Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta amma.

havreflinga skrev:
Ja, precis så! En paus då barnet kan bli lite dåsigt. Kul att de funkar så i verkligheten för dig utan att du har läst på i förväg. :)

Sen efter matning, paus, matning, lite skötsel/kel och eventuellet en sista slurk ska barnet sova i ca 2,5 timmar. Funkar det så hos er?


Nja, så länge sov hon nog inte, snarare drygt en timme, om jag minns rätt. Jag var nog rätt mosig i huvet under den tiden så det är inte säkert att jag gör det:D

Den boken kanske man skulle läsa, men jag har medvetet hoppat över det eftersom det verkar vara en sån modegrej, att gilla eller inte gilla hennes bok och metoder.
 
Sv: Sluta amma.

Jag hade samma problem med min unge som nu är nio månader. Det funkade aldrig riktigt bra att ge ersättning, men välling funkade bättre och nu äter han välling och diar lite på nätterna (fast jag vill att han ska sova hela natten, men orkar inte riktigt ta tag i det nu). Jag tror att man får truga och prova ofta och se, men en del verkar inte gilla ersättning. Jag kände direkt på hans andedräkt när han ätit ersättning, men han lukar inte så av vällingen, lite lustigt.
 
Sv: Sluta amma.

Nu har jag provat att ge NAN. Det funkade bättre! :) Kanske har det också med att göra att vi såg till att den övriga situationen var mer lik amningen också - allt var väl förberett utan stress och vi satt i den vanliga fåtöljen. Imorse åt hon NAN ur flaskan som om hon aldrig gjort något annat. Här om dagen åt hon visserligen NAN blandat med bröstmjölk men efter halva flaskan blev hon jättesur. Men tack och lov lyckades maken truga i henne resten och tillslut var hon mätt och belåten (jag hade pumpat ur mjölk eftersom mitt vänstra bröst gör ont utav hvte men det räckte inte så långt).
 
Sv: Sluta amma.

Inte ont av mjölkstockning utan av att dottern bits...
 
Sv: Sluta amma.

Men tack och lov lyckades maken truga i henne resten

Här fungerar det likadant, sonen tar INTE flaska från mig,men från andra så fort jag gått iväg.Antar att han tycker det är dumt med flaska när mamma Mu finns tillgänglig...
 
Sv: Sluta amma.

Vill inte starta en ny tråd om nästan samma sak, är det ok att jag lånar ett litet hörn...?

Ville bara fråga hur du blivit bemött när du sagt att du ska sluta amma? Av omgivningen? BVC?
Hur funkar det för dig med tillägg?

Jag kanske hamnar i samma sits, och vet vilket ramaskri det kommer bli, främst från BVC.

Min situation snabbt:
Bäbis 8 veckor gammal, har ont i magen, sover dåligt, VÄLDIGT svår att söva (ibland helt omöjlig). Testat det mesta, men han gråter/skriker mer än jag klarar av (snart) och mer än han borde behöva. Igår grät han hysteriskt från 20-01, då han fick Alvedon och somnade. Mamma mentalt slut, söndergråten av frustration :cry: . Tvåmånaders-kontroll idag, inget annat fel, bara tips mot koliken som jag redan testat (Minifom, hålla upprätt, rapa, utesluta viss mat, "försöka hålla ut, det går snart över"...)

Igår var det nästan köra in i bergvägg eller få ett slut på skriken, så då pumpade jag ur och gav tillägg. Har fortsatt med det idag (men sa inget till BVC....).
Bäbis glad och nöjd imorse, har sovit superbra idag, länge och djupt och ensam i sin babysitter :love: . Det värsta har varit på kvällarna, så jag ropar inte hej än OCH jag slutar inte amma direkt även om det funkar mkt bättre med tillägg. Utesluter bara inte möjligheten.

Finns det nån annan som slutat amma och fått en helt ny bäbis?
VARFÖR blir det så?


Förlåt, blev som banligt mycket längre än jag tänkt... :o :angel:



/Jossan
 
Sv: Sluta amma.

Jag är inne på samma fundering eller vad jag ska säga.
Min stuation är inte riktigt som din, min Stina äter och sover bra under dagen, men en del kvällar (typ var tredje kväll) så får hon inte nog med mat. Hon snuttar och snuttar och blir mer och mer arg. En del kvällar ger hon upp och somnar och en det (som ikväll) så småsnyftar hon sig till sömns.

Vad göra? Idealet vore förstås att kunna pumpa ur under dagen och ha sparat till kvällen, men min amningspump (har en sån där billig från Apoteket) fungerar inte för mig. Får inte ut just nått och det lilla jag får ur tar en evinnerlig tid att få ur. Är Avensis pumpen mycket bättre?

Jenny
 
Sv: Sluta amma.

Försök att massera ut mjölken istället för att dra ut den med pumpen, det funkade superbra för mig.
 
Sv: Sluta amma.

Hur menar du? Massera och pumpa samtidigt elelr vadå? Sambon blev intresserad och vill hjälpa till... Karlar...

Jenny
 
Sv: Sluta amma.

Hehe ja se karlar :D

Jag masserade liksom runt vårtgården mot bröstvårtan och sedan kom mjölken sprutande.

Hmm förstår du hur jag menar? När barnet tar bröstet i munnen så tar den ju in en stor del av vårtgården, deras mun masserar sedan bröstet och suger samtidigt, det är det du ska försöka härma men med dina händer! Det tar ett tag innan man får in snitsen men sedan går det lekande lätt.

Jag masserade igån mjölken sedan tog jag pumpen till hjälp när mjölken väl runnit till, jag hade också Apotekets pump.
 
Sv: Sluta amma.

Svinga fram en get, ko, sto eller får så nog kan jag mjölka, men på mig fungerar det inte. Får en GRYM prestationsångest och sen är det fetkört. Hur lång tid tar det för er andra att mjölka ur en portion (är väl 2 dl som räknas som ett normalmål eller?)

Jenny
 
Sv: Sluta amma.

När jag har pumpat ur har jag också gjort det förhand.
Tycker pumparna är läskiga! (Testade nångång och den sög ju tag så det gjorde skitont! :eek: )
Tar som sagt ett tag att få in snitsen, lite jobbigt innan det rinner till, men sen brukar det gå lätt. Jag masserar ungefär som om jag skulle mjölka en ko (been there :D ), hela bröstet uppifrån och ner (eller innifrån och ut beroende på vilket skick dina tuttar är i :angel: ), och olika hårt beroende på om jag är stinn eller inte (lät sexigt...) . Sätter en nappflaska utan lock om vårtan, så fångas all mjölk upp även om det sprutar åt sidorna.
Brukar tycka det är rätt tråkigt, så jag orkar kanske sitta i ca 5-7 min/bröst och får ut ca 50-70 ml/bröst. Mer ibland.

Sätt dig i lugn och ro (inte ett hungrigt barn brevid), så löser det sig nog!



/Jossan
 
Sv: Sluta amma.

Har du provat en elektrisk pump?
Jag hyrde en på BB,kanske kan du kolla med din BM.
Med en sådan kan du justera hur hårt & snabbt den skall pumpa.
Avent isis har jag aldrig provat med på ett annat forum rekommenderar de den starkt.
Apotekets pump gör ont hojtar kusinen här föresten.

Själv har jag lagt ner allt vad pumpar heter och trycker ut förhand (snacka om att ha ett trist liv :crazy: ) Men tycker det får ut mer mjölk än en pump när jag fick in tekniken.Får ut en 50-70 ml per gång.Jättebra att han lite undanstoppat vid barnvakt och så.

Mvh Zaria
 
Sv: Sluta amma.

För att få det att fungera med att pumpa ur så kan man be BVC sköterskan skriva ut en "hormon spray" som jag tyvärr har tappat namnet på just nu... Den sätter igång utdrivningsreflexen och gör det enklare att pumpa ur.

Men är det bara några få tillfällen så tycker jag att det är lika enkelt med ersättning... Det man ska vara medveten om är att en del barn reagera på mjölksockret i ersättningen och få rejält magknip...

Men Jossan; Jag skulle nästan tro att din bebis har en tillökningsperiod och helt enkelt försöker öka tillverkningen och då är det bättre att amma på... Och pumpa/mjölka för hand så kommer det att vända snart och då får en gladare och nöjdare bebis. Men om det inte skulle fungera så finns det som sagt ersättning. Men efter bara två dagar så skulle jag inte ge upp... (säger jag som lyssnade på BVC och trodde att elin stackare fick nog med mat i över en månad) Men försök bädda ner dig i sängen och amma dygnet runt, låt honom sova nära dig så brukar de sova lite längre perioder i den där åldern. Amma så fort den lille piper ett par dagar och se om det inte blir bättre! Annars är det bara att fylla på med ersättning.
 
Sv: Sluta amma.

Men alltså, MÅSTE du säga till BVC att du slutat amma? Det är ingen som frågat mig nåt om amning osv när jag varit på BVC. Väga, mäta, allmän fråga hur allt funkar och sen tack o hej liksom. Om du väljer att amma eller ge flaska måste ju vara upp till dig!

Dock kan det ju vara något att tänka på hur du själv kommer känna om du nu bestämmer dig för att sluta amma, och så blir det ingen ändring i barnet. Kommer du då ändå vara nöjd i ditt beslut, eller kommer du ångra dig? Det är bra att vara helt klar på innan man tar beslutet att inte amma mer.

Sen lite hopp till dig: 8v var en VIDRIG ålder med min yngsta. Provade "allt" kändes det som och inget funkade. Det var också i samma veva som jag köpte sjalen, och med den började barnet sova bättre på dan och av nån mystisk anledning blev nattsömnen också bättre. Inte på en gång, men vid 12v så var det hemska som om det aldrig hänt liksom. Det hade säkert gått över utan sjalen, men just i det hemska så kände jag att det var vad som gjorde att jag höll mig psykiskt stabil i en vidrig tid.

Är det kolik så brukar det väl gå över vid 3 mån ålder? "Bara" 4 veckor att stå ut till :D
 
Sv: Sluta amma.

Avent Isis är helt suverän. Det går inte ens att jämföra med apotekets (viiiiidrig). Att mjölka ur för hand tar lång tid och jag får kramp i tummarna.

Med första barnet fick jag spray för utdrivningen. Syntocinon tror jag den heter. Himla bra att ta till just när man ska pumpa och det är svårt att få igång utdrivningen.
 
Sv: Sluta amma.

Jossan, än en gång föreslår jag att du gör både och. Ammning först och tillägg sen ! Det funkar ju uppenbarligen med tllägget på kvällsskvisten, fortsätt med det !
 
Sv: Sluta amma.

Nej, nej ingen prestationsångestprecis som du skrivit så funkar det inte då, tänk på att alla fungera olika, ingen människa är den andra lik.



Har du ingen i din kompiskrets som har en Aventisis så du kan få pröva den? Men jag tycker som både Snurrfian och Madick skrivit att du ska ta upp det med BVC och få sprayen till hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp