Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta amma.

Kan trösta dig med allergier och amning har inte alls med varandra att göra så det spelar ingen roll i det fallet om man ammar eller ger tillägg.
Själv skyller jag på min kropp för att amningen inte funkade med första barnet.. min kropp "producerade fram en 4 + kilos klump som ääääälskade mat och mina bröst hängde inte med för fem öre på hennes krav, med barn nummer två fick jag ett barn som inte alls har samma mat krav och det klara mina bröst av så henne helammar jag. Så i mitt fall var det helt klart kroppens fel.. för hennes tag var bra och jag ammade henne i princip dygnet runt de första 4 veckorna men hon fick inte alls det hon ville ha för att bli nöjd...
 
Sv: Sluta amma.

Jag fortsatte att småamma mina barn ganska länge, 8 måndaer med tjejerna och 10 med grabben. Mest för allergigrejens skull - på den tiden sa man att det behövdes i princip bara 1 matsked mjök för immuförsvarets skull...
 
Sv: Sluta amma.

Nu är det faktiskt så att alla Inte kan amma hur länge som helst! Oavsett hur ofta det ammas och hur mycket mjölk som produceras, så räcker det Inte för alla småttingar..

/Gnist 3-barnsmamma som kunnat amma max 5 månader innan mjölken tog slut..
 
Sv: Sluta amma.

just det, att det kunde vara rätt mysigt nån gång men generellt sätt kan jag inte säga att amning är mysigt, mer ett nödvändigt och praktiskt vardagsgöromål.
 
Sv: Sluta amma.

*knapplån*

Jag funderar och undrar över hur de gjorde förr i tiden,det måste väl funnits ammningsproblem då också,tex att mjölken inte räckt.
Lämnade man barnen till någon som hade mjölk eller lät man dem svälta ihjäl?
För det har ju inte alltid funnits modersmjölksersättning,välling & bebispurér på ica.

Konfunderad zaria
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Nej nej, jag vill inte intala dig att du har fel!! Jag vill att du ska lita på din kropp, att det inte alls behöver vara kroppen det är fel på. Det kan vara stressande nog att få höra från BVC att man har för lite mjölk, och så låser det sig för det, utan att man själv upplever det som en stressfaktor.
Men det ända du sitter och gör nu är att tala om för mig att det inte alls var min kropp som sa stopp, utan något jag åt eller inte åt, var stressad över osv... Du ger ju mig mer ångest än något annat..
Kan du inte bara acceptera och respektera att det var som jag har sagt, jag producerar inte tillräckligt med mjölk för att göra min son mätt och nöjd.
Jag vet inte vad jag skulle gjort annorlunda? Finns det ingen mjölk, så finns det inte PUNKT.

Själv har jag suttit med sprängfyllda bröst som vägrar släppa ifrån sig en enda droppe. Inte fanken tvivlar jag på min kropp för det, utan att det faktiskt kan vara faktorer som jag inte rår på för stunden som gör att det inte kommer ut nån mjölk fast det finns.
Jag tvivlar inte på min kropp, jag lyssnar på den och acceprerar faktum.

Jag förstår fullt de som inte vill/kan/orkar/tycker det är värt att kämpa för, vill man ge tillägg - fine! Men varför klanka ner på sin KROPP? Och när man faktiskt har kunnat amma i över 3 mån, varför inte vara stolt över det och tänka "fantastiskt vad min kropp klarar av"? Nej, direkt ska det vara FEL på kvinnan.
Vart ser du att jag inte är stolt och nöjd med min ammning?
BVC tyckte det var bra gjort att ha klarat av det i 3 månader och ansåg inte jag skulle behöva stressa upp mig i "onödan" med vikt minskning osv... Att amningen slutade fungera, skulel säkert varit något som stessat upp mig i det högsta...


Förstår ni vad det är jag opponerar mig emot? [/QUOTE]
 
Sv: Sluta amma.

Antingen så fanns det ammor eller så svalt de barnen ihjäl. Men om barnen inte kunde ammas pga andra orsaker. Tex så är mina syskon födda med spalt och kunde inte ammas utan var tvungna att flaskmatas vad hade hänt då?

Nu spelade det iofs ingen roll med bröderna för de hade inte kunnats ammats iaf, för mamse hon hade inte tillräckligt med mjölk till nån av oss fyra barn än mindre till tvillingarna.

Och om barnen födds för tidigt så inte amningen kommer igång för det då? Finns många exelmpel på varför man inte kan amma barnen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sluta amma.

Scilla skrev:
Kan trösta dig med allergier och amning har inte alls med varandra att göra så det spelar ingen roll i det fallet om man ammar eller ger tillägg.

Det är ju allmänt känt att det ju visats genom forskning att det finns ett samband mellan amning och allergi. Och här säger du att det inte gör det. Var har du läst den informationen eftersom du är så säker?
 
Sv: Sluta amma.

Silverkedjan skrev:
Men varför väntar du inte två månader till när du ändå KAN helamma? Det är ju en så OERHÖRT kort period i ens liv, kan man inte bjuda på att ge bebin det bästa då även om det går ut över ens bekvämlighet :confused:
Jag trodde inte DU, som verkar så förnuftig och trevlig, kunde skirva ett likande inlägg?:mad:
Med vilken insikt och rätt sätter du dig till doms över en kvinna som väljer att sluta amma vid 4 månader?:mad:

BVC försöker intala mig att det är lika viktigt att modern mår bra som att barnet gör det och mår inte modern bra så mår inte barnet bra per automatik.
Som du säkert precis som jag kan läsa så tycker inte Ulda om att amma, du kankse kan tänka dig hur det är att utföra en handling flera gånger om dagen som man mår dåligt av? :mad:
 
Sv: Sluta amma.

elbereth skrev:
Bra inställning! Men står det då att det ska vara nån paus mellan matningarna? För min del tyckte jag att det var minst 30 min amning, sen tio min sov sen amning igen osv

Ja, precis så! En paus då barnet kan bli lite dåsigt. Kul att de funkar så i verkligheten för dig utan att du har läst på i förväg. :)

Sen efter matning, paus, matning, lite skötsel/kel och eventuellet en sista slurk ska barnet sova i ca 2,5 timmar. Funkar det så hos er?
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Det är ju "det är fel på MIG" som man säger om man skyller på sin kropp! Kan du försöka förstå nu vad jag säger: att man inser att det kan vara andra fel som t.ex STRESS - DÅLIG INFORMATION - OSV.

Att få en bebis betyder inte att man kan allt. Jämför med att utan kunskaper få en häst. Visst kan du läsa dig till mycket, men du lär missa en hel del beroende på vem du frågar. Är det då DIG det är fel på som inte får hästen att fungera som du vill?

Madick, det beror nog på vad man har för självkänsla och hur man värderar sig själv. En del bedömer sitt eget värde utifrån prestationer. Det är ganska vanligt. Du kanske (liksom jag) känner att du har ett absolut och oantastligt värde i att bara vara dig själv, i att finnas till, i att du har en god vilja. Då kan man göra urusla prestationer utan att ifrågasätta sitt eget värde. Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Följer man hennes schema så lär mjölken "försvinna" efter ett par-tre månader eftersom hon faktiskt begränsar ammandet.

Förklara mer! För att hon förespråkar att man ska sluta nattamma redan efter en månad? Jag vill inte att min mjölk ska ta slut!
 
Sv: Sluta amma.

Humelibumlan skrev:
Jag trodde inte DU, som verkar så förnuftig och trevlig, kunde skirva ett likande inlägg?:mad:
Med vilken insikt och rätt sätter du dig till doms över en kvinna som väljer att sluta amma vid 4 månader?:mad:

BVC försöker intala mig att det är lika viktigt att modern mår bra som att barnet gör det och mår inte modern bra så mår inte barnet bra per automatik.
Som du säkert precis som jag kan läsa så tycker inte Ulda om att amma, du kankse kan tänka dig hur det är att utföra en handling flera gånger om dagen som man mår dåligt av? :mad:


Jag dömde inte, jag frågade.

Och jag kan inte utläsa att Ulda verkligen MÅR DÅLIGT av att amma, mer att det skulle vara bekvämare att sluta.

Jag har full förståelse för att alla inte kan amma så länge som rekommenderas. Eller att mammor som tex verkligen behöver sin antidepressiva amningsförbjudna medicin slutar tidigt.

Det finns ju mycket man inte gillar med att ha barn som man gör ändå för barnets skull.

Men jag gillade svaret, det förklarar läget ;)
 
Sv: Sluta amma.

Silverkedjan skrev:
Jag dömde inte, jag frågade.

Och jag kan inte utläsa att Ulda verkligen MÅR DÅLIGT av att amma, mer att det skulle vara bekvämare att sluta.

Jag har full förståelse för att alla inte kan amma så länge som rekommenderas. Eller att mammor som tex verkligen behöver sin antidepressiva amningsförbjudna medicin slutar tidigt.

Det finns ju mycket man inte gillar med att ha barn som man gör ändå för barnets skull.

Men jag gillade svaret, det förklarar läget ;)
Ok, jag ber om ursäkt om jag tog i och överreagerade :o
Jag fattade det som att Ulda inte tyckte om att amma, vilket fick mig att tro att hon mådde dåligt av det och fann det "obehagligt". Spann kanske loss lite i onödan:crazy:

Visst gör vi mycket för våra barn, men en god mor sitter inte i brösten, utan i hela kroppen.:idea:
Kanske något att tänka på när den "heta" ammnings debatten tar fart ;)

Till Ulda kan jag bara säga att det finns fördelar med att amma och det finns fördelar med tillägg. Läs på och ta ställning för hur du vill göra och ha det. :D
 
Sv: Sluta amma.

havreflinga skrev:
Förklara mer! För att hon förespråkar att man ska sluta nattamma redan efter en månad? Jag vill inte att min mjölk ska ta slut!

Slutar du nattamma redan efter en månad tar mjölken GARANTERAT slut (om inte barnet själv väljer, och tar upp amning på natten vid behov och får det). Anna själv ammade sina i 2 mån, sen kom ökningsperioden och då gav hon upp och sa att hon inte hade mer mjölk, med alla 9 barnen.

När jag läste i boken tänkte jag "oj så jobbigt allt låter", men sen när bäbisen väl kommer och man gör det som känns bäst för en själv så ÄR det inte alls så bökigt. Att hålla scheman med mat och sovning osv är inget som passar mig alls som hade hästar när första barnet kom. Jag fixar inte att behöva stanna hemma från saker bara för att barnet ska ju sova/äta/underhållas, whatever, enligt schema. Mina barn har fått lära sig att man hänger med dit mamma ska, och äter och sover när man känner att det behövs.
 
Sv: Sluta amma.

Citat:
Ursprungligen postat av Madick
Är det då DIG det är fel på som inte får hästen att fungera som du vill?

Ja oftast.

Kropssligen fel, eller fel för att du inte kunde tillräckligt...
 
Sv: Sluta amma.

Tycker du ska sluta pådyvla dessa kvinnor dina åsikter :cool:
Inse faktum att det Är Inte fel på de kvinnor som inte har mjölkstinna bröst i 2 år!
Det enda sådana som du åstakommer är att de kvinnor som inte Kan amma länge mår dåligt av att höra era teorier om att "vill man så kan man" "alla kan" osv.
Om det är något som får dessa kvinnor att tro att de är felande på något vis, så är det människor som du, som tjatar och gnatar och maler på om era ideér i all oändlighet!!:mad:
 
Sv: Sluta amma.

Ursäkta, men varför dessa personpåhopp?? Tittar du vad det handlade om i inlägget ovan så var det HÄSTAR, inte amning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp