Sv: Sm -09

Fast som sagt, vad är meningen med att ha kval + final om man har så många finaldeltagare att alla går vidare? Dessutom, jag har ingen lust att rida pleasure med mer än 15 personer, det blir aldrig kul, och ska man köra i 2 omgångar tar det ju hur lång tid som hällst. Om du inte tror att du har en chans så är det ju ingen som tvingar dig att åka! Och med det säger jag inte att du inte har en chans, jag har ingen om hur motståndet är, och vad jag fattade det som gick du till final förra året? :)

Jag ska också tävla SM, har som sagt igen aning om motståndet och således inte den blekaste om jag kommer kunna ta mig till final eller inte. Det är nog snarare upp till mina nerver. Tror ni det är nån som märker om man tar sig en jävel innan man rider? :o:angel::rofl:

Jag har presenterat min åsikt i mitt tidigare inlägg, det är min åsikt o den får ni köpa eller inte, vilket får ni välja själva. Där förklarar jag också varför jag tycker att finalen ska innehålla många.
Mvh
Christina

Fast som sagt, vad är meningen med att ha kval + final om man har så många finaldeltagare att alla går vidare? Dessutom, jag har ingen lust att rida pleasure med mer än 15 personer, det blir aldrig kul, och ska man köra i 2 omgångar tar det ju hur lång tid som hällst. Om du inte tror att du har en chans så är det ju ingen som tvingar dig att åka! Och med det säger jag inte att du inte har en chans, jag har ingen om hur motståndet är, och vad jag fattade det som gick du till final förra året? :)

Jag ska också tävla SM, har som sagt igen aning om motståndet och således inte den blekaste om jag kommer kunna ta mig till final eller inte. Det är nog snarare upp till mina nerver. (Tror ni det är nån som märker om man tar sig en jävel innan man rider? :o:angel::rofl:)

Jag kommer att provlukta på dig

Precis Erik!

Fast i år kanske det blir fler i kvalen.......

Förresten såg jag att din häst sov gott på nätterna på Axvalla........
Du vart ju tröttare på morgonen än hästen :)

/Mike - Stallnattvakt

ja man kan ju alltid hoppas :D
Va bra, skönt när det är övervakning av stallen tycker jag :D
ohoo, nu har jag ett ansikte för ditt namn också :P
haha, jo men visst är jag trött på morgonen ... :angel:
/E

Erik
Nu är det ju så att du är värsta proffset o det är inte jag. Jag tycker att det blir ganska dyrt o kvala o inte gå vidare. För jag ser ju att mina chanser är små.- Vad gör det eg om det är många i finalen. Det tycker jag inte spelar så stor roll. Det blir ju mer tävling att se på. Visst finalerna tar ju längre tid då o det blir dyrare, det fattar jag med. Men jag tycker att westernsverige fortfarande är litet ( nästan lika litet som när jag började för en sisådär 16-17 år sedan ) så låt folk tävla o få fler erfarenheter o bedömningar så westersverige lyfter sig till en ny nivå. Men visst jag ska nog försöka o ta mig till finalen. Pröva kan man ju alltid:-) /C

Nu ska vi inte överdriva:grin:
Om jag ska vara lite hemsk och krass så säger jag såhär(dock absolut inte personligt eller riktat mot dig egentligen utan bara tankar och åsikter): Tycker kanske inte att man ska få erfarenhet, bedömningar osv. på ett SM. Standarden på våra sm de senaste åren är enligt mig på tok för låga!
Ett sm tycker jag man åker till för att man tror man har chans, man vill satsa, man vill prestera. Ha kul, skaffa sig erfarenhet m.m. kan man göra på andra mer avslappnade vanliga tävlingar där dricka öl/ha kul/tävlandet är 50/50.
Kanske lite hemskt sagt men men, min åsikt. Sen kan alla ha dåliga dagar, otur osv. det är en annan sak.
Många i finalen har du själv redan gett svar på, tar tid, mer att se på säger du, frågan är om man vill se 25 trail ryttare där 10 tar sig runt banan, 5 vägrar ut sig på bron och 5 som rider fel väg och 5 som tappar grinden ? eller om man som publik vill se fem riktigt duktiga ekipage som verkligen slåss på små marginaler??? eller i reiningen 5 super ekipage eller 25 där hälften rider fel mönster osv. eller i cuttingen där hälften tappar uttagna kor???

Sen håller jag med Elanor om att i ex. pleasure så kanske man ska låta de bästa få så bra förutsättningar som möjligt för att få till en riktigt bra ritt utan störmoment från andra ryttare som skenar förbi eller hoppar omkring osv.

Mycket av detta har man faktiskt sett de senaste åren, och JAVISST alla kan göra misstag eller sånt men kvalet kan sålla bort många.

-----------------------------------------------------------------------

Sen kan jag säga att jag är starkt kritisk till att ha kval under samma helg som finalerna. Hästarna får gå såå många klasser(om man rider mer än en specifik klass) , blir en lååång tävlingshelg, man har redan kvalat varför ha två olika kval?

Mest kritisk är jag till kvalsystemet som tar med så många till finalen. VARFÖR ska man ha kval om alla som är med i kvalet går till final? Klassen sliter då bara på hästarna, de måste komma i första hand. vill man ha kval innan för att få in sin häst påbanan som argument så erbjud paid warm up för de som vill. Då kan man som flerklassryttare välja en paid warm up istället för massa kval klasser.

Men eftersom jag inte engagerat mig i frågan såska jag inte tycka för mkt.. det är lätt att sitta och vara kritisk som ryttare och tävlande!!!

Senast ändrad av en moderator:

Mycket bra synpunkter Erik!!!!

Håller helt med, åker jag som publik så vill jag såklart se de bästa göra upp om mästerskapstiteln.
Att begränsa antalet i finalerna är ju ett sätt att försöka höja statusen på SM, och det är helt rätt.

Anledningen till att kvalen ligger samma helg är att t ex norrlandsekipagen har låååång väg att åka, två helger skulle inte funka ekonomiskt eller praktiskt.

Jag tycker också att det kanske finns anledning att begränsa antalet finalister ytterligare, särskilt om det nu är så få som kommer till kvalen.

Som jag förstått det ligger dessutom finalen i Allsvenskan samma helg, borde bli väldigt maffigt då om man skulle utöka antalet finalister.

SM är under utveckling, liksom mycket av tävlingsverksamheten, och därför är det såklart värdefullt om tävlingsryttarna tycker till och kanske ännu hellre kommunicerar med sina respektive tävlingsansvariga så att åsikterna finns samlade då året ska summeras och riktlinjer dras inför kommande år!;)

Håller helt med, åker jag som publik så vill jag såklart se de bästa göra upp om mästerskapstiteln.
Att begränsa antalet i finalerna är ju ett sätt att försöka höja statusen på SM, och det är helt rätt.

Anledningen till att kvalen ligger samma helg är att t ex norrlandsekipagen har låååång väg att åka, två helger skulle inte funka ekonomiskt eller praktiskt.

Jag tycker också att det kanske finns anledning att begränsa antalet finalister ytterligare, särskilt om det nu är så få som kommer till kvalen.

Som jag förstått det ligger dessutom finalen i Allsvenskan samma helg, borde bli väldigt maffigt då om man skulle utöka antalet finalister.

SM är under utveckling, liksom mycket av tävlingsverksamheten, och därför är det såklart värdefullt om tävlingsryttarna tycker till och kanske ännu hellre kommunicerar med sina respektive tävlingsansvariga så att åsikterna finns samlade då året ska summeras och riktlinjer dras inför kommande år!;)
Kan dom inte kvala i norrland?? :confused:

Just statusen på sm:et tycker jag är att sträva efter att höja, nu ligger det som jag redan skrivit om på alldelles för låg nivå enligt mig, vi har såå mycket duktiga ekipage som inte ens visar sig på sm:et , synd.
Förstår synpunkten om att inte ha två helger en kvalhelg och en finalhelg MEN i nuläget tycker jag kvalet är lite onödigt under tävlingshelgen då man redan har kravet på två tävlingar innan och eftersom de flesta i kvalet ändå går vidare.

Självklart är sm:et precis som alla andra tävlingar (förhoppningsvis?!) under utveckling, så ska det vara, hela tiden vill man att alla strävar efter en ännu bättre tävling/tävlingar även om det är tillfredsställande/bra/väldigt bra redan nu. Självklart är det bra att ryttarna får säga sitt, tyvärr tror jag alldelles för få gör det och länken arrangörer/styrelsemedlemmar - tävlande är rätt dålig i dagens läge. (själv dålig på det) tror kanske det kan grunda sig i att man inte riktigt vet vem man ska kommunicera, prata,ge råd och synpunkter till / med.

Kan dom inte kvala i norrland?? :confused:

håller med. de har ju sina b tävlingar. skrota kvalet under sm:et tror jag på så som läget sett ut de senaste åren.

Problemet om man tänker som du ha egen kvaltävling i norr ngn månad innan är väl att de endast kvalar mot ig själva och därmed kommer ligga på en annan nivå än resten av sverige, antingen bättre eller sämre. Sen tror jag även att om norrland ska få ha sitt eget kval så kommer alla vilja ha sitt eget kval, då får vi problem. Ska gotland ha ett eget kval då? (minst lika dyra resor till fastlandet), ska stockholm ha ett, mellan sverige ett, skåningarna ett osv.?

Ja, varför inte? Det går ju att dela upp det. Då får ju i alla fall publiken se bra ekipage och dom bästa möts. Dela kvalen i fyra, fem distrikt.

Ja, varför inte? Det går ju att dela upp det. Då får ju i alla fall publiken se bra ekipage och dom bästa möts. Dela kvalen i fyra, fem distrikt.

hade iofs varit en idé. MEN jag tror inte på det. om vi har jättebra ekipage från skåne ex. ska de då kvala ut varandra för att sedan möta sämre ekipage som åkt räkmacka från ett annat distrikt ex. gotland. många gånger kommer duktiga tävlingsryttare från sammma områden och även klubbar.
kanske kvala på intjänade poäng likt championatet räknat från och till vissa datum? fast det är inte heller riktigt rätt, ett duktigt ekipage kanske bara vill/har möjlighet att tävla en tävling innan sm:et ex. vinst mot 20 ekipage(vilket skulle ge 20 poäng). en annan sämre ryttare kanske tävlar 5 tävlingar kommer trea varje tävling med 7 i klassen (vilket skulle ge 25 poäng) . nej jag har inget bra förslag i nuläget...

Ja det är inte helt enkelt att lösa, vårt land är ju lååångt! Dock får vi hela tiden sträva efter att hitta bra och rättvisa sätt att sålla, dock kan det bli galet ibland på vägen dit...:crazy:

Just detta med dom olika förutsättningarna är såna utmaningar som vi i WRAS får klura på ständigt, det måste ju vara så rättvist som möjligt.

Att låta alla som klarat två B-tävlingar gå in på SM tror inte jag är rätt väg att gå, nu när antalet B-klasser ständigt ökar kan det innebära GIGANTISKA finalklasser, OM nu alla som får råkar få för sig att starta i SM....

Att det är svårt att veta vem man ska vända sig till med synpunkter kan jag till viss del hålla med om, men alla klubbar har ju (bör iaf ha!) en tävlingsansvarig.....Denne har ju på sitt ansvar att framföra sina medlemmars synpunkter till Tävlingsutskottet, men det är inte helt enkelt.

Kanske finns något bättre sätt???

Huvudsaken är dock att vi TILLSAMMANS jobbar för bättre tävlingar, såväl ideellt arbetande funktionärer som ryttare. OCH att vi gör det i en positiv anda! Det är ju meningen att det ska vara SKOJ att tävla och arrangera tävlingar.

Man kanske kan låta de som placerat sig 1, 2 el 3 räknas som kvalade, inte alla som deltagit och fått ett score? Det borde sålla ut en del av de icke kompetenta ekigpagen?
Att hålla enskilda kvaltävlingar kan bli knepigt rent tidsmässigt. Förr om åren har SM legat redan i augusti, och det blev ett himla hallå när vi fick tid först i oktober på Greva. Det är en anledning till att vi tyckte det var ok att flytta det till sep, för att tillgodo se dem som tyckte det blev för sent på året. Att hålla kvaltävlingar 1 mån tidigare känns trångt i schemat, eller?

Man kanske kan låta de som placerat sig 1, 2 el 3 räknas som kvalade, inte alla som deltagit och fått ett score? Det borde sålla ut en del av de icke kompetenta ekigpagen?
Att hålla enskilda kvaltävlingar kan bli knepigt rent tidsmässigt. Förr om åren har SM legat redan i augusti, och det blev ett himla hallå när vi fick tid först i oktober på Greva. Det är en anledning till att vi tyckte det var ok att flytta det till sep, för att tillgodo se dem som tyckte det blev för sent på året. Att hålla kvaltävlingar 1 mån tidigare känns trångt i schemat, eller?

Det tycker jag inte ! en som vunnit i en klass med tre ekipage kan vara rätt dålig om de andra också va dåliga medans en femma i en klass med 25 kan vara rätt bra om de andra är bra ;)

tycker det är en fördel om det ligger sent då alla hinnerkvala i lugn och ro ...aug. känns för tidigt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgörs ponny-SM i fälttävlan i Häggum utanför Skövde. Hos arrangerande Häggums sportryttarförening är förväntningarna höga. –...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 324
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30