Sluta äta gräs???!!

Snobben

Trådstartare
Vad gör man när hunden äter gräs och sedan kräks oftast på natten?
Gör dom det pga magproblem?
Börjat ge Stomax till min hund för att han varit magsjuk i två dagar och dessutom lätt stressar upp sig, han är helt normal i avföringen men kan inte låta bli gräs & pinnar!! Vilket oftast leder till att han kräks en gång. Pinnar verkar han tycka är gott, men gräs?

Sv: Sluta äta gräs???!!

Läste det här fårn en hemsida,

Egentligen vet man inte orsaken, men man antar, att antingen tycker dom om smaken av friskt gräs, eller också har dom ont i magen. Många hundägare känner igen situationen: Hunden går ut och äter gräs, och så kräks den.

Men det är många, som äter gräs - helt enkelt för att det smakar gott. Dom är inte dåliga i magen, men kan likväl kräkas - särskilt om dom äter för mycket.

Man hör ofta att hunden äter gräs för att den saknar "något". Det är emellertid fel. Hundar kan bara registrera brist på några få saker:

1. Dom kan registrera brist på föda, vilket visar sig i form av hunger.
2. Dom kan registrera brist på vätska, vilket visar sig i form av törst.
3. Dom kan registrera brist på salt. Då kan man se hunden leta efter salt genom att slika på vår hud, på väggar osv.
Brist på andra saker som kalk, vitaminer etc. kan hunden inte registrera.

Summa summarum: Om din hund äter gräs, är det inte nödvändigtvis, för att den är sjuk.
Det betyder heller inte att den saknar ett eller annat näringsämne.
Den kanske helt enkelt tycker om det.

Izor äter gräs utan att kräkas!
Visst har han kräkts, men av andra orsaker.
Ibland betar han som en hel häst (nåja en miniminiponny möjligtvis:D).

Hundar som äter gräs och sedan kräks har ofta en överproduktion av magsaft.
Ge en naturell, osaltad riskaka på kvällen innan läggdags.
Låt senaste målet vara lite större och serveras lite senare.

Undvik foder som innehåller rikligt med sura kolhydrater, ex vete och majs.

Mager kesella är pH-reglerande och kan hjälpa magen att få balans på magsaften. ½-1 msk/mål är lämpligt.

Många orsaker finns det till gräsätande. Focus åt ju maniskt gräs när han hade halsont. Dessutom kan han fortfarande ta tuggor av gräs när han är törstig. Och är han lite dålig i avföringen kan han äta lite mer gräs, förmodligen för att han mår illa.

Tack för era svar!
Han kanske helt enkelt tror att han är en häst, för han har alltid umgåtts med hästar och brukar ligga & tugga på grässtrån när dom betar:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 082
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025