Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta amma.

Jag har läst hela tråden och har fått den uppfattningen att DU tycker att alla som inte ammar länge anser att det är något fel då dom som person/kroppsligt. Trots att flera skrivit att dom Inte anser det, så har du tjatat på om att "alla kan" "gör si ""gör så".
Inse att du får en del kvinnor att känna att det Är fel på dom genom ovanstående tjat!!
Alla KAN INTE amma länge. För den skull behöver det inte vara några fel på dom.
 
Sv: Sluta amma.

:rofl:
Min dotter har sovit i 45-minutersintervaller (dagtid), mellan att hon var någon månad tills hon var typ 9 månader. Nu (11 mån) kan hon sova 1,5 timme åt gången :p
 
Sv: Sluta amma.

Du får gärna förklara för mig vad man har för fysiskt fel om man kan amma på bra i flera månader, och sen plötsligt "försvinner" mjölken.
 
Sv: Sluta amma.

Nu måste jag nog säga att Silverkedjan faktiskt hade rätt (för en gångs skull ;) ). Jag mår inte alls dåligt av att amma, men däremot tycker jag inte om det. Jag kan göra saker som jag inte tycker om utan att må dåligt av det.

Sen handlar det inte om att jag ska ge ersättning från 4 månaders ålder utan smakportioner av riktig mat. Kanske blandade du ihop det med att jag tidigare skrev att jag ville ge ersättning (redan nu) en gång i veckan så att dottern vänjer sig vid flaskan och jag kan komma ifrån redan nu nån gång ibland om det behövs. Men som sagt verkar det inte funka så bra men eftersom det funkar fint med utpumpad bröstmjölk så känns det problemet redan löst.

Nackdelen är att när dottern åt utpumpad bröstmjölk så åt hon ca 8 muggar (och kunde nog ha ätit fler) men när jag pumpar får jag bara ut 3-4 muggar. Så när ska man då pumpa?

Sen kan jag tillägga att jag tror även min mjölkproduktion har börjat gå ner. Detta har säkerligen att göra med att kroppen ställt om sig då vår dotter har börjat sova hela nätterna utan att äta. Och detta beteende tänker jag definitivt inte ändra på genom att amma henne på nätterna också... Det är ju så oerhört värdefullt att få sova! :)
 
barn som sover - inte bra?

ulda skrev:
Sen kan jag tillägga att jag tror även min mjölkproduktion har börjat gå ner. Detta har säkerligen att göra med att kroppen ställt om sig då vår dotter har börjat sova hela nätterna utan att äta. Och detta beteende tänker jag definitivt inte ändra på genom att amma henne på nätterna också... Det är ju så oerhört värdefullt att få sova! :)

Fast då kanske du kan pumpa ur på nätterna!:idea: Så slår du två flugor i en smäll (ökar produktionen, får fler muggar).

Vad krångligt det verkar. Jag trodde att man ville ha barn som sover hela nätterna, men tydligen är inte det heller bra (i alla fall inte om man vill amma länge). *suck
 
Sv: Sluta amma.

För mig hade det inte varit några problem att fortsätta amma hur länge som helst.
Jag slutade amma på natten när han var 7 månader. Han slutade ammas helt när han var 11 månader, men jag hade mjölk i brösten minst ett halvår till innan det försvann helt.

Alla har inte problem med amningen, även om det kan verka så ibland.
 
Sv: Sluta amma.

Svar på inlägg #83

Saxat från ammningshjälpens sida....
"Rent fysiologiskt kan de flesta kvinnor amma. Amning är en naturlig kroppsfunktion men det betyder inte att det är enkelt och komplikationsfritt eller ens alltid möjligt. Det sägs ibland att alla som vill kan men det är ignorant och nonchalant för så enkelt är det ju inte. Det finns kvinnor som är bröstopererade eller äter mediciner som gör att de inte kan amma. Det finns till och med fullt friska kvinnor som trots rätt inställning, rätt teknik och intensivamning inte kan producera tillräckligt med mjölk till sin bebis. Det finns också bebisar som inte klarar av att suga med rätt teknik och därför inte får i sig tillräckligt med mjölk, trots mycket hjälp och stöd av professionella.

Misslyckandet med amningen får ju inte överföras på hela föräldraskapet. Det är inte ammandet som gör dig till en bra mamma."


Saxat från Lunds universitet
Medicinska fakulteten
Institutionen för omvårdnad.....


"Störd utdrivningsreflex
Utdrivningsreflexen gör det lättare för barnet att få i sig mjölken och att barnet får den sista mjölken som är särskilt fettrik Vid störd utdrivningsreflex ammar barnet med korta snabba sug utan paus och släpper bröstet och börjar skrika. Detta brukar upprepa sig ofta och tyder på att barnet bara får i sig den mjölk som finns bakom vårtgården (Hellsing 1995). Så småningom syns det på att barnet inte går upp i vikt och kissar mindre. Smärta i samband med amning kan störa utdrivningsreflexen.(Folkhälsoinstitutet 1999).

Att veta om mamman producerar för lite mängd mjölk eller om det är en störd utdrivningsreflex får till en början visa sig genom uteslutningsmetoden.Det är viktigt att DSK hjälper mamman att se över amningssituationen och stöttar henne.
(Folkhälsoinstitutet 1999)"


Räcker det ?
Det är fastställt att ca 5 % av alla mammor faktiskt inte Kan amma pga fysiologiska skäl, hur mycket dom än vill....
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta amma.

Hörde det dels av en professor på babyboom som forskade i allergier och när jag hörde henne tala om det så började jag själv läsa om det och hittade faktiskt även på amningssidor där de skrev att det inte hör ihop, detta gjorde jag pga av min sambo är allergisk och har astma därför min nyfikenhet. Denna professor protesterade även emot att "amningshysterin" och menade på att varken allergier eller immunskyddet påverkas av amning och i flera andra länder börjar man ge spädbarnet annan mat i tidig ålder utan att det påverkar barnet negativt, hon sa också att rådet att helamma i 6 månader som bvc nu ändrat rekomendationerna till är befängt att ha i vårat land och det rådet var något som UNICF (?) gått ut med och gäller bara u-länder där föräldrarna inte kokar vattnet som de blandar ersättningen med och på så sätt ger barnet förorenat vatten.
 
Sv: Sluta amma.

Och för mig var det precis tvärtom..
Rutiner gör att jag kan planera min dag precis som jag vill ha den och jag får massor gjort och dessutom mår mina barn bra av det och nu när Amanda går på dagis där de också har rutiner så är det inget som känns konstigt för henne.

Sedan tycker jag det är konstigt att du dömmer ut AW genom att skriva att hennes amming inte funkade pga av att hon slutade i en ökningsperiod... för du har ingen aning om hur mycket hon försökte eller vad som gick fel för du känner varken henne eller hennes kropp.
 
Sv: Sluta amma.

När det gäller AW så är det vad hon sagt själv om sin amning.

Jag dömer heller inte ut de som VILL HA rutiner, förklarade bara hur jag gjorde och att man känner efter själv hur man vill ha det, eller hur.
 
Sv: Sluta amma.

Scilla skrev:
Sedan tycker jag det är konstigt att du dömmer ut AW genom att skriva att hennes amming inte funkade pga av att hon slutade i en ökningsperiod... för du har ingen aning om hur mycket hon försökte eller vad som gick fel för du känner varken henne eller hennes kropp.

Men GUD vad känsligt och konstigt det blir hela tiden i den här tråden! Så här skrev Madick:

Anna själv ammade sina i 2 mån, sen kom ökningsperioden och då gav hon upp och sa att hon inte hade mer mjölk, med alla 9 barnen.

Exakt var uppfattar du att Madick dömer ut Anna?

Man måste väl få säga vad man tycker (eller återge fakta, som det handlar om här) utan att det börjar pratas om personpåhopp och utdömningar? Varför är det så himla känsligt?

Jag har läst AW´s bok och kan intyga att det Madick berättar står i boken.
 
Sv: Sluta amma.

Eh.. ??? men då måste jag ha fattat dig helt fel för du skrev ju att om man ger upp nattamningen så slutar mjölken sedan i nästa mening skrev du ett referat om AW att hon slutat för att det inte kom någon mjölk... vad har du AW med saken att göra om du inte menar på att hennes rutiner gjorde att hennes mjölk slutade?
 
Sv: Sluta amma.

Jag har också läst boken och har den även hemma därför reagerade jag, för där skriver AW själv att hon slet som en gris (inte ordagrant) för att det skulle funka men det gjorde det inte och när Madick skriver allt i samma andemening så är det väl klart att man dra sina slutsatser...
 
Förvirrad

Scilla skrev:
vad har du AW med saken att göra om du inte menar på att hennes rutiner gjorde att hennes mjölk slutade?
---
för där skriver AW själv att hon slet som en gris (inte ordagrant) för att det skulle funka men det gjorde det inte och när Madick skriver allt i samma andemening så är det väl klart att man dra sina slutsatser...

Ja, vilka slutsatser är det du drar egentligen? Jag drar dessa slutsatser:

1. AW slutade amma på natten när bebisarna var en månad.
2. Madick tror att om man inte ammar på hela natten minskar mjölkproduktionen.

Att AW slet som en gris (nio gånger!) och aldrig fick det att funka stödjer ju snarare Madicks teori, eller hur?

Är det det du kallar "döma ut"? Att Madick (om jag har tolkat henne rätt) tror att AW möjligen gjorde en miss när hon slutade nattamma så tidigt?

Jag tycker det är imponerande att AW lyckades få sina barn att sova hela natten så tidigt. Det är bra att hon beskriver hur man gör för att uppnå det. Men om man vill lära sig hur man ska göra för att amma länge (om man nu råkar ha det som främsta mål) är AW kanske inte den bästa förebilden, eftersom hon inte lyckats själv på nio försök. Därmed inte sagt att AW kan ha jättebra tips och idéer på andra områden.

Var och en får ju välja sina egna mål. Jag har som mål att amma länge, så jag kör nog AW´s sova-hela-natten-metod lite senare än vad AW själv gjorde.

Tycker du att jag oxå dömer ut AW?
 
Sv: Sluta amma.

Är inte det här att dömma ut... "Följer man hennes schema så lär mjölken "försvinna" efter ett par-tre månader eftersom hon faktiskt begränsar ammandet" så skrev Madick..

Vi kan ta mig som ett ex mitt första barn ammade jag i princip dygnet runt men hon blev aldrig nöjd (och jag VILL att mitt barn ska vara nöjd och glad jag accepeterar inte att hon ska behöva ligga och skrika sig nätterna igenom) med den lilla mjölk som kom jag gick då över till ersättning och följde standarmodellen och då funkade allt så där var lösningen att barnet behövde mer mat för att bli nöjd. Med barn nr två så har jag mjölk så det räcker och blir över och jag följer standarmodellen även här men då med ammning och barnet som är 8 veckor sover redan hela natten somnar kl 21 och vaknar vid 7-8 tiden och äter bara lite då (max 5 min) och somnar om och sover till 12-tiden så frågan är HUR kan min amning funka nu när jag följer standarmodellen och barnet sover hela natten? och ett tips är att gå in på AW´s sida och läsa om de många med mig som får standarmodellen att funka utan problem med amningen. Jag förespråkar inte att man måste använda sig av hennes tips för att få det att funka men jag talar bara om att det gör det för mig och många flera...
 
Sv: Sluta amma.

Scilla skrev:
Med barn nr två så har jag mjölk så det räcker och blir över och jag följer standarmodellen även här men då med ammning och barnet som är 8 veckor sover redan hela natten somnar kl 21 och vaknar vid 7-8 tiden och äter bara lite då (max 5 min) och somnar om och sover till 12-tiden så frågan är HUR kan min amning funka nu när jag följer standarmodellen och barnet sover hela natten?

Men det är ju jättepositivt att höra!:) Du skriver visserligen inte när barnet började sova hela natten (bara att det är 8 veckor nu), men det visar ju att man kanske kan få både och (sova hela natten och amma länge). Låter hoppfullt!:)
 
Sv: Sluta amma.

Scilla skrev:
att rådet att helamma i 6 månader som bvc nu ändrat rekomendationerna till är befängt att ha i vårat land

Såvitt jag förstått det säger inte bvc att man bör amma i 6 månader utan att "barn klarar sig på endast bröstmjölk i 6 månader". Det är rätt stor skillnad.

Sen är det ju alltid svårt att veta vad som är rätt när forskning säger emot annan forskning.
 
Sv: Sluta amma.

Jag skrev (precis som du citerade) LÄR försvinna. Inte att den garanterat försvinner.

Dessutom tror jag att i många fall så får man välja. Vill man amma länge och vill kämpa för det så får man "offra" nattsömnen ett tag. Känner man att det är viktigare att man får sova än att amma längre, ja då ser man till att det blir så. Men det är ju en fördel om man vet innan vad som kan hända med det ena eller det andra så man inte står där och är förvånad och sen dömer ut att det är fel nånstans.
 
Sv: barn som sover - inte bra?

havreflinga skrev:
Fast då kanske du kan pumpa ur på nätterna!:idea: Så slår du två flugor i en smäll (ökar produktionen, får fler muggar).

Fast det är ju på nätterna jag vill sova. Varken amma eller pumpa... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp