemanship kan orutinerade ekipage inte sällan förstöra för duktiga genom att rida in i, skära in direkt framför, försöka rida om på fel sida mm. Då finns ingen anledning att de duktiga ekipagen ska avsätta en vecka från arbete och åka till en tävling utan status och där man uppenbart riskerar att få sin ritt förstörd i kvalet av ett ekipage som inte har den kunskap och kontroll man kan kräva på en SM-nivå. Det kostar minst lika mycket att åka på SM som att åka på SPHA- och SQHA-tävlingar med den skillnaden att dessa tävlingar är bättre arrangerande och har ett bra startfält.
Varför vill ingen ta i SM i nuvarande form med tång? Som jag förstått det var det ändå närmare 200 hästar på plats, det tycker jag ändå är rätt så många med tanke på att sporten inte är jättestor.
På grund av många team sorting och team penning-ekipage vilka drar upp antalet ekipage landade det på ca 160 har jag för mig. Samma antal som SQHA´s Nationals brukar ha. Men det är i min värld viktigare att satsa på att få upp kvaliteten, inte kvantiteten om SM någonsin ska vara värd namnet. SM har under många år varit misskött, inte minst när WRAS hade arrangörsansvaret då det mesta sket sig på grund av fagra löften vilka i efterhand visade sig sakna substans. WS som var arrangör i år har samma person på flera poster. Medlem i WS, ledamot i WS styrelse och arrangör( som fakturerar givetvis). Få personer på många platser( vilka ogärna lämnas) gör det svårt med förändring.
Vad är problemet egentligen? Jag vill gärna försöka förstå eftersom det för mig verkar som att folk bara gnäller istället för att delta och kanske även jobba med arrangemanget.