Sluta bry sig om andra hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Katta08
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 055
K

Katta08

Hej! Har precis blivit medlem och börjar med en fråga direkt. Kan jag få tips på hur jag får våran vovve att sluta bry sig om andra hundar, han drar och vill fram till varenda hund vi möter får honom knappt med mig, han är inte arg eller så utan vill bara och hälsa eller busa. Har försökt få honom att fokusera på mig men det funkar inget bra utan han är helt låst på den andra hunden. Så om någon har lite tips så tar jag tacksamt emot det.

Sv: Sluta bry sig om andra hundar

Hur gammal är hunden? Hur länge har ni haft den?

I en flock är det ledaren som avgör hur man ska bemöta en utomstående. Om h*n skäller så skäller övriga i flocken också. Om du som ledare nonchalerar en annan hund/människa/katt/etc så ska din hund följa ditt exempel och det gör den om du har ett befäst ledarskap.

Jag skulle föreslå att du ser över er flockrelation och hur din hund ser på dig. Men också hur du agerar när du möter en hund.

Många hundägare blir spända och räknar med att deras hund ska reagera genom att dra/skälla/hoppa i kopplet. Detta förmedlar man till hunden som då inte själv kan slappna av eller känner ledarens ponus. Och utan ditt stöd kommer hunden att agera på egen hand.

Något man kan försöka anamma i allmänhet är att aldrig låta din hund möta någon utanför er flock utan din tillåtelse. Använd tex ett kommando varje gång du släpper fram din hund att hälsa på hundar/människor/etc. Se också till att din hund slutar dra/streta/söka kontakt med den andra hunden/människan, innan du släpper fram den. Den ska söka ditt godkännande innan den ens tänker tanken att gå fram till en utomstående. På så sätt skapar du lätt konsekvens, hunden lär sig att ge dig uppmärksamhet efter som att det leder till ngt bra och du får själv ett mål att sikta på vilket gör dig mer beslutsam/lugn/självsäker = pondus, och därav blir du för hunden mer övertygande och mer självklar att följa. För att inte tala om att det är lättare för hunden att förstå dig om du är i rätt sinnesstämning. Dvs. trygg i det faktum att att din hund kommer att bete sig väl när ni möter andra hundar.

Vår hund reagerar ofta mer när han är kopplad, men då främst när han känner sig hotad vilket ju inte är fallet för er hund. Jag föredrar därför att passera andra hundar med honom okopplad och under kommando. Då använder man dessutom en befintlig rutin som hunden är van vid och som handlar om att han ska ge mig uppmärksamhet och lyssna på mina signaler. Det är ytterligare ett stöd/trygghet för hans del om han känner sig hotad.

Något man kan försöka anamma i allmänhet är att aldrig låta din hund möta någon utanför er flock utan din tillåtelse. Använd tex ett kommando varje gång du släpper fram din hund att hälsa på hundar/människor/etc. Se också till att din hund slutar dra/streta/söka kontakt med den andra hunden/människan, innan du släpper fram den. Den ska söka ditt godkännande innan den ens tänker tanken att gå fram till en utomstående. På så sätt skapar du lätt konsekvens, hunden lär sig att ge dig uppmärksamhet efter som att det leder till ngt bra och du får själv ett mål att sikta på vilket gör dig mer beslutsam/lugn/självsäker = pondus, och därav blir du för hunden mer övertygande och mer självklar att följa. För att inte tala om att det är lättare för hunden att förstå dig om du är i rätt sinnesstämning. Dvs. trygg i det faktum att att din hund kommer att bete sig väl när ni möter andra hundar.

Bra skrivet! Det där ska jag tänka på nu med valpis, även om vi inte (än iaf) har några problem vid hundmöten.

Hej! Tack för råden. Våran hund är 1 år och 3 månader och vi har haft honom sedan han var 8 veckor. Det kan nog vara så att jag omedvetet spänner mig när det kommer en annan hund, ska försöka tänka på att inte göra det och vara mer avslappnad.

han drar och vill fram till varenda hund vi möter får honom knappt med mig, han är inte arg eller så utan vill bara och hälsa eller busa. Har försökt få honom att fokusera på mig men det funkar inget bra utan han är helt låst på den andra hunden.

min hund var åxå sån, men nu blir hon istället agressiv mot andra hundar i stället. hon blir helt låst .

Brukshundskurs. Umgänge plus att arbeta med andra hundar runt omkring.

Jag hade tyvärr ingen möjlighet att gå på nån kurs när min tik var liten, men jag är alldeles övertygad om att det är super att göra det om man kan.

Min tik går ihop med alla hundar oavset kön, har alltid gjort. Det som inte fungerar avslappnat är när vi möter andra hundar i motionsspåret på joggingturerna. Hon drar (hänger sig i kopplet) och ska till den andra hunden och skiter fullständigt i vad jag säger. Och hon är inte alltid så vänligt sinnad i dom situationerna. Promenerar vi fungerar det mycket bättre, men inte helt bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 541
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025