Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta amma.

Men snälla du, du måste och acceptera att ibland är det fel på kvinnokroppen!! Jag är själv med i en lista med flaskmammor och där är det flera som bevisligen har fel på sin kropp som gör att ammningen inte fungera.
Även en i våran bekantskaps krets hade absolut ingen som helst mjölk och det hade inte hennes mamma eller systra heller trots att mamman fick fem barn...

Så ja det kan vara fel på kroppen!! Jag blir så arg när det är någon ska tala om att det enbart är en eget fel att ammningen inte fungera!!
 
Sv: Sluta amma.

Jag har inte heller haft mjölk till mina två. Den första den kämpade jag och ammade mycket och ofta men hon gick inte upp i vikt. På BVC sa de att jag skulle fortsätta och amma och inte ge upp, amma först och sen ge tillägg om hon inte blev mätt. Jag kämpade i 2 månader sen gav jag upp.... Började bara ge tillägg och hon blev en jätte glad och harmonisk unge.... Därimot stödde inte BVC mig i mitt beslut, (hade en GAMMAL sköterska och hon sa att man i alla tider ammat sina barn....) Det var en ganska tuff period eftersom jag bara var 21 och inte hade så mycket skinn på näsan....

När jag sedan fick min son, ett år senare. Så ammade jag honom på BB och första veckan men stödde i med tillägg HELA tiden.... Honom ammade jag tills han var 3 månader men med Mycket tillägg. Mina barn har båda sovit hela nätterna när de fått tillägg, Nattmatat vid 22 tiden och sen sov de som klubbade sälar ända fram till 7 tiden då vi ändå var tvungna att gå upp...

Lycka till och tänk på att ingen annan kan veta hur din kropp fungerar och vad som fungerar bäst för dig och din bebis!!! Kram Anna
 
Sv: Sluta amma.

Var har jag skrivit att det är mammans fel? Jag sa att det var fel på informationen man får, av de man litar på som nybliven mamma.

Jag lovar, jag hade varit en av dem som skyllt på att det var "fel" på mig med den sk. hjälp jag fick från BB och BVC. Sen råkade jag ramla över en hjälpmamma från amningshjälpen och hon kunde hjälpa med så små saker och plötsligt så funkade det! Samma saker som BB sagt att "men det ser ju helt normalt ut" visade sig inte alls vara något som funkade om man ville amma.

Hur har de bevisligen fel på sina kroppar? VAD är det som är fel?
 
Sv: Sluta amma.

Ja den i beantskapskretsen hade ingen som helst mjölkproduktion, och de hade även undersökt hennes systrar och det är samma sak där... Den mailinglistan jag är med tänker jag inte tala om deras specifika problem, men jag kan säga att de är undersökta av läkare och ammningen har kroppslig problem som inte har gått att lösa med mer information.
Och det är inte något nytt fenomen, utan längre tillbaka ganska så välkännt att en del kvinnor inte kunde amma... Mammas faster var barnmorska och hjälpte ett antal hundra barn och mammor och vissa kunde helt enkelt inte amma, bland annat hon själv... Och det var inte något konstigt eller ovanligt, visserligen var dödligheten större för dessa barn pga att det var svårt att få till näringsmässig föda men annars så var det inget de funderar på så mycket... Hon var glad att hon var barnmorska och visste vilka som skulle få och hade fått barn samtidigt som henne och kunde åka runt och få sina barn ammade och få med sig lite mjölk hem...

Om man ständigt får höra att det är bara att man lär sig amma på rätt så fungera allt, ja då tar man åt sig och tror att det är ens eget fel... Eller får höra att man bara ska amma mera... Själv hade jag inget kroppsligt fel med första barnet, men jag var stressad och mådde dåligt över att min svärfar var döende och senare dog strax efter förlossningen, det drog upp en hel del runt min egen pappas död men det var ingen på vare sig på BB, BVC eller ammningenhjälpen som kom på att koppla ihop det förrens jag fick en nya BVC "tant"...
Jag säger bara tack och lov för min ingenammamamma lista där jag fick stöd och råd som hjälpte mig, och där även jag har hjälpt en del...
 
Sv: Sluta amma.

Jag ska försöka få det här till det jag EGENTLIGEN är upprörd över:

Varför är det lättare för kvinnor att säga att det är fel på ens egen kropp, än att acceptera att i en annan situation, med annan hjälp, osv, så kunde kroppen fungera som den ska? Varför nedvärdera sin egen kropp så?

När det gäller vilken hjälp man får och behöver så handlar det väldigt mycket om personkemi och tidigare erfarenheter tror jag. Det är ju samma sak med veterinärer, eller läkare. Bara för att man är läkare kan man inte allt, eller ens är bra på att uttrycka sig så folk förstår. De på amningshjälpen är vanliga mammor, självklart finns det såna som är "bättre" och "sämre" där också.

Börjar man ta på sig att det inte gick att amma för att ens KROPP malfunktionerar, då har man ju redan gjort sig körd inför kommande barn.
 
Sv: Sluta amma.

Humelibumlan skrev:
Det är inte mitt beslut att sluta amma, det är BVC.
Det där gör mig galen och skulle kunna få mig att bomhota varenda bvc, alla vill eller kan inte amma men barnen dör inte för det. Det är så många andra faktorer som också spelar in när det t ex gäller allergier.

Du ska vara stolt över att du försökt:) Funkar det inte för dig så är det inget du ska vara besviken för.
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Jag ska försöka få det här till det jag EGENTLIGEN är upprörd över:

Varför är det lättare för kvinnor att säga att det är fel på ens egen kropp, än att acceptera att i en annan situation, med annan hjälp, osv, så kunde kroppen fungera som den ska? Varför nedvärdera sin egen kropp så?
.

Tyvärr är det oftast så att man möts av att "du" har gjort fel och borde ändra på ditt sätt att vara/tänka så kommer allt att lösa sig... Jag har haft kontakt med mammor från ammingshjälp senare oxå och det har gett bra hjälp, men det är helt fokuserat på att man gör något fel eller att man tänker fel... Visserligen var nu fallet så för mig vilket jag var väldigt medveten om, men när man har ett kroppsligt problem och inget av alla tips och förslag hjälper pga att kroppen inte fungera då känner man sig väldigt liten, eftersom man ständigt får höra att alla kan amma... Därför anser jag att det är viktigt att alla får veta att det finns hinder som gör att en del kvinnor faktiskt inte kan amma alls eller bara lite... Och det är helt okej och det finns bra ersättningar att ge sina barn...
 
Sv: Sluta amma.

Den jag har valt att ta hjälp av från amningshjälpen (pratade med flera) är MYCKET bra på att lyssna, och anklagar aldrig, stöttar om man bara vill delamma eller sluta helt osv. Synd att inte alla är så...
 
Sv: Sluta amma.

Madick, jag hoppas att det är som du säger. Jag ska börja amma för första gången om fyra månader. Det ska verkligen bli spännande för redan nu får man massor av informations som säger emot varandra:

Det är jättebra att amma, och praktiskt, och mysigt.

Det är många mammor som får problem och ger upp.


Och jag fattar liksom inte. Varför är det så många som ger upp om det är så nyttigt och praktiskt?:confused: Kommer jag att bli en av dem som får problem? Jag VILL ju amma! Jag vill inte få några problem!

Fasen, amning blir ju något mystiskt, svårt redan långt innan det är dags! Har det varit så i alla tider?:confused:
 
Sv: Sluta amma.

Läs på redan nu så mycket du kan! Det kan ta upp till ett par-tre månader innan allt flyter på lätt och smidigt, men för de flesta funkar det ju faktiskt utan större problem. Men de som inte har problem hör man ju inte...

Sen kan det vara klurigt att leta reda på en bra hjälpperson som du lätt får tag på sen OM det är så att du behöver hjälp. När man väl sitter och tycker allt är pest och pina är det extra jobbigt att försöka hitta hjälpen.
 
Sv: Sluta amma.

Jag tycker det är bra att veta att det faktiskt FINNS de som inte klarar av att amma, av olika skäl.
Inget av mina tre barn har ammat, första hade fel sugteknik och eftersom hon inte fick någon "belöning" de gånger hon örsökte så gav hon upp och blev ilsk i stället :smirk:. Tvåan sög alldeles för mesigt, även om tekniken var den rätta. Trean sög som en liten mjölkmaskin, men likförbaskat fick han inte i sig tillräckligt - TROTS att det fanns MASSOR av mjölk! (har så gjort med alla tre - jag har pumpat ur och matat med bröstmjölk så länge det funnits + lagt i frysen för att förlänga perioden)
Först med trean insåg jag vad felet var - "mamma mu" är en bra mjölkkossa, men väääldigt trögmjölkad... :crazy:

De allra flesta kan amma utan problem, men man ska veta att man inte är ensam OM det börjar strula!
 
Sv: Sluta amma.

Det är praktiskt att amma, när det funkar!

För min del så tycker jag nog att det där mysiga är överreklamerat.
Innan Elvira föddes hade jag hört så mkt om hur mysigt och kontaktskapande det var att amma så jag fick en mindre chock när jag insåg att det gjorde ont, var tungt, obekvämt och allmänt jobbigt. Inte minst eftersom det tog så mycket tid, i början ammade jag mest hela dygnet.
Många gånger tänkte jag att jag ger upp, jag gillade VERKIGEN INTE att amma och närheten kunda jag och hon få utan att amma. Flera gånger grät jag bara för att det kändes så himla jobbigt.

Nu efter tre månader så har jag faktiskt vant mig.
Det gör inte ont längre, vi har fått lite rutiner på mattider, hon ammar inte längre mer än 30 min per gång utan runt 10min kanske och hon är rätt mysig att titta på när hon ligger och snuttar. Speciellt när hon är rätt nöjd och rätt som det är släpper och fyrar av värsta leendet mot mamma!

Och det är praktiskt att kunna ge mat närsomhelst utan dröjsmål Idag ammade hon på ridhusläktaren medans en tjej red min häst.
 
Sv: Sluta amma.

Det ÄR mysigt att amma! Men det kan ta upp till 3 mån innan det flyter och blir mysigt... men det missar många att upplysa nya mammor om.
 
Sv: Sluta amma.

Ok, ska testa NAN!

På nyår testade vi bröstmjölk igen och det gick kanoners! Ulda blev lite i gasen! :D :banana:
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Det ÄR mysigt att amma! Men det kan ta upp till 3 mån innan det flyter och blir mysigt... men det missar många att upplysa nya mammor om.

Men så kan man väl inte säga! Jag ammade i lite över ett år utan större besvär (lite svårt att komma igång men så är det väl för många) jag tyckte att det var oerhört praktiskt att amma, maten alltid klar och oftast lätt att få lillen på gott humör, men mysigt tyckte jag inte att det var direkt, inte otrevligt heller, bara praktiskt. Emil var inte särskilt svår att vänja av heller, han gillade "riktig" mat bättre.
 
Sv: Sluta amma.

Men ge dig! Det BRUKAR vara så som du säger. Oftast. Men acceptera att det inte fungerar för alla, en del har inte tillräckligt med mjölk, så är det bara.
 
Sv: Sluta amma.

Jag ammade på nätterna fram tills sonen var 3 ½ månad sedan ville han inte bröstet mera, det kom ju inget när han sög!

Jag jobbade dessutom som ridledare under tiden han var liten så mjölken smakade nog inte så gott, jag gick från att knappt göra något fysiskt alls till att rida 6 timmar per dag och mjölken ändrade nog smak då.

Jag hade färdigkokat vatten i en termos i lagom temperatur och en vällingdosett, smidigt som sjutton, jag hällde i vattnet i flaskan, hällde ner pulvret som var färdigdoserat och skakade om och gav honom. Jag vill inte heller stiga upp ur sängen då vi bodde i en dragig kall villa och vi sov på övervåningen och köket var på nedreplan.
 
Sv: Sluta amma.

Nej, jag tänker inte GE MIG. ALDRIG att jag kommer acceptera att kvinnor så lättvindigt tar på sig att det är FEL på deras kroppar istället för att inse att det kan finnas andra orsaker, som stress, dålig information osv.
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Nej, jag tänker inte GE MIG. ALDRIG att jag kommer acceptera att kvinnor så lättvindigt tar på sig att det är FEL på deras kroppar istället för att inse att det kan finnas andra orsaker, som stress, dålig information osv.

Men snälla du läs vad vi skriver!! Vi vet oxå att i många fall kan det vara stress och dålig information men det finns faktiskt fall som är kroppsliga!! Försök att acceptera det oxå och tänk på att det kan vara någon av dem som faktiskt har kropsliga problem och få höra att de har fått fel information...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp