Sv: Sm -09

De gör ungefär samma sak som wras gör om man ska vara helt ärlig, MEN de kvalar from första tävlingen efter SM och måste vara placerade på ett antal tävlingar innan de får åka till SM sen är det två kval på plats, en final och en så kallad consolation (de som ridit kvalen men inte kommit med till finalen.) Fast i hoppning så finns det ju så många fler ryttare.
och så får de ju bara starta två klasser per dag, de har även olika uppvärmingsklasser innan kvalen varje dag...

Jag har suttit i domartornet på ett par stycken ponny sm i hoppning och även ett senior sm...
De har ju dessutom ett sm för ponnyer (alla kategorier) sen har de ett annat sm för juniorer (upp till 18 år) sen har de ett annat sm för young riders (upp till 21 år) och sen har de för seniorer.

Ja jag tror att det kan vara bra att snegla på andra grenar, för att sen anpassa till hur det är inom WRAS, antar och hoppas att vi kommer att växa, och då finns det nog ännu mer att ta tillvara på.

Får ibland känslan av att många vill snegla på USA istället och det tror jag inte funkar, där är det så mycket större med western och helt andra förutsättningar.

Kanske finns det någon annan, mindre gren i Sverige att ta lärdom av?

Är ju ibland onödigt att lägga energi på att uppfinna hjulet två gånger....

Det viktigaste är dock att vi TILLSAMMANS och i en positiv anda försöker jobba mot en bättre sport

Ja jag tror att det kan vara bra att snegla på andra grenar, för att sen anpassa till hur det är inom WRAS, antar och hoppas att vi kommer att växa, och då finns det nog ännu mer att ta tillvara på.

Får ibland känslan av att många vill snegla på USA istället och det tror jag inte funkar, där är det så mycket större med western och helt andra förutsättningar.

Kanske finns det någon annan, mindre gren i Sverige att ta lärdom av?

Är ju ibland onödigt att lägga energi på att uppfinna hjulet två gånger....

Det viktigaste är dock att vi TILLSAMMANS och i en positiv anda försöker jobba mot en bättre sport

håller med om att tittta På andra ridsporter kan vara bra men jag tror man ska håla sig så öppen som möjligt och titta på alla som gör eller gjort något bra oavsett diciplin.

Med risk för att snurra till mer... (trött efter veckan) men om man istället skulle titta på poängbedömning i varje klass, och göra en procentuell uträkning på poängprotokollet så man får en linje att klara för att få gå vidare till SM. Lite dressyr tänk här.... Och att man måste på A och B nivå klara exempelvis ett genomsnitt på 6.0 eller något som passar bra överens med standarden för att gå vidare. Då spelar det ju ingen roll om man är 100 i klassen eller 3 ekipage.. snurrigt jag vet.. men någon kanske kan ta upp tråden och linda vidare...

När jag hade fjording förr så tävlade vi i fjordriks. Då kvalade man inom distriktet i varje gren (hoppning, dressyr, skogskörning och precisionkörning) för att sedan tävla i SM. Jag vet inte hur medlemsantalet är fördelat inom WRAS distrikten i Sverige så det kanske inte blir helt rättvist, men något sådant borde kanske ändå vore rimligt?

Risken är väl att det blir som Erik skrev tidigare att det finns så många fler duktiga ekipage i vissa distrikt så det är kanske ändå inte de bästa som hamnar på SM.

Jag ska också rida Trailen , fast ungdom :) vart sjukt orolig för finalrundan .. inte för att jag förväntar mig att komma till final , men man måste vara beredd på allt :)
samma sak här . inte starka sidan som är galoppbommamr:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 324
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30