Sluta amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sluta amma.

Ingen i kompiskretsen som har barn, tyvärr. Sen måste jag precisera lite, det är inte i början av pumpningen jag har problem, det är "lätt" att få igång så jag får ut de första ml, sen tar det tvärstopp.

Fast igår gjorde jag som du sa och masserade/handmjölkade igång och sen använde jag pumpen och tadaaa, fick ut en halv dl! *stolt* ;)

Jenny
 
Sv: Sluta amma.

Jamen det är ju så det funkar. Det finns en skvätt "klar" som ska lugna barnet tills utdrivningsreflexen kommer igång.

Jag måste säga att jag blir lite förvånad över hur få nya mammor som vet hur brösten och mjölken fungerar. Eller är det bara jag som läser in mig på allt in absurdum kanske ;)

Ett annat tips är att lägga till barnet, även om det inte vill ha just då så kan det räcka med små sug för att utdrivningen kommer igång, och då byter man barn mot pump.
 
Sv: Sluta amma.

Hej och tack för ditt svar!

Nej, jag måste ju inte säga nåt, men jag har jag svårt att ljuga (och undanhålla sanningen blir ju nästan samma sak) och jag vet att de kommer fråga när jag ska dit igen om en vecka, just eftersom jag sagt att det här är ett problem.
Hennes förslag var att utesluta mejeriprodukter helt och sen som sagt, återbesök och prata om hur det gått. Skrikig och gnällig har han varit hela tiden, så vi diskuterar ju alltid det, hur det funkar med amning, sömn osv.

Jag vill inte sluta utan att få bekräftat att det faktiskt blir en STOR skillnad med bara tillägg. Så när han har fått tillägg har jag pumpat ur, för att hålla igång produktionen. Inatt, när det hade gått ett dygn med bara tillägg, blev han gnällig och hade ont i magen. Försökte vagga och greja, men var så trött efter bara 2 timmars sömn att jag till sist gav Alvedon och ammade. Han åt inte så han var inte hungrig, bara snuttade och sen somnade upprätt stödd av kuddar.

Jag är kluven till om jag vill sluta eller inte. Dels känner jag att jag har så extremt låg stresströskel att jag inte pallar med så mycket skrik (som jag inte kan avhjälpa genom att göra nåt, för det är det som frustrerar mest), och jag mår helt enkelt inte bra och är inte en bra mamma när det har varit som värst. Det är så fantastiskt skönt och energigivande när han är tillfreds! Och han verkar klart mer tillfreds med tillägg, men jag undrar om det inte bara är för att han blir mer mätt, dvs allt det här med magontet kommer komma oavsett. Han sover ju längre och djupare, men ont (om än inte lika mkt) fick han ju ändå. Tillägg kan han ju i alla fall äta utan att verka som att han får ont i magen av DET, så känslig för komjölk tror jag INTE han är, snarare känslig mage allmänt, för kryddor och stark mat.

BVC vill ju snarare att jag ska begränsa ätandet, men det känns inte som att han får för mycket, snarare tvärtom kvällstid om jag bara ammar. Sen struntar jag i att han gått upp så mycket och ligger över kurvan, han kanske behöver ÄNNU mer mat :mad: ?
Dessutom skulle jag kanske behöva min medicin (speciellt när jag är såhär stressad), som jag inte får äta när jag ammar. Sist vi pratade om det tyckte läkaren att jag skulle försöka härda ut 2 månader till, men sen dess har det blivit värre.
MEN, å andra sidan vill jag att min son ska ha bästa möjliga förutsättningar, plus det självklara - att det är bra mycket smidigare att amma.

Har ingen sjal och inga pengar att köpa en, men däremot en bärsele(BabyBjörn-kopia) som jag inte fattar hur man använder. Tror inte den har nåt stöd för huvudet... I alla fall fattar inte jag hur den kan användas på en sån här liten, som inte orkar hålla huvudet själv hela tiden.



/Jossan
 
Sv: Sluta amma.

Hej, och tack!

Han HAR fått obegränsad tillgång till bröstet, och tillägg på kvällen. Men det funkar ju inte.... :cry:



/Jossan
 
Sv: Sluta amma.

Om det är problem med mejeriprodukter så skaffar du dig ett ännu värre problem om du ger vanlig ersättning eftersom den är baserad på mjölk... För att komma undan det måste du köpa special varianten på apoteket och den är dyr om man inte har fått den på recept... Det finns även Lemolac i vanliga affärer men den är inte helt ren på mjölkprodukter.

Men vad händer om du först ammar och sedan ger nappflaska med ersättning direkt efteråt? Äter han upp nappflaskan oxå eller är han mätt?
Att begränsa ammadet tror jag inte ett ögonblick på, de blir inte överviktiga...

Hur är han när han har ätit och då kör honom i vagen, somnar han då eller är han inte nöjd då heller? Försök få lite avlastning och få sova ett par timmar i sträck så brukar det mesta kännas lite bättre.
Prata med din läkare om dig själv, du mår ju inte bra av situationen och då är det svårt för din son att göra det...
Behöver du medicin så skippa ammningen och ge tillägg, då är det även enklare att få ut recept på specialersättningen om det skulle behövas.
 
Sv: Sluta amma.

Om du vill prova sjal så är det superenkelt att göra en själv! Det enda du behöver är ett lakan och symaskin. Dela på längden och sy ihop två kortsidor så du får ett långt stycke.

Hojta sen så kan du få hjälp med knytningar (orkar inte dra det om du ändå inte är intresserad *smiley, men min dator vill inte*.
 
Sv: Sluta amma.

Svinga ut en bra beskrivning eller en länk till en bra beskrivning hur du knyter den "hemmagjorda" sjalen, för en sån har jag faktiskt råd med jag också!:D :angel: Så jag får prova och så Stinas mormor får testa, hon är helsåld på BabyBjörn selen och så kan vi ju inte ha det, hon måste omvändas till sjalbärare! Pronto!:D :devil: ;)

Jenny
 
Sv: Sluta amma.

Åh men jisses! Fanns ju hur många knytningar som helst... *suckar* Tala om för mig okunniga vilken knytning jag ska använda till min (snart) tremånaders dotter om jag syr en sjal av ett isär klippt lakan.

Jenny
 
Sv: Sluta amma.

Om man lyfter mycket ur och i så är nog dubbelX enklast men min favorit är Omslutetkryss, avlastar bra och lätt att stödja upp barnet när/om det somnar...;)
Ett tips som tog ett tag för mig att komma underfund med är att man kan dra åt ganska så hårt för när man börjar röra på sig så blir det bra, speciellt "smokingbältet" är viktigt att ha dragit åt ordentligt innan man fortsätter.
 
Sv: Sluta amma.

Jag kör samma knytning på ryggen som på magen, min favvo och går att "återanvända", alltså man kan plocka ur barnet vid behov och sen stoppa i igen utan att knyta om (om man har kvar sjalen på sig alltså).

Hitta mitten och lägg runt magen framifrån som ett brett bälte. Korsa i ryggen och upp över axlarna. Korsa på magen och in under magbältet. Bak på ryggen och knyt där eller bara vänd fram igen och knyt framtill (beror på hur lång sjalen är vilket som blir bäst). Se till att du har tyget slätt hela tiden, alltså inte snurrat nånstans, för då får du högt tryck på just den punkten och får ont efter ett tag. Man får öva lite innan man får in hur hårt man ska lägga det hela, men till att börja med så är "fast men ej åtdraget" rätt lagom runt om. Hamnar barnet högt ha man knutit för hårt, hamnar barnet lågt är det för löst.

Att stoppa i barnet sen då. Håll barnet mot dig (mage mot din mage typ), stoppa ner ena benet i understa "axelremmen" och sprid ut tyget så det går från knäveck till knäveck. Sen ner i andra axelremmen och sprid ut tyget lika där. Sen upp med magbandet över barnets rumpa och också där från knäveck till knäveck och upp över ryggen så långt som du tycker känns stadigt och bra.

Somnar barnet är det lätt att dra över ena axelbandet så huvudet får stöd.

Det underlättar betydligt om man har medhjälpare i början.
 
Sv: Sluta amma.

Jossan: Varför tror du BVC "skulle bli arga" om du berättade att du gett tillägg. Det är faktiskt ditt barn och du bestämmer. Man måste inte gå dit ens. Kanske räcker det med att låta bestämd: "Jag har gett ersättning och det funkade mycket bättre". Vad skulle de då kunna säga.

Jamtland: Jag har Avent Isis och är väldigt nöjd med den. Men att få ut hela 2 dl är inte så lätt även om mina bröst sprutar ut mjölk ibland. Jag har även provat elektrisk pump och den var ungefär likvärdigt bra men mycket större och otymplig. Apotekets har jag inte provat.
 
Sv: Sluta amma.

Okej, så det funkar med BARA tillägg, men inte med ammning och tillägg ?

I så fall tycker jag faktiskt att du skall lägga av att amma. Vad BVC säger skall du inte bry dig ett skit om, för om din bebis får ont i magen av att ammas, men mår bra av att få tillägg så tycker jag att det är idiotiskt att tvingas till att amma. Jag är pisstrött på denna ammningshysteri och att folk skall må dåligt av att ammningen inte funkar, mera för att nån auktoritet skriver på näsan vad som är bra och inte för bebisen, som om en nybliven mamma inte har fattat ! Usch.
 
Sv: Sluta amma.

Jag upplever att han mår bättre på bara tillägg. Det har hänt att han fått ont i magen, men bara nån enstaka gång och oftast verkar han mycket nöjd och glad när han ätit samt att han sover bättre.
Efter amning blir han ofta gnällig och har väldigt svårt att somna. Ibland funkar det problemfritt, men oftast inte.

Va på MVC igår och även hon sa åt mig att försöka fortsätta amma OM JAG KUNDE OCH VILLE, vilket kändes betydligt mer sympatiskt än BVC, som inte lyssnat alls när jag försökt föreslå tillägg...
Folk behöver inte säga åt mig hur bra med det är att amma, jag är fullt medveten om fördelarna. Tyvärr finns det baksidor för en del, och jag tycker det borde vara upp till var och en att avgöra vad som är bäst för mamma och barn, efter att man informerats om för- och nackdelar.

Låter det gå ett tag till, men kommer det många fler hysteriska dagar och nätter vet jag inte om jag pallar, när det faktiskt finns alternativ. Då känns valet lätt(-are), nu när det mest är gnällighet kan jag stå ut.
Hur gör man rent praktiskt om man slutar amma? Mina tuttar blir ju sprängfyllda om jag inte ammar på kanske 5-6 timmar. Hur lång tid tar det att vänja av dem...?
Antar att man pumpar ur, men mer och mer sällan?

Vet fortfarande inte hur jag skulle säga till BVC, alternativet att sluta har liksom aldrig kommit upp, trots att jag försökt och trots att vi haft mer eller mindre problem hela tiden.



/Jossan
 
Sv: Sluta amma.

Man blir alldeles matt på vissa BVC-sköterskor man hör om. Tur att du fick prata med en vettig människa.

Sluta amma ja... det är "bara" att ta ur mindre och mindre, mer och mer sällan. Håll koll så det inte blir knölar, känn noga, men försök samtidigt ha is i magen så du inte pumpar för mycket och ofta. Första pumpningarna kan det räcka att bara "lätta på trycket" men efter ett tag behöver man pumpa ur ordentligt en gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 113
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: vindvissla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 497
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp