Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta amma.

Och de som verkligen tar hjälp från amningshjälpen och förljer alla råd de får. Hur länge ska de försöka? Ska de känna sig som sämre människor när deras kroppar ändå vägrar producera mjölk? Ska deras bebisar vara utan mat därför att kroppen SKA producera mjölk men ändå inte gör det?

Dina ord är nog vad de minst av allt behöver höra.
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Nej, jag tänker inte GE MIG. ALDRIG att jag kommer acceptera att kvinnor så lättvindigt tar på sig att det är FEL på deras kroppar istället för att inse att det kan finnas andra orsaker, som stress, dålig information osv.
Men jag förstår inte riktigt?
Jag är inte stressad, Wille suger bra och rätt osv... Amningen har funkat hela tiden t o m sista veckorna, då har mjölken lixom försvunnit och jag producerar inte tillräckligt med mjölk, trots att han äter bra, ofta och mycket så förstod tydligen inte kroppen att den skulle öka mjölkproduktionen ju mer han drack. Vilket resulterade i att jag fick en konstant hungrig och ledsen son som efter 3 månader slutade följa sin kurva och inte gick upp normalt..

Jag gör vad som är bäst för min son och nej jag har inga skuldkänslor för att jag inte kan amma längre, Men det känns som du försöker intala mig att jag gör fel?
 
Sv: Sluta amma.

elbereth skrev:
För min del så tycker jag nog att det där mysiga är överreklamerat.
---
Nu efter tre månader så har jag faktiskt vant mig.
Det gör inte ont längre, vi har fått lite rutiner på mattider, hon ammar inte längre mer än 30 min per gång utan runt 10min kanske

Tja, mysigheten är jag oxå lite skeptisk till, om jag ska vara ärlig. När jag äntligen blir av med den här magen finns det mycket annat jag hellre skulle göra, gissar jag. Men jag läser Barnaboken av Anna Wahlgren, och där står det att varje måltid ska ta ungefär 2 till 2,5 timmar. (Lite kel och skötsel ingår.) Så jag är inställd på att vara en mjölkkossa de närmaste månaderna efter förlossning.

Innan jag började läsa på trodde jag att man kunde amma på en kvart var som helst typ, lite sådär i förbigående. En del verkar ju faktiskt ha det så smidigt. Men OM jag skulle få det så bra så ser jag det som en stor bonus. Jag är inställd på att amningen kommer bli min huvuduppgift den här sommaren.
 
Sv: Sluta amma.

Nej nej, jag vill inte intala dig att du har fel!! Jag vill att du ska lita på din kropp, att det inte alls behöver vara kroppen det är fel på. Det kan vara stressande nog att få höra från BVC att man har för lite mjölk, och så låser det sig för det, utan att man själv upplever det som en stressfaktor.

Själv har jag suttit med sprängfyllda bröst som vägrar släppa ifrån sig en enda droppe. Inte fanken tvivlar jag på min kropp för det, utan att det faktiskt kan vara faktorer som jag inte rår på för stunden som gör att det inte kommer ut nån mjölk fast det finns.

Jag förstår fullt de som inte vill/kan/orkar/tycker det är värt att kämpa för, vill man ge tillägg - fine! Men varför klanka ner på sin KROPP? Och när man faktiskt har kunnat amma i över 3 mån, varför inte vara stolt över det och tänka "fantastiskt vad min kropp klarar av"? Nej, direkt ska det vara FEL på kvinnan.

Förstår ni vad det är jag opponerar mig emot?
 
Sv: Sluta amma.

Ah, det där kommer jag ihåg när jag läste också innan första föddes. Ställ in dig på att första tiden bara går att mata bäbis, och får du då en snabbätare så är det en bonus!

Grundtanken är dock bra. Lös allt med mat ;)
Bebisen piper: 1.mata 2.kolla blöjan 3.mata mera 4.söv

Följer man hennes schema så lär mjölken "försvinna" efter ett par-tre månader eftersom hon faktiskt begränsar ammandet.
 
Sv: Sluta amma.

Nej. Jag förstår inte vad du opponerar dig mot.
Så istället för att acceptera att kroppen inte fungerar som den ska så ska alla som faktist inte producerar mjölk intala sig att det är inget fel på min kropp - det är fel på MIG. Vad är det positiva i det?
 
Sv: Sluta amma.

havreflinga skrev:
och där står det att varje måltid ska ta ungefär 2 till 2,5 timmar. (Lite kel och skötsel ingår.) Så jag är inställd på att vara en mjölkkossa de närmaste månaderna efter förlossning.
Bra inställning! Men står det då att det ska vara nån paus mellan matningarna? För min del tyckte jag att det var minst 30 min amning, sen tio min sov sen amning igen osv
 
Sv: Sluta amma.

Madick skrev:
Det ÄR mysigt att amma! Men det kan ta upp till 3 mån innan det flyter och blir mysigt... men det missar många att upplysa nya mammor om.

Det är INTE mysigt att amma. Och jag har hållt på i minst tre månader. Fast det är väl nåt fel på mig då som inte tycker det. Måste bli en konstig unge som har en sån knäpp mamma:angel:
 
Sv: Sluta amma.

elbereth skrev:
Det är INTE mysigt att amma. Och jag har hållt på i minst tre månader. Fast det är väl nåt fel på mig då som inte tycker det. Måste bli en konstig unge som har en sån knäpp mamma:angel:

Då tolkade jag dig fel då, för såhär skrev du:
Nu efter tre månader så har jag faktiskt vant mig.
Det gör inte ont längre, vi har fått lite rutiner på mattider, hon ammar inte längre mer än 30 min per gång utan runt 10min kanske och hon är rätt mysig att titta på när hon ligger och snuttar. Speciellt när hon är rätt nöjd och rätt som det är släpper och fyrar av värsta leendet mot mamma!

Jag försökte alltså hålla med dig.
 
Sv: Sluta amma.

frukanon skrev:
Nej. Jag förstår inte vad du opponerar dig mot.
Så istället för att acceptera att kroppen inte fungerar som den ska så ska alla som faktist inte producerar mjölk intala sig att det är inget fel på min kropp - det är fel på MIG. Vad är det positiva i det?

Det är ju "det är fel på MIG" som man säger om man skyller på sin kropp! Kan du försöka förstå nu vad jag säger: att man inser att det kan vara andra fel som t.ex STRESS - DÅLIG INFORMATION - OSV.

Att få en bebis betyder inte att man kan allt. Jämför med att utan kunskaper få en häst. Visst kan du läsa dig till mycket, men du lär missa en hel del beroende på vem du frågar. Är det då DIG det är fel på som inte får hästen att fungera som du vill?
 
Sv: Sluta amma.

Men du kan allt?
Precis som det finns självutnämnda experter inom hästeriet så finns det självutnämnda barnexperter.
Om man utger sig för att veta allt så innebär det inte att man vet allt.
 
Sv: Sluta amma.

Med sonen funkade amningen jättebra.
Första månaderna var det rätt jobbigt, överfyllda och läckande bröst och det gjorde ont i början.
Men sen var det hur smidigt som helst.
Blev han akut hungrig i affären kunde jag sätta mig på en bänk och amma. Efter 10 minuter var han mätt och nöjd igen.
Satt nog aldrig längre än 30 min åt gången.

Men jag började tycka att det var mysigt.
Han valde själv att sluta när han var 11 månader.

Hoppas det kommer funka lika bra den här gången.
 
Sv: Sluta amma.

frukanon skrev:
Men du kan allt?
Precis som det finns självutnämnda experter inom hästeriet så finns det självutnämnda barnexperter.
Om man utger sig för att veta allt så innebär det inte att man vet allt.

VAR har jag sagt att jag kan allt? Jag ifrågasätter bara varför kvinnor är så snabba att skylla allt på sin egen kropp. Har flyttat ut den frågan till senior, UTAN att nämna amning, tog sex som ett annat exempel. Men såklart, första svaret så ÄR det ju kroppen det är fel på, så är det och därmed basta.

Jag vill ju veta VARFÖR är kvinnan så snabb att döma ut sin egen kropp? Blanda inte in dina egna känslor för amning i det hela!
 
Sv: Sluta amma.

*knapplån*

Jag tycker inte alls om att amma. Det är inte mysigt för mig. Man sitter fast som i ett skruvstäd och ibland gör det lite ont. Och då kan jag ändå tillägga att det inte gjorde ont alls i början och att vår dotter äter endast var tredje timmme dagtid i ungefär en kvart och numera sällan på natten (hurra!). Väldigt lyxig amning alltså. ÄNDÅ gillar jag det inte. Men gör det, för ja, det är oerhört praktiskt (och så sägs det ju vara nyttigt). Nåja, ska börja trappa ner vid 4 månaders ålder.
 
Sv: Sluta amma.

Vet du...Vad är det för fel i att skylla på kroppen igentligen?

Ammning är kroppsligt även om orsaken till att amningen inte fungerar kan vara olika. öven om det kan bero på stress eller yttre faktorer mm så är amningen i allafall knuten till kroppen.. vi fungerar alla olika..

själv så sinade jag efter ca tre mån..

*Q skyller på kroppen eftersom mjölk maskinen sitter fast på denna*;)
 
Sv: Sluta amma.

Jag gav ersättning innan jag själv skulle sova.. Det brukade oftast göra att lilleman sov hela natten..


Jag hadde en sådan här
stycke_1144.jpg

brevid sängen med ersättning i i lagom tempratur.. bara att hälla på flaska och mata .mycket praktiskt:)
 
Sv: Sluta amma.

ulda skrev:
Nåja, ska börja trappa ner vid 4 månaders ålder.

Men varför väntar du inte två månader till när du ändå KAN helamma? Det är ju en så OERHÖRT kort period i ens liv, kan man inte bjuda på att ge bebin det bästa då även om det går ut över ens bekvämlighet :confused:
 
Sv: Sluta amma.

Jag är väl egoistisk helt enkelt. Något mer ärligt svar än så kan jag inte ge dig. Jag gillar det inte och jag tror inte att vanlig mat (om hon vill ta den) är så farlig för barnet. Anledningen till att man bör amma länge är att man ska minimera allergirisken. Varken jag eller min man är allergiska så jag bedömer inte den risken som så stor.
 
Sv: Sluta amma.

Mina känslor för amning är enbart positiva :smirk: Mina tre barn är ammade i ca 1 år vardera. Helamning i sex månader. Trots problemfri amning så är jag vidsynt nog att inse att allas kroppar inte passar för amning. Jag har dessutom förståelse för att inte alla vill amma så länge som jag gjort.
Det jag hakar upp mig på är ditt sätt att envist hävda att dina ord är sanning trots att flera talar om att det inte alltid stämmer.
Så är det något jag INTE gör så är det att blanda in mina egna känslor för amning :smirk: För mig så är amning det bästa. Man har maten med sig och kan alltså alltid ge perfekt tempererad mat var som helst när som helst. Utan spill, kladd, blandning, värmning och annat krångel.
VAR har jag påstått att jag inte kan eller vill amma?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp